Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nový zákon má vyčistit ovzduší, průmyslníkům se nelíbí vyšší poplatky

  14:33
Vláda schválila zákon, který má být lékem na špatné ovzduší. Moc se ale nelíbí zástupcům průmyslu. V nejbližších jedenácti letech by totiž podle něj měli platit až desetinásobně víc za vypouštěné jedy.
Pohled na Ostravu zahalenou do smogu.

Pohled na Ostravu zahalenou do smogu. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Už teď za emise platíme dost, proč bychom měli ještě víc? Omezí to naši konkurenceschopnost. Takové reakce vyvolal u představitelů průmyslu v kraji návrh zákona o ovzduší, který v těchto dnech schválila vláda.

Zákon má ulevit také ovzduší na Ostravsku a Karvinsku od jedů, které tu lidé dýchají v extrémním množství. Dlouho se na něj čekalo.

Co chce zavést zákon

* V oblastech se špatným ovzduším nebudou moci vznikat nové zdroje znečištění. Jen, když budou svůj dopad kompenzovat.
* Města a obce budou moci zavádět zóny, kam nebudou smět vjíždět stará čmoudící auta.
* Malé kotle uváděné na trh budou muset mít výrazně nižší emise než dosud. Zákon zakáže spalování nekvalitních paliv.
* Zákon umožní úřadům zpřísnit provoz velkých a středních zdrojů, u nichž to dosud nemohl.
* Do roku 2022 se skoro na desetinásobek zvýší poplatky, které firmy platí za emise. Počet zpoplatněných látek se navíc sníží z dvaceti na čtyři základní.

"Zákon pozitivně ovlivní životní prostředí v Moravskoslezském kraji. Umožní totiž snížit celkový objem emisí a prachových částic a zlepšit tak kvalitu ovzduší," slibuje ministr životního prostředí Tomáš Chalupa.

Mezi klíčovými opatřeními, která nový zákon přináší, je například výrazné zvýšení poplatků, které průmyslové podniky platí za emise, laicky řečeno vypouštěné jedy. Poplatky by se měly do roku 2022 zvýšit postupně až bezmála na desetinásobnou hodnotu oproti dnešku. Pro průmyslové firmy, které patří k největším znečišťovatelům ovzduší v regionu, to bude představovat velkou finanční zátěž.

Zvýšené poplatky omezí konkurenceschopnost

Peníze z poplatků by měly putovat do roku 2016 pouze do Státního fondu životního prostředí, později ze tří čtvrtin do fondu a z jedné zpět příslušným krajským úřadům. Zástupci průmyslu se zvýšením poplatků za emise nesouhlasí.

Podle mluvčí firmy ArcelorMittal Ostrava Věry Breiové je novela zákona o ochraně ovzduší pozitivní s ohledem na to, že se jedná o koncepční dokument, nikoli jen narychlo šitý návrh. Na druhou stranu je ale podle ní jasné, že zvyšování poplatků za emise je dalším krokem ke snížení konkurenceschopnosti českých průmyslových firem.

"Firmy již nyní odvádějí státu formou daní a jiných poplatků poměrně vysoké částky," podotýká mluvčí huti a dodává, že samozřejmě chápe snahu státu přimět podniky k větším investicím do ekologických projektů. Na těch ale podle ní mnohé z nich pracují už nyní.

Ostrava už několik dní opět trpí zahalená ve smogu.
Ostrava už několik dní opět trpí zahalená ve smogu.
Smog v centru Ostravy. (28. ledna 2011)

Obyvatele Ostravy trápil smog i letos v lednu.

ArcelorMittal Ostrava například na konci září dokončí odprášení jedné ze svých aglomerací, což má přinést úlevu od velkého množství emisí prachu.

Představitelé mnoha úřadů a institucí v kraji výrazné zvýšení poplatků za emise vítají. Současně připomínají, že tak dojde ke sladění českého práva s tím, které funguje v Evropské unii.

"Myslím, že je dobře, že nový zákon počítá se zvýšením poplatků za emise. Pro znečišťovatele to do budoucna může být motivací k tomu, aby snižovali emise," říká například Marek Bruštík, vedoucí oddělení ochrany ovzduší na krajském úřadu.

Marek Bruštík připomíná ale také některé nové kompetence, které by krajský úřad v případě schválení nového zákona o ochraně ovzduší získal.

Jeden z největších znečišťovatelů ArcelorMittal investuje do ekologičtějšího provozu miliardy korun.

Třeba možnost nařizovat velkým či středně velkým provozovnám, jako jsou kotelny nebo například lakovny, kolik jedů mohou vypouštět. To dosud mohl, ale jen velmi omezeně. Podle Marka Bruštíka by novinka měla místní přínos pro ovzduší.

