Dopravu v Litomyšli zbrzdily kolony, ŘSD opravu hlavního průtahu zrychlí

  • 5
Řidiče na nejfrektovanějším silničním tahu v Pardubickém kraji čeká zkouška trpělivosti. Obvykle nepříliš plynulý průjezd Litomyšlí až do začátku září ještě více ztěžuje oprava hlavní výpadovky na Svitavy.

V co nejkratším čase. Taková byla jedna z klíčových podmínek soutěže na zhotovitele opravy hlavního silničního průtahu I/35 Litomyšlí, kterou denně projede přes 20 tisíc vozidel. Jakékoli dopravní omezení totiž na mimořádně vytíženém tahu, na kterém doprava ještě více zhoustla po loni zprovozněné dálnici před Vysoké Mýto, znamená dopravní kolaps.

Ačkoli oprava začala už v sobotu, představu o tom, co s dopravou oprava kilometr a půl dlouhého úseku od světelné křižovatky ve směru na Svitavy udělá dopravní špička, si první řidiči udělali v pondělí.

Od Svitav se tvořily dlouhé kolony, ve kterých řidiči strávili průměrně 20 minut. Ve směru na Vysoké Mýto je totiž provoz po světelnou křižovatku veden pouze v jednom jízdním pruhu. Za normálních okolností by silnice pojala ve dvou pruzích před světelnou křižovatkou daleko víc aut. Teď je to o polovinu méně.

„Práce jsme zahájili už předešlý horký víkend, abychom využili minimálních intenzit dopravy. Zakázku na opravu hlavního průtahu Litomyšlí jsme soutěžili nejen z ekonomického hlediska, to znamená, kdo silnici opraví nejlevněji, ale zároveň jsme velmi vážným způsobem zohlednili i čas. Proti původnímu harmonogramu, který počítal se zhruba stovkou dnů, kdy se budou práce realizovat, společnost Skanska nabídla 54 dnů a k tomu ekonomickou cenu,“ řekl k hlediskům, která rozhodla o vítězi tendru, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Že ŘSD chce opravu důležité silnice, která bude minimálně ještě čtyři roky suplovat neexistující úsek dálnice D35, co nejvíce urychlit, dokazují i desítky kusů nasazené stavební techniky i dělníků.

„Jedeme od ranních do večerních hodin, abychom maximálně využili čas a minimalizovali objížďky a uzavírky. V maximálním nasazení máme desítky specialistů na asfaltové vozovky jak na sanace, tak na pokládku. Obalované asfaltové směsi budeme vozit z obaloven v Poličce a v Pardubicích,“ upřesnil Ondřej Šuch, vedoucí vnějších vztahů společnosti Skanska.

Práce na křižovatce proběhnou i v noci

Na staveniště s odloženými lopatami by řidiči neměli narazit mezi 7. a 18. hodinou. Budou samozřejmě výjimky dané technologickými postupy. V jednom případě během prázdnin dojde i na méně vídanou práci v noci.

„Počítáme s tím, že na světelné křižovatce budeme v jednom případě pokládat asfaltové vrstvy přes noc. Přesný termín ještě není stanoven,“ dodal Šuch.

V oblasti vytížené křižovatky budou stavbaři pokládat zvlášť odolné vrstvy, které by měly zamezit tvorbě deformací a kolejí od těžkých kamionů. „Tyto extrémně zatížené konstrukční vrstvy v křižovatce budeme frézovat do hloubky 19 centimetrů ve třech vrstvách. Novou podkladní vrstvu budeme dělat s vysokým modulem tuhosti,“ řekl oblastní manažer společnosti Skanska František Groulík.

Firma kvůli velké dopravní zátěži nemůže kvůli trvanlivosti povrchu použít ani tichý asfalt. „U tichého asfaltu je problém, že není vhodný pro pomalu jedoucí těžkou dopravu. Takový povrch daleko rychleji podléhá degradaci,“ dodal manažer.

V první šestitýdenní etapě budou dělníci opravovat silnici od světelné křižovatky k průmyslové zóně, ve druhé pak samotnou světelnou křižovatku a křížení u průmyslové zóny. „Ve druhé etapě už počítáme s plnohodnotným provozem v obou směrech v režimu 1 + 1,“ dodal zástupce zhotovitele.

Auta ve směru na Svitavy musí do té doby využívat objížďku přes Trstěnickou ulici a průmyslovou zónu. Kamiony těžší než 10 tun musí přes Poličku.

Opravy za více než 30 milionů korun potrvají do 9. září.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz