Z brownfieldu budou převážně byty, vzniknou by však měl i obchod a parkoviště. | foto: Studie Linkcity

Ostuda Pardubic zmizí. Firma zcela přestaví bývalou Teslu

  • 10
Trosky bývalé slavné továrny Tesla Pardubice konečně přestanou být ostudou města. Po letech debat a hledání investora zastupitelé schválili smlouvu s firmou Linkcity. Ta radnici za právo přestavět brownfield zaplatí zhruba 45 milionů korun.

V plánu jsou hlavně byty, ale také důstojné parkoviště pro pracovníky a návštěvníky nedaleké krajské nemocnice.

„Pardubičtí zastupitelé na svém posledním jednání schválili smluvní dokumentaci. Ta dává areálu brownfieldu Tesla Kyjevská po mnoha letech reálnou naději, že bude využitelný ve prospěch aktivit, kterých je v Pardubicích, respektive přímo v lokalitě Pardubičky, trvalý nedostatek,“ uvedla mluvčí radnice Iveta Koubková.

Město areál nejprve pronajme a následně prodá nejméně za základní cenu ve výši 35 milionů korun společnosti Linkcity, která zvítězila ve výběrovém řízení. V případě, že se Linkcity podaří získat pravomocná povolení na výstavbu v uvažovaném rozsahu, firma městu doplatí částku v předpokládané výši zhruba deseti milionů korun. Záleží na velikosti konečné zástavby.

„Developer projektu, společnost Linkcity Czech Republik, totiž plánuje toto území nejen celkově zrevitalizovat, tedy vytvořit faktickou novou část Pardubiček. Součástí projektu je také silniční řešení, které má zajistit dopravní napojení areálu z nadjezdu z ulice Kyjevská a posílit dopravní vazby pro příjezd do areálu nemocnice,“ uvedla Koubková.

Zástupci developerské firmy zastupitelům na jednání představili plánovanou podobu nové Tesly.

„Revitalizaci brownfieldu jsme se snažili uchopit opravdu citlivě. Nesnažili jsme se využít zde co nejvíce metrů čtverečních pro bytové jednotky, naopak jsme se snažili zachovat dostatek zeleně a komunikačních prostor určených k setkávání veřejnosti, včetně parku a dětského hřiště,“ popisuje plánovanou revitalizaci areálu zástupce společnosti Linkcity Czech Republik Martin Minařík.

Městské části Pardubičky podle něj chybí občanská vybavenost, proto by zde rád vybudoval i obchod.

Primátora města Martina Charváta těší, že v Tesle se najde místo i pro parkoviště, které v Pardubičkách také silně chybí. Čtvrť totiž každé ráno totálně ucpou pracovníci nemocnice a pacienti později dopoledne hledají místa už vlastně docela marně.

„Společnost předložila městu studii, která definuje základní funkční přínosy projektu. Jedná se například o vybudování nových parkovacích míst v areálu s výrazně posílenou kapacitou pro návštěvníky Pardubické nemocnice a komerční aktivity - obchody a služby v severozápadní části areálu,“ uvedl Charvát.

Dominantou budou byty

Ovšem nejvíce místa v polorozpadlé továrně zaberou byty. A to hned v několika různých variantách. Budou se stavět domy i pavlačové činžáky. „Studie dále počítá s výstavbou řadových rodinných domů v jižní části areálu, v severovýchodní pak s výstavbou bytových domů,“ popisuje záměry developera primátor Charvát.

Objekt telegrafie, tedy největší budovy, která je vidět z vlaku i rychlodráhy, bude zachován. „Jeho využití by mělo být provázáno s požadavky městského obvodu, například pro pořádání farmářských trhů, jako zajímavé partnery a potenciální budoucí uživatele lze jmenovat například Fakultu zdravotnických studií Univerzity Pardubice,“ uvedla mluvčí Koubková.

Navíc historická budova bude fungovat jako jakási protihluková stěna a bude nové majitele bytů chránit právě před hlukem ze železnice i silnice.

„Větší domy budou postaveny tak, aby do nich hluk šel minimálně.“ podotkl Charvát a dodal, že by měly v areálu být i ubytovací kapacity pro blízkou nemocnici, a dokonce i třeba pro hokejový klub Dynamo.

Své nároky na přeměnu Tesly mají však i krajští politici, kteří areál městu přenechávali. Podle hejtmana je hlavní, aby v bývalé továrně nevznikly ordinace, které budou konkurovat krajské nemocnici.

„Jednou z našich podmínek při převzetí bylo, že zde nevznikne žádná konkurence naší nemocnici,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

Společnost nyní musí do 18 měsíců od podpisu nájemní smlouvy předat městu zaregistrovanou územní studii, hrubopisy územních rozhodnutí a oznámení o záměru o vlivu stavby na její okolí.

„Převod areálu na Linkcity má dvě zásadní odkládací podmínky - firma musí mít vydané pravomocné územní rozhodnutí a stavební povolení na dopravní napojení celého areálu. Výhradně po jejich splnění bude areál převeden na Linkcity. Po převodu pak musí firma do čtyř let přestavět minimálně 75 procent areálu,“ dodala Koubková.