Bitvu o lesy v kraji vyhrává kůrovec. Chybějí pracovní síly i sazenice

  9:55aktualizováno  9:55
Ačkoli se vlastníci lesů v Moravskoslezském kraji snaží bojovat proti kůrovci, dřevokazný brouk se množí čím dál víc. Daří se mu nejen kvůli velkému suchu, ale i proto, že v lesích má na čem hodovat. Napadené pokácené stromy tam totiž zůstávají dlouho ležet.

Kůrovec patří mezi nejznámější škůdce. | foto: Beentree CC-BY-SACreative Commons

Soukromí lesníci si stěžují, že vytěžené dřevo nemají čím odvážet, ani kde skladovat. Navíc jim scházejí sazenice, kterými by nahradili zničené stromy a zalesnili holiny.

Přitom kalamitní dřevo se v lese nechávat nesmí právě proto, aby by se brouk nemohl dále šířit. Zákon hovoří jasně - okamžitě pokácet a vyvézt.

Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů (SVOL) se proto chystá na jednání se zástupci státu. Předseda SVOL František Kučera vysvětlil, že dřevo je nejlepší z lesa odvézt na nějakou louku či pozemek, chemicky ošetřit, zakrýt sítí a kolem postavit lapače na kůrovce.

Fotogalerie

„Nejhorší je, že i pily jsou dřevem zavaleny a odmítají ho brát,“ vzdychl si Kučera. Podle ministerstva zemědělství se v současné době vytipovávají plochy vhodné pro dočasné skladování kalamitního dříví.

„Jedním z oslovených jsou i České dráhy. Fungovalo by to tak, že vybrané vhodné plochy by se pronajímaly státnímu podniku Lesy ČR, popřípadě dalším zájemcům, kteří budou potřebovat řešit problém dočasného uskladnění dřeva,“ informovalo tiskové oddělení ministerstva zemědělství.

Kučera poukázal také na to, že ČD Cargo zase nemá dostatek vagonů, aby ohromné množství vytěženého materiálu odvezlo, a že nezbývá, než ho nakládat do kamionů, které jezdí po už tak rozbitých obecních cestách.

Vlaky přepravily téměř dvojnásobek dřeva

Podle předsedy představenstva ČD Cargo Ivana Bednárika první čtyři měsíce letoška vlaky ve srovnání se stejným obdobím roku 2015 přepravily téměř dvojnásobek dřeva. Sdělil, že se jedná o více než 27 tisíc naložených vozů, což představuje více než 1,1 milionu tun dřeva.

„Vozový park jsme rozšířili o 490 vozů, další významné objemy jsme přepravili ve vozech jiných vlastníků. Musíme ale upozornit na důležitý fakt, že další opatření nelze realizovat bez finančních prostředků,“ poznamenal Bednárik.

Doplnil, že konkrétně je třeba se soustředit na dostatečný počet vozů, lidí a také na kapacitu nakládacích míst. Přepravu dřeva po železnici provází řada problémů.

„Dochází například k poškozování nakládacích ploch v železničních stanicích těžkými automobily, o víkendech je nedostatek nakládacích kapacit, nakládací a vykládací místa jsou přetížená,“ konstatoval Bednárik.

Předseda SVOL zmínil i třetí komplikaci. „Rozlehlé holiