ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Dopravní podnik Ostrava

Dopravní podnik v Ostravě zrušil soutěž na 12 trolejbusů za 168 milionů

  • 3
Po roce od vyhlášení soutěže na dodávku dvanácti parciálních trolejbusů, které mohou ujet 12 kilometrů na vlastní elektrický pohon bez napojení na troleje, ji Dopravní podnik Ostrava zrušil. Stížností jednoho z účastníků se totiž zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a v červnu již vypršela jednou prodloužená lhůta.

„Jde o zakázku za zhruba 168 milionů korun. Další prodlužování lhůty by znamenalo velké riziko, že nestihneme vše dořešit v termínu stanoveném pro čerpání přislíbených dotací. Proto jsme soutěž raději zrušili a ještě v létě ji vyhlásíme znovu,“ uvedl ředitel Dopravního podniku Ostrava (DPO) Daniel Morys.

Na antimonopolní úřad se obrátila ostravská firma Tram for envi, která zastupuje ukrajinského výrobce trolejbusů Bogdan. DPO ji z hodnocení nabídek vyloučil, protože nepředložila originál, ale jen kopii potvrzení jistiny, která dokládá například bankovní záruku či pojištění. Úřad nejdříve námitky Tram for envi odmítl, pak ale jeho předseda Petr Rafaj vyhověl rozkladu a případ vrátil k dalšímu projednání.

„Respektujeme stanovisko úřadu, ale podle nás zvítězila „nediskriminace“ nad péčí řádného hospodáře. Firma Bogdan Corporation sice vyrábí trolejbusy, ale její vozy zatím jezdí jen na Ukrajině, ne v Evropské unii,“ uvedl Morys.

Podotkl, že firma Tram for envi nemá žádné zaměstnance, homologovaný trolejbus na českém trhu, ani servisní zázemí, ale účastní se soutěží a většinu pak řeší antimonopolní úřad. „My se nebráníme novým firmám, ale musíme při veřejných zakázkách dbát na dodržení všech zákonných podmínek. Ty podle nás Tram for Envi v naší soutěži prostě nedodržela,“ dodal šéf DPO.

Firma Bogdan ve sdružení s Tram for Envi vyhrála v dubnu například zakázku na dodávku šesti parciálních trolejbusů pro Jihlavu. I tu ale řeší antimonopolní úřad.