Praha prověří, zda by se dalo nepovedené kalendárium na orloji předělat

  • 158
Kopie Mánesova kalendária, která od roku 2018 zaujímá místo na Pražském orloji, by se v budoucnu mohla opět dočkat předělání. Pro iDNES.cz to řekl náměstek primátora Adam Scheinherr. Nejnovější přemalování totiž neodpovídá původní podobě a podle veřejnosti i odborníků se kopie nepovedla. Spekuluje se také, že její autor navíc do kalendária zakomponoval i tváře svých současníků nebo známých.

„Rekonstrukce orloje byla dokončena v roce 2018, tedy za minulého politického vedení Prahy. Současná podoba je triviální,“ sdělil iDNES.cz pražský radní pro oblast dopravy a památkové péče Adam Scheinherr. Město podle něj bude po základní analýze situace požadovat prověření možnosti předělání díla.

Ještě v úterý přitom magistrát tvrdil, že žádná změna na obzoru není. „Finální vzhled orloje jsme při opravách kromě památkářů konzultovali i s dalšími odbornými institucemi a odbornou veřejností,“ uvedl mluvčí magistrátu Vít Hofman. Dodal, že magistrát v nejbližších letech neplánuje žádnou úpravu ani modernizaci orloje, kromě pravidelné konzervační činnosti především dřevěných soch.

Na problematiku pražského orloje upozornil ve věstníku Klubu Za starou Prahu Milan Patka, který je zároveň autorem stížnosti. Tu zaslal na Památkovou inspekci ministerstva kultury, kterou žádá o přezkum kopie Mánesova kalendária. Podle něj jsou u mnoha postav pozměněné obličejové rysy, některé ženské postavy měl restaurátor dokonce vyměnit za mužské.

Cimrmanská aktualizace kalendária, směje se Tučková

V internetových vodách se navíc objevily názory, že jsou v aktuální kopii kalendária schované i současné osobnosti. Režisér Jan Hřebejk například na Twitteru upozornil na to, že žena zahalená do červeného šátku je podobná spisovatelce Kateřině Tučkové.

Ta se k situaci už vyjádřila na Facebooku. „Coby historička umění bych předně podotkla, že pan Stanislav Jirčík (autor nejnovější kopie, pozn. red.) zjevně neměl za úkol restaurovat Mánesův originál, nýbrž vytvořit kopii, čili vlastně úplně nový artefakt,“ uvedla Tučková s tím, že ani předchozí kopie nebyly totožné s originálem, který na Staroměstské radnici poprvé zaujal své místo v roce 1866.

Například kopie Bohumila Číly z roku 1946 by se měla od originálu lišit ve více než stech případech, píše web orloj.eu, který pojednává o historii této české památky.

Tučková také upozorňuje na to, že do roku 2018 na orloji nevisela původní malba z roku 1866, nýbrž kopie originálu od Emanuela Krescence Lišky z roku 1882 a po jejím zničení koncem války kopie od Bohumíra Číly z roku 1946.

Fakt, že autor do současné podoby kalendária zašifroval tváře svých současníků, považuje spisovatelka za „megavtipnou aktualizaci cimrmanovských rozměrů, která bude (bohdá) bavit četné následující generace,“ uvedla s tím, že se s dětmi pojede před orloj vyfotit do rodinného alba, než současnou kopii nahradí kvůli kritice nějaká další.

Ozvaly se nicméně i další osobnosti z Brna, které se na kalendáriu poznali. Například česká překladatelka, nakladatelka, od roku 2014 předsedkyně hnutí Žít Brno a od roku 2020 zastupitelka Jihomoravského kraje Barbora Antonová.

Je známo, že už původní autor kalendária Josef Mánes se při vzniku alegorie jednotlivých kalendářních měsíců inspiroval podobou svých přátel. Postavy starce a mladíka z medailonu měsíce ledna například vycházejí z portrétů Jana Evangelisty Purkyně a jeho syna Karla Purkyně. Restaurátor Jiřčík na dotazy redakce dosud neodpověděl.