Bytelný pobřežní kanon ráže 15 centimetrů od roku 1899 chránil mocnářství v oblasti Jadranu. Střely, které z něj létaly, vážily od 46 do 53 kilogramů. A maximální dostřel činil 12 400 metrů.
Jenže proč se zrovna teď objevil v Praze, kde žijí téměř bez výjimky suchozemské "krysy"?
"Dělo je prvním exponátem výstavy Naše moře… Rakousko-uherské válečné námořnictvo," vysvětluje autor nové expozice Jaroslav Jelínek a hned připomene: "Je to jediný dochovaný exemplář.
Kdysi ho jako prototyp vyrobily Škodovy závody v Plzni, které na přelomu 19. a 20. století bývaly nejvýznamnější továrnou na děla v monarchii a čtvrtou největší na světě.
Ano, bývaly časy, kdy i moře bylo "naše" a kdy si mladí Češi jezdili odkroutit vojenskou službu na paluby křižníků na Jadran.
"Podle tehdejších vojenských statistik býval každý desátý rakousko-uherský námořník Čech. Pro posádky ponorek nebo dělostřelce dokonce platilo, že jich je z českých zemí celá čtvrtina," připomíná Jelínek.
Naše mořeV Národním technickém muzeu budou od 4. června do 30. listopadu k vidění exponáty spojené s rakousko-uherským námořnictvem. Výstava je součástí projektu Velká válka k výročí sta let od vypuknutí 1. světové války. Kromě jiného výstava nabízí patnáct modelů rakousko-uherské flotily v měřítku 1:100 ze sbírky Zdeňka Tolara. Počítačové animace přenesou návštěvníky na palubu lodi. Lidé si mohou obléknout repliky dobových uniforem a pak se nechat vyfotit na válečném křižníku. Zato uniforma Františka Ferdinanda d’Este bude jen na ukázku. |
Za naším úspěchem na moři je přitom trochu nečekaně Marie Terezie, jež zavedla povinnou školní docházku, a také rozvoj průmyslu v české kotlině.
"Čeští rekruti byli totiž vzdělaní, gramotní, inteligentní a technicky zdatní, takže se hodili ke službě na moři, stávali se z nich radisté, strojníci, obsluhovali parní stroje," líčí historik Jelínek minulost, s níž návštěvníky podrobně seznámí výstava, která začíná 4. června.
Provede zájemce každodenním životem námořníků na souši i na moři, nechají jim nahlédnout do výzbroje i výstroje válečného námořnictva či do plánů konstruktérů lodí a kanonů.
K vidění budou i nádherné fotografie, které ilustrují, že i v minulém století dokázaly mořské kolosy fascinovat obyvatele vnitrozemí. "Vystavena budou další děla nebo torpédo z roku 1866. Jen tam mimochodem, i torpédo je vynález rakouskouherských inženýrů," podotýká Jelínek.