Kontrolní den na stavbě Multifunkčního operačního střediska Malovanka (25....

Kontrolní den na stavbě Multifunkčního operačního střediska Malovanka (25. května 2022) | foto: ČTK

Staveniště na Malovance ožije, z budovy se bude řídit pražská doprava

  • 1
Operační středisko Malovanka začne řídit pražskou dopravu v roce 2025. Zázemí tam najdou dopravní inženýři, dispečeři a policisté, kteří řídí provoz. Objekt, který měl být dokončen s tunelem Blanka, se tak po letech konečně dočká původně plánovaného využití. Dostavba budovy bude stát 629,5 milionu korun.

„V budoucnu sem bude napojeno všech asi 600 křižovatek, které má na starost Technická správa komunikací (TSK), zároveň sem budou napojena všechna čidla, která na komunikacích máme, a tím pádem nám to umožní co nejbezpečnější a nejefektivnější řízení dopravy,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Z Malovanky se budou řídit také všechny tunely a v budově vzniknou školicí prostory pro dispečery s novými trenažéry.

Doprava ve městě se v současnosti neřídí z jednoho místa. Dopravní dispečink sídlí v ulici Na Bojišti v Praze 2 a tunely jsou řízeny ze Strahova, kde byly prostory navíc původně určeny pro řízení pouze Strahovského tunelu.

Na Malovance bude případně i záložní středisko krizového štábu hlavního města a v mimořádných situacích i dopravní podnik (DPP).

Budova stojí severně od Bělohorské ulice mezi hotelem Pyramida a ulicemi Na Malovance a Patočkova. Jde o železobetonový monolitický sloupový skelet rozdělený na dvě části. Konsorcium firem budovu převzalo letos v dubnu a zahájilo její pasportizaci, protože stavbu někdejší vedení Prahy v roce 2016 zastavilo a zakonzervována byla v roce 2018.

Obří centrum s kamerami. Zakázka zastarala, Praha musí vypsat nový tendr

Odborníci momentálně zjišťují stav budovy včetně střechy a obvodových plášťů. „Konkrétní výstupy ještě nemáme, ale nosné konstrukce jsou v dobrém stavu a určitě najdeme asi nějaké věci, které vlivem počasí zdegradovaly, ale nebude to nic zásadního,“ řekl Jan Šlajs z firmy Metrostav DIZ, která budovu dokončí. V současné době je hotová hrubá stavba.

Výstavba dispečinku na Malovance byla spojena se stavbou tunelového komplexu Blanka, který se budoval od roku 2007. Jeho stavbu provázela řada problémů včetně tří propadů půdy. Ve zkušebním režimu zahájil provoz 19. září 2015 a zkolaudován byl až v roce 2019. Tvoří jej tři tunely, kterými denně projedou desítky tisíc vozidel.

,