- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
„Proč máme nadávat na to, že nás oslňují lampy, když můžeme instalovat osvětlení, které se před přibližujícím se chodcem rozsvítí a zase pomalu zhasne, aby neoslňovalo a zároveň šetřilo elektrickou energii,“ vysvětlil Židek. Pan Žídek patrně netuší, že drtivá většina "lamp" na ulicích svítí kvůli tomu, aby lépe viděli řidiči motorových vozidel a včas zaregistrovali překážku na vozovce ve vzdálenosti 60m. Osvětlení pouze pro chodce je nainstalováno v Plzni třeba v Lochotínském parku, kde jsou osazena LED svítidla s elektrickým příkonem 10W a 14W. Kolik energie by pan Žídek v Lochparku asi ušetřil? Šetřit se dá technicky správným (dle souboru norem ČSN EN 13201) a citlivým návrhem osvětlovací soustavy s využitím LED svítidel. Regulace světelného toku (stmívání, nikoli zhasínání) je účelná na pozemních komunikacích s nejvyššími nainstalovanými příkony a nočním poklesem intenzity dopravy, např. Rokycanská, Klatovská. V Plzni první LED svítidla s oboustrannou GPRS komunikací (SMART svítidla) budou nainstalována při výstavbě Prodloužení tramvajové trati na Borská pole, která bude zahájena snad ještě letos, nejpozději příští rok na jaře.
Jako pohádka to zní dobře, ale pořád ještě nikdo nevysvětlil, kde se vezme energie na dobíjení všech těch elektromobilů, co s nimi máme jednou povinně jezdit
Město ušetří korunu za energie, ale za využívání těchto služeb přes mobil jí uživatelé spotřebují (se všemi eko-důsledky) deset (nejlépe s nabíjením na veřejných místech, tedy z jiného pytlíku onoho města)...