Výsledky kontrol pseudohistorických vozidel a autobusů průvodcovské služby HopOn HopOff představil v úterý náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Konaly se zejména v Praze 1.
Z 58 kontrol zjistil úřad závady v 55 případech. Deseti autům byla kvůli ohrožujícím závadám zakázána další jízda a byla odtažena, jedno auto zajistila policie, protože mu chybělo identifikační číslo, a 22 autům byla zkrácena platnost technické kontroly na dobu 30 dnů.
Mezi závadami magistrát zjistil kromě chybějícího VIN kódu také neúplný štítek vozidla, chyběla rezerva nebo povinné vybavení a bezpečnostní pásy. Mezi alarmující prohřešky Scheinherr zařadil uchycení kola jedním šroubem, domácí svařování, ostré hrany, namontovaná zpětná zrcátka z motocyklů nebo nefunkční světla.
„Chyběla také homologace, která je dělána podomácku. Jednou jsme našli dokonce duplikovanou palubní desku. Pod tou viditelnou byla druhá. Tohle je jak vyráběné pro lunaparky, nejsou to vozidla určená pro provoz po komunikacích,“ řekl náměstek.
V Praze jezdí aktuálně okolo 120 "historických“ vozů, které nabízejí turistům vyhlídkové jízdy. Historický ale ve skutečnosti není ani jeden z nich. Zákon totiž nedovoluje s veterány podnikat, proto provozovatelé své vozy jen upravují do historizující podoby a mají je registrované jako zvláštní vozidlo. Některé byly podle kontrol dokonce registrovány jako sněžné rolby, traktory nebo motocykly.
Technickou kontrolou vozy prošly v Ústeckém kraji
Magistrát zároveň řeší, které stanice technické kontroly vydaly pseudo historickým vozidlům oprávnění. Podle náměstka jde o dvě stanice na Ústecku a v Lovosicích.
K častým prohřeškům patřila také chybějící dokumentace, a to jak povolení, tak k technickému stavu vozidel. Provozovatelům často chybí doklad k oprávnění podnikání, koncesní listina nebo povolení k provozování linkové dopravy.
Jízda vyhlídkovým vozem stojí až tři tisíce korun za hodinu. Magistrát chce příští rok zařadit tyto vozy do kategorie taxislužeb, aby cena za jízdu nesměla přesáhnout 28 korun za kilometr.
Kontroly u autobusů Hop On Hop Off odhalily nedodržování dob řízení u řidičů, v některých případech chyběly doklady k provozování linkové dopravy. Někteří řidiči také zastavovali mimo schválené zastávky.
Předmětem kontrol byly i takzvané Tchu Tchu vláčky. V jednom ze dvou případů úředníci odhalili rekordní překročení emisí. Neodpovídala ani registrace vozidel.