Lidé čekají na ošetření před zubní pohotovostí na Denisově nábřeží v Plzni.(25. 1. 2022) | foto: Petr Eret, MAFRA

Zubní pohotovost nechce nikdo dělat, kraj vypíše výběrové řízení znovu

  • 0
Plzeňský kraj vypsal výběrové řízení na poskytovatele zubní pohotovosti v Plzni na Denisově nábřeží na další tři roky. Nepřihlásil se do něj ani jeden uchazeč. Hejtmanství ujišťuje, že veřejnou zakázku vyhlásí znovu. EUC klinika, která službu nyní zajišťuje, lékaře v současné chvíli má a nabídla částku, za kterou je schopná službu vykonávat. Otázkou je, jestli na ni kraj přistoupí.

Mnoho lidí si vzpomene, jak se u zubní pohotovosti v Plzni kolem Vánoc 2021 tvořily fronty a pacienti se prali o místo. Nyní je ale aktuální otázka, zda se bude mít o pacienty vůbec kdo starat. Když totiž Plzeňský kraj před několika měsíci vypsal výběrové řízení na poskytovatele zubní pohotovosti na další tři roky, nikdo se nepřihlásil.

Kraj ujišťuje, že veřejná zakázka bude vyhlášena znovu a že do konce roku hejtmanství stihne poskytovatele vybrat. Uvedla to mluvčí Plzeňského kraje Helena Frintová.

Veřejná zakázka se týká období let 2024 až 2026. Plzeňský kraj za pohotovostní stomatologickou službu a za její zajištění hradí prokazatelnou ztrátu, což je rozdíl mezi náklady a výnosy. Dnes je maximální částka za období tří let 10,9 milionu korun s tím, že úhrada podléhá ročnímu vyúčtování.

Zubní pohotovost v Plzni zahlcují pracovníci z ciziny, chybí i lékaři

Letos kraj vsadil na částku 13,15 milionu korun. Na otázku, zda tuto částku v druhém kole výběrového řízení zvýší, Frintová odpověděla, že v tuto chvíli probíhá průzkum trhu mezi potenciálními poskytovateli a dle výsledku bude postupováno.

Klinika chce, aby město zohlednilo zdražování

Jak uvedla Alena Hynková, ředitelka EUC kliniky na Denisově nábřeží v Plzni, která poskytuje službu nyní, nemohla EUC klinika kvůli výraznému posunu cenových hladin všech vstupů částku 13,15 milionu korun akceptovat. „Víme, že Plzeňský kraj vypíše druhou výzvu, kde doufáme budou podmínky pro provozování zubní pohotovosti příznivější. Odhodlání pokračovat v provozování stále neopadlo,“ sdělil divizní ředitel EUC, s.r.o. Jan Šlajs.

Sehnat kvalitní personál, který by byl ochotný sloužit ve svém osobním volnu, není podle Hynkové jednoduché. Ve chvíli, kdy bylo vypsáno první kolo, tedy zhruba čtvrt roku zpátky, neměla klinika k dispozici odpovídající počet externích zubních lékařů, ochotných sloužit na pohotovosti. To se ale změnilo.

Ze zubního kazu může vzniknout život ohrožující infekce, varuje lékař

„Pokud máme personálně zajistit pracovní dny a zároveň všechny soboty, neděle a svátky, musíme mít šestnáct až osmnáct lékařů, kteří vedle své vlastní praxe budou ochotni sloužit i v rámci naší zubní pohotovosti. S tím souvisí i odpovídající finanční ohodnocení za tyto služby,“ sdělila Hynková.

V zájmu obou stran ale podle ní je, aby se zubní pohotovost v kraji udržela, a to i s vědomím toho, že ošetřuje nejen pacienty z Plzeňského kraje, ale dost často přijíždějí lidé z jiných krajů. „Je to především z důvodu omezeného provozu jejich zubní pohotovosti nebo její úplné absence, což evidujeme při pohotovostních službách dlouhodobě,“ uvedla Hynková.

Narůstá počet agresivních pacientů

EUC klinika už podle ní dala kraji na vědomí, že má zajištěné lékaře, a je tedy ochotná službu poskytovat i v dalších letech. Nabídku doplnila i částkou, za kterou je schopna službu poskytovat a udržet. „Pokud mají lékaři požadavek, že budou sloužit za určitou finanční částku, musíme to vzít v potaz. Finanční nároky na zubní pohotovost se zvyšují i kvůli tomu, že EUC Klinika Plzeň, kromě zdravotnického personálu, musí zajistit ještě ostrahu,“ uvedla Hynková.

„Důvodem je nárůst počtu agresivních pacientů, usměrňování čekajících a určování pořadí, aby se lidé nehádali mezi sebou, kdo přišel dříve a kdo později. Problémem je zajistit i pracovníky ostrahy. Čelit denně nadávkám, ale i fyzickým útokům, se opravdu nikomu nechce,“ doplnila Hynková.

Podle ní poskytla klinika na zubní pohotovosti v roce 2021 celkem 10 326 ošetření, v roce 2022 to bylo 10691 a letos prozatím 7266. Kapacita je zhruba 25 lidí za směnu. Kromě vlastní délky ošetření je kapacita podle Hynkové výrazně ovlivněna i časovou prodlevou u cizinců, kde jazyková bariéra ošetření prodlouží. „Množí se i pacienti bez platného zdravotního pojištění, administrativa u hotovostních plateb opět délku ošetření prodlužuje,“ vysvětlila ředitelka.

Hynková odhadla, že zhruba jen třetina lidí přicházejících na zubní pohotovost má svého zubaře. „Suplujeme tedy spíše práci praktického zubního lékaře, místo abychom ošetřovali náhlé zhoršení zdravotního stavu, které na pohotovost patří především. Odmítnout pacienta můžeme pouze v případě, že je agresivní nebo zjevně pod vlivem omamných látek a z důvodu naplněné kapacity pohotovosti. Ošetřujeme i pacienty z jiných krajů. Ani ty ale lékaři nemohou odmítnout, když je bolí zub,“ konstatovala ředitelka kliniky.

1. listopadu 2022