Vizualizace části nové tramvajové trati v Ostravě-Porubě.

Vizualizace části nové tramvajové trati v Ostravě-Porubě. | foto: Magistrát města Ostravy

Lidé opětovně protestovali proti chystané tramvajové trati v Ostravě

  • 26
Atmosféra stejně dusná jako před téměř dvěma lety vládla při pokračování veřejného projednání vlivu stavby tramvajové trati v Ostravě-Porubě na životní prostředí (EIA). Přišlo zhruba sedm desítek lidí, a to navzdory tomu, že krajský úřad jednání svolal na třináctou hodinu, což mnozí kritizovali.

Diskutovalo se čtyři hodiny. „Napětí bylo velké. Zástupkyně kraje chtěla omezit čas řečníků na pět minut, což nemá oporu v zákoně,“ řekla Markéta Vysloužilová ze spolku Prosíme, přemýšlejme. Sama pak mluvila asi hodinu a půl. Projektu vytkla řadu věcí. „Tváří se jako ekologický, ale není,“ shrnula.

Poukázala i na to, že smlouva kraje s novým zpracovatelem posudku není zveřejněná v registru smluv, tudíž není účinná.

„Měl být připravený, ale na řadu otázek neuměl odpovědět. Přiznal, že s projektem se ještě nestihl seznámit do hloubky,“ uvedla Vysloužilová. A podotkla, že spolek chce podat stížnost jak na obsah a formu veřejného projednání, tak i na jednání úředních osob.

O stavbě rozhodne výsledek EIA

Mluvčí kraje Nikola Birklenová sdělila, že krajský úřad dokončil veřejné projednání záměru Ekologizace veřejné dopravy Ostrava-Poruba. Podotkla, že přítomnost zpracovatele posudku EIA na veřejném jednání je žádoucí, ale ne povinná.

„Všichni zástupci veřejnosti měli možnost položit otázky a uplatnit připomínky, což učinili. Odpovídal jim zpracovatel dokumentace, zástupce oznamovatele i zpracovatel posudku. Uplatněné připomínky budou zohledněny v posudku záměru a následném závazném stanovisku,“ dodala Birklenová.

Trasa nové tramvajové trati.

O tramvajové trati diskutovali ve středu i zastupitelé města. „Projekt je mrtvý. Má spoustu odpůrců. Měli bychom ho zastavit,“ navrhl opoziční zastupitel Lukáš Semerák.

Primátor Tomáš Macura mu ale oponoval: „Do projektu jsme investovali desítky milionů. Přípravy pokračují. Město i dopravní podnik trať stavět chtějí, pokud EIA potvrdí její přínos pro životní prostředí.“

Znalec do šedesáti až osmdesáti dnů navrhne stanovisko: souhlasné, či nesouhlasné. Případně může vrátit dokumentaci k přepracování.