Na největší opravu v historii této nemovité kulturní památky, kterou připravuje na příští rok Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), upozornily Hospodářské noviny.
Ochrana před povodníVýznam Negrelliho viaduktu pro Prahu prokázala i povodeň v roce 2002, kdy byl jedním ze čtyř mostů přes Vltavu v Praze, na nichž nebyl přerušen provoz. Po povodni se stal součástí protipovodňové ochrany v Karlíně i v Holešovicích. V mostních pilířích je zabudována konstrukce, do které se v případě povodně osadí mobilní bariéry. |
Rekonstrukce má být důkladná, dokonce po vzoru rekonstruovaného Karlova mostu bude kámen po kameni rozebráno zábradlí a dva nejvíce poškozené mostní oblouky na Štvanici. Očíslované a restaurované kameny se pak vrátí na své místo.
"Opravy vyřeší dnes nevyhovující stav mostní konstrukce, železničního svršku, zabezpečovacího, sdělovacího a silnoproudého zařízení a trakčního vedení," popisuje práce mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.
Zmizet mají i různé sklady, garáže a provozovny vestavěné v mostních obloucích. "Znehodnocují ho a znečišťují stavbu i okolí. Málokdo si tak uvědomuje nejen stáří této mostní stavby, ale i její skutečnou krásu," říká Ptačinský.
Takto zabedněné části jsou například v oblasti autobusového nádraží na Florenci. Třeba se tím rozšíří prostor pro několik menších pražských galerií, které v září pod viaduktem dočasně nainstalovaly umělecká díla.
Hledá se náhrada za Masarykovo nádraží
"Výsledkem oprav bude kromě zvýšení kvality cestování a zkrácení jízdních dob také zlepšení kvality života kolem této rušné trati a v neposlední řadě zachování jedné z nejvýznamnějších památek v Praze a obnovení její zašlé slávy," slibuje si Ptačinský.
Zahájení rekonstrukce, které se předpokládá v roce 2015, znamená dvouletou nepřetržitou výluku na železnici v úseku Masarykovo nádraží - Bubny. Většina vlaků bude proto převedena na trať Smíchov - Hostivice.
Ale ideální trasy se ještě hledají a je možné, že svou roli sehrají i nádraží v Dejvicích či Bubnech. Jednoduše: musí se najít konečná, která nahradí Masarykovo nádraží.
Rekonstrukce Negrelliho viaduktu, který je mimochodem postaven ze tří druhů kamene, je provázána s modernizací právě Masarykova nádraží a trati Praha - Kladno s případným připojením na letiště.
Po plánované dostavbě rychlodráhy Praha - Kladno se v dopravní špičce předpokládá u linek na Kladno interval 15 minut, na Kralupy nad Vltavou 30 minut a interval na letiště 10 minut. Celkem tak v dopravní špičce projede na trati až dvanáct párů vlaků za hodinu.
"Otázky ceny, zhotovitele a dopadu na provoz jsou zatím předčasné, neboť to vše bude až výsledkem soutěže o zhotovitele. Nyní jsme ve fázi přípravné projektové dokumentace, kterou teprve jednotlivé strany připomínkují," dodal mluvčí SŽDC.