Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Oprava nádraží v České Třebové nabírá skluz, začne až v roce 2024

  15:48
Správa železnic s modernizací železničního uzlu v České Třebové příští rok nezačne. Složitost jednoho z největších projektů na české železnici realizaci posouvá na rok 2024.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Už příští rok touto dobou by železničáři měli slavnostně přestřihávat pásku na modernizované trati mezi Chocní a Ústím nad Orlicí, která byla dlouho velkým „špuntem“. Podle harmonogramu pokračují práce také na modernizaci pardubického nádraží, kde by vše mělo svítit novotou nejpozději za dva roky.

Poslední brzdou vlaků mezi Prahou a Brnem zůstane jedno z největších nádraží v Česku.

Železniční uzel v České Třebové, který plní důležitou roli jak v osobní, tak v nákladní dopravě, poslední rekonstrukcí prošel na přelomu 50. a 60. let. Přestože modernizace má od konce března pravomocné územní rozhodnutí a projekční příprava jedné z nejnákladnějších železničních staveb už několikátým rokem běží naplno, Správě železnic (SŽ) se nepodaří dodržet předpoklad zahájení stavebních prací napřesrok, ale až v roce 2024.

Podle SŽ je důvodem náročnost celé stavby, která na české železnici nemá za poslední desetiletí srovnání. Stavební práce za více než 10 miliard potrvají skoro šest let.

„Příprava tak významné investice klade vysoké nároky na veřejnoprávní projednání a na koordinaci s navazujícími železničními stavbami Správy železnic. V průběhu přípravy projektu také dochází k aktualizaci a zpřesnění závazných evropských norem a předpisů, které je třeba respektovat,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Friebová.

Správci kolejí například před podáním žádosti o vydání územního rozhodnutí nechali zpracovat novou aktualizaci hlukové studie, která byla důležitá k přehodnocení původně navrhovaných protihlukových stěn, které se nelíbily obyvatelům bydlícím blízko kolejí ani vedení města.

„Spolupracovali jsme při vyhotovení a projednávání nového návrhu, který na místo původně plánovaných 5 764 metrů protihlukových stěn vysokých až 5 metrů počítá pouze s 955 metry stěn do výše maximálně 3 metry. Bylo to umožněno použitím nové moderní metody výpočtu, která zohledňuje i snížení hluku budoucími technickými i technologickými opatřeními na trati i vozidlech,“ řekl místostarosta České Třebové Dalibor Zelený, který nové řešení protihlukových opatření prosazoval.

Projektanti například počítají s větším použitím kolejnicových absorbérů i s faktem, že na železnici čím dál více vagonů jezdí s tiššími kompozitními brzdami a méně hlučnými podvozky.

Během několika měsíců se podařilo najít řešení i v případě složitého odvodu dešťových vod z kolejiště, které od odbočky Parník po odbočku Zádulka bude nové. V řeči čísel půjde o modernizaci více než 58 kilometrů kolejí a 400 výhybek. Obnovou projde 30 mostů a 15 propustků. Podchod ke společnosti CZ LOKO nahradí prodloužený podchod od nástupišť a místo tunelu do průmyslové oblasti Borek bude bezbariérová lávka nad kolejištěm.

Trolejové vedení se musí opravit v předstihu

Některé věci však už nesnesou odkladu, proto se železničáři do některých oprav musejí pustit už letos. Například převěšování stávajícího trakčního vedení z vysokých sloupů v prostoru osobního nádraží, tzv. řetězovek, na nové nosné konstrukce.

„Správa železnic si nechala vypracovat posudek na stav trakčního vedení i s ohledem na jeho stáří a jedinečnou konstrukci. Z tohoto posudku vyplynula nutná oprava zavěšení trakčního vedení. Jednoduchá úprava převěsových konstrukcí nebyla možná. Jakýkoli zásah do lan a závěsů by mohl způsobit další zhoršení stavu,“ vysvětlila nutnost opravných prací za 88 milionů mluvčí SŽ.

Na dva roky plánovaná oprava je koncipována tak, aby novou trolej bylo možné využít v rámci velké modernizace železničního uzlu a nešlo o promarněnou investici.

„Návrh nového trakčního vedení je koordinován s výhledovým řešením rekonstrukce železničního spodku a svršku a výstavbou souvisejících zařízení, jako odvodnění kolejiště, kabelovodu, kanalizačních sběračů a podobně,“ dodala Friebová.

Podobných dílčích rekonstrukcí českotřebovské nádraží zažilo řadu, včetně opravené nádražní budovy, ale žádná z oprav neměla vliv na průjezdnou rychlost ani na bezbariérovost nádraží.

„O modernizaci se v České Třebové mluví 40 let. Bylo už i několik projektů, od kterých bylo časem upuštěno i proto, že přednost dostala jiná rekonstrukce. Současný projekt vnímáme jako velice rozumný. I proto nám jde o to, aby rekonstrukce začala a vše neskončilo kvůli nedostatku peněz. Jen projektová příprava vyjde na více než 250 milionů,“ řekl místostarosta Zelený k modernizaci posledního slabého článku na koridoru.

  • Nejčtenější

V Pardubicích začne sloužit nová vlaková zastávka, na otevření dorazí premiér

29. května 2024  14:44

V neděli 9. června začne v krajském městě sloužit nová vlaková stanice. Bude se jmenovat Pardubice...

Dělníci se na stavbě D35 nezastaví ani o víkendu, čeká je výsuv obří estakády

30. května 2024  11:51

Dálnice D35 mezi Litomyšlí a Svitavami má být otevřena už příští rok. Vše nasvědčuje tomu, že se to...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Pardubice mají zmodernizované nádraží za šest miliard. Už zbývá jenom hala

31. května 2024  15:23

V Pardubicích skončila modernizace železničního nádraží za více než šest miliard korun, která...

Za energií do oblak. Nahlédli jsme do útrob největší větrné elektrárny v Česku

28. května 2024  12:59

V kopcích nad Moravskou Třebovou na Svitavsku se od minulého roku tyčí nejvýkonnější větrná...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Jdu do Liberce. Po trenéru Kováčovi oficiálně potvrdil nové angažmá i klub

25. května 2024  22:30,  aktualizováno  26.5 14:35

Fotbalový trenér Radoslav Kováč potvrdil, že od nového ročníku první ligy povede Liberec. Dosavadní...

Pardubice mají zmodernizované nádraží za šest miliard. Už zbývá jenom hala

31. května 2024  15:23

V Pardubicích skončila modernizace železničního nádraží za více než šest miliard korun, která...

Při Aviatické pouti zaútočí vrtulník na Vietkong, Šonka bude komentovat z kokpitu

31. května 2024  9:46

Aviatická pouť napíše o víkendu svou 32. kapitolu. Na vojenském letišti je připravený pětihodinový...

Pardubické nemocnici kolaps nehrozí, většina lékařů své výpovědi stáhla

30. května 2024

Pardubické nemocnici se podařilo zažehnat personální krizi poté, co zde koncem března podalo bez...

Auto skončilo na boku zapíchnuté v propustku, náraz řidiče vymrštil ven

30. května 2024  16:17

Hasiči spolu se záchranáři spěchali k dopolední nehodě na Orlickoústecku. Řidič s osobním autem v...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...