Podle veřejně dostupných seznamů a map se jejich počet v regionu blíží stovce. Cyklisté na různých fórech sdílejí poznatky, například upozorňují, kde na stezkách leží popadané stromy, případně varují před neutěšeným stavem některé z tras.
O část trailů se starají dobrovolníci, o další majitelé horských středisek a další podnikatelé. Ti často zveřejňují aktuální informace i na svých webech.
Nejznámější bikeparky najdou sportovci v Malé Morávce na Bruntálsku, kde jsou dva areály. Společně s Bílou v Beskydech jsou to tři velká centra s půjčovnami a další infrastrukturou, ve kterých cyklisty vyveze na kopec lanovka.
V Malé Morávce leží bikepark Kopřivná s dvanácti kilometry tras a Express Bikepark Karlov s pěti a půl kilometry. Provozovatelé středisek tyto služby nabízejí v létě právě proto, aby nalákali návštěvníky mimo svou hlavní zimní sezonu.
Traily v Bílé mají přes pět kilometrů. V centru nabízejí i tréninkový areál pro děti a nezkušené cyklisty, kde jsou jednotlivé vlny, překážky a klopené zatáčky.
Velký boom zažívají menší stezky, stavěné často dobrovolníky. Cyklisté je najdou například i na okrajích měst, třeba u Ostravy.
Trať kolem kulometných hnízd wehrmachtu
V Kletné na Novojičínsku vznikl před několika lety Cow trail. Trasa nemá velké převýšení, na zajímavých překážkách však mohou cyklisté potrénovat své dovednosti. Stavěli ji dobrovolníci.
„Trail vytváří ucelený sportovní areál. Odehrála se tady bitva ve druhé světové válce, trať míjí tehdejší kulometná hnízda wehrmachtu, v díře po vybuchlé bombě máme klopenou zatáčku,“ uvedl jeden ze stavitelů Radovan Šťastný.
Aktuálně je na Kletné upravená trať o délce zhruba dvou kilometrů. „Od jara do podzimu je potřeba dávat pozor na krávy, jež se pasou na loukách kolem remízku, ve kterém je náš trail,“ doplnil Šťastný.
Na stezce jsou i dvě zajímavé sekce vyskládané z kamenů. „Ty dají jezdcům nejvíce zabrat. Je to technický okruh, vhodný na trénink cross-country jízdy,“ poznamenal Šťastný.
Problémem povolení majitelů pozemků
Kvalitní traily vybudovali za skoro deset let dobrovolníci ze Sportovního klubu Valašského království s podporou obce Trojanovice a města Frenštát pod Radhoštěm v části Horečky nedaleko známého skokanského můstku. Místní Beskydské traily jsou dlouhé přes tři kilometry a jejich povrch je zpevněný pískem.
Mohou po nich jezdit i méně zdatní sportovci s dětmi. Lidé, kteří se o ně starají, je pravidelně a kvalitně udržují. Budují také nové trailové úseky.
Velice náročné jsou traily na Malém Javorovém u Třince. Z kopce s nadmořskou výškou přes devět set metrů klesá stezka označená jako velmi náročná s obtížnými skoky a dalšími překážkami.
Někteří nadšenci mají problém sehnat povolení majitelů pozemků, přes které jejich stezky vedou. Mnohdy zajímavou a náročnou výstavbu proto musí zastavit a již hotové trasy nechat zarůst.
Krajský cyklokoordinátor traily podporuje
To je případ ostravského Singletrailu v Bobrovnickém lese mezi Ostravou a Hlučínem. Po několika letech budování tras, jejich udržování a vyrovnávání terénu stavitelé sdělili, že končí. „Upozorňujeme všechny bikery, že jízdu na kole po lesních pěšinách v Bobrovnickém lese se nepodařilo zlegalizovat. Traily jsou dlouhodobě neudržované,“ uvedli.
Je pravděpodobné, že stezky budou dále přibývat. Podporuje je i Moravskoslezský kraj, který přes svou společnost Moravian-Silesian Tourism dotuje cestovní ruch a láká i aktivní sportovce.
Cyklokoordinátor Martin Hiltavský z tohoto sdružení vidí v trailech budoucnost. „Lidé, kteří jezdí na horských kolech, si traily hodně užívají. Chceme jejich síť v kraji rozšířit,“ uvedl s tím, že nyní jedná o nových trasách v okolí Mostů u Jablunkova.
Krajský cyklokoordinátor má také na starosti jednání s obcemi a dalšími institucemi, aby sjednotil trasy běžných cyklostezek.