Tramvaj pro Plzeň s označením Škoda 40T.

Tramvaj pro Plzeň s označením Škoda 40T. | foto: Škoda Transportation

Nová tramvaj pro Plzeň už stojí za zdí Škodovky, čeká ji řada zkoušek

  • 6
Nová tramvaj pro Plzeň s označením Škoda 40T už není jen vizualizací na papíře. Tříčlánková souprava vyjela minulý týden na zkušební kolej v areálu plzeňské Škodovky. Cestující si na první svezení budou muset ale ještě počkat. Jde o prototyp, kterého čeká náročný homologační proces.

Mluvčí společnosti Škoda Transportation Jan Švehla uvedl, že je to prototyp nejnovější nízkopodlažní velkokapacitní tramvaje z řady ForCity Smart vyrobený přímo pro Plzeň. 

„Je stoprocentně nízkopodlažní, s důrazem na komfort cestujících. Tramvaj je plně klimatizovaná, rychlý nástup a výstup cestujících umožní pět dvoukřídlých dveří na obou bocích vozidla,“ popsal s tím, že prototyp už z výroby vyjíždí v tradičních barvách plzeňských tramvají.

Nová tramvaj pro Plzeň

Plzeň při podpisu smlouvy objednala dvě tramvaje s řídícími stanovišti na obou koncích. Pokud dopravní podniky využijí opci, mohlo by po Plzni jezdit až 22 těchto tramvají.

I když už je první kus vyrobený, cestující si na první svezení budou muset ještě počkat. Protože jde o prototyp, tramvaj bude muset podstoupit náročný homologační proces. Ten zahrnuje mnoho zkoušek včetně najetí tisíců zkušebních kilometrů po tramvajových tratích v Plzni, nejprve bez zátěže, pak s ní a na konec i s cestujícími.

Tramvaj pro Plzeň vychází z řady škodováckých tramvají s označením ForCity Smart, pro Plzeň jsou přestavěné podle jejích specifických požadavků. Tramvaje z této typové řady už jezdí ve finských Helsinkách a brzy začnou vozit cestující v německých městech Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg.

Protože čelní sklo nové tramvaje je protažené hodně dolů, řidiči dobře uvidí i do prostoru těsně před tramvají. „Skelet čela je navržený tak, aby více chránil řidiče i cestující v případě kolizí a současně byl ohleduplný i k dalším účastníkům dopravy,“ shrnul mluvčí Škoda Transportation Jan Švehla.

Tříčlánková tramvaj je dlouhá 29 metrů, je projektovaná pro 64 sedících a 121 stojících pasažérů. Maximální rychlost je 70 kilometrů v hodině, všechny čtyři podvozky jsou otočné.