Radomír Štěrba z oblastního inspektorátu České inspekce životního prostředí v Ostravě ale poznamenává, že by to ovzduší ulevilo jen částečně. Mnohé z těchto menších zdrojů znečištění ovzduší totiž dle něj s rezervou plní předepsané limity.

I Radomír Štěrba zdražení poplatků za emise pro podniky vítá. Vyjadřuje ale pochybnost nad tím, zda to bude pro všechny motivační.

"Kdyby měla stát potřebná obnova technologie (vedoucí ke snížení emisí, pozn. red.) dvě miliardy a firma by platila poplatky v řádech milionů korun, tak by tlak na firmu plynoucí z poplatků asi nebyl dostatečný," podotýká Radomír Štěrba.

Studenti a obyvatelé Ostravy na Masarykově náměstí vyráběli transparenty a zvali na protestní akci Den vzduchu.
Lidé v rouškách. kteří v Ostravě demonstrovali proti smogu. (17. prosince 2010)
Studenti a obyvatelé Ostravy na Masarykově náměstí vyráběli transparenty a zvali na protestní akci Den vzduchu.

Každoročně se v Ostravě koná několik protestů proti znečištěnému ovzduší.

Předseda krajské hospodářské komory Pavel Bartoš přitom připomíná další možný důsledek plánovaného zvýšení poplatků za emise. "Zavedení vyšších poplatků by mohlo vést například ke snížení platů zaměstnancům," podotýká Pavel Bartoš.

Podle dětské lékařky je nátlak na podniky nutný

Eva Schallerová, dětská lékařka z Ostravy-Radvanic a Bartovic, které trpí vůbec nejhorším ovzduším v kraji, říká, že poplatky za emise se pro podniky měly zvýšit už dávno. "Chápu, že se to firmám asi nebude líbit, ale tento nátlak je nutný, abychom se posunuli správným směrem," myslí si Eva Schallerová.

Jak Marek Bruštík, tak Radomír Štěrba připomínají, že proto, aby se ovzduší zlepšilo, je nutné omezit i jedy vypouštěné do ovzduší z dopravy, rodinných domů či třeba z průmyslu v Polsku. I jisté nástroje k ovlivnění těchto zdrojů by měl nový zákon přinést. Otázkou je, jak budou v praxi uplatnitelné.

Zákon chce městům umožnit třeba zavádění nízkoemisních zón, kam nebudou moci vjíždět stará auta. Není ale jisté, že třeba v Ostravě tyto zóny vzniknou. Teprve se to prověřuje. Zákon také dle kritiků nepřináší účinný nástroj pro omezení jedů z komínů domků.

  • Nejčtenější

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:52

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Pětiletá dívenka vdechla párek v rohlíku, za pár dní v nemocnici zemřela

6. května 2024  17:30

Velká tragédie se odehrála na konci dubna v Kravařích na Opavsku. Pětiletá dívka si šla o přestávce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavia - Baník 5:0, exhibici řídili Chytil se Schranzem, hosté dohrávali v deseti

4. května 2024  17:16,  aktualizováno  19:59

Slávističtí fotbalisté se na úvod nadstavbové části první ligy rivalovi ze Sparty důrazně...

Policie obvinila řidiče kamionu za smrtelnou nehodu na D1, hrozí mu až šest let

5. května 2024  15:47

Karvinští kriminalisté obvinili litevského řidiče kamionu, který v sobotu narazil do osobního auta...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Obec na Karvinsku koupila šestnáct finských domků. Na zkoušku

5. května 2024  7:06

Hodně různorodé názory zaznívaly na posledním zasedání zastupitelů Horní Suché na Karvinsku při...

Nymburk se vrací do finále, napočtvrté Ostrava odpadla až v závěru

10. května 2024  19:58,  aktualizováno  22:54

Nymburští basketbalisté jsou prvním finalistou ligového play off. V Ostravě osmnáctinásobní...

Němci hráli šikovně, my jsme zapomínali bránit, litoval po prohře Hudáček

10. května 2024  21:19

Nebyli favorité, přesto hokejisté Slovenska věřili, že v úvodním duelu skupiny B mistrovství světa...

V Ostravě železnici nechtěli. Báli se, že přiveze špatné mravy, říká historik

10. května 2024

Premium Kudy vedly místní a drobné dráhy na Ostravsku a Karvinsku, mohou vidět návštěvníci Železničního...

Unikátní miniatury. Bronzové modely Krnova ukazují, jak město změnil průmysl

10. května 2024  14:29

Jak vypadala tamní zástavba v 18. století a jak ji později proměnila průmyslová revoluce, ukazuje...

Advantage Consulting, s.r.o.
EMBEDDED VÝVOJÁŘ Ostrava

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 50 000 - 80 000 Kč

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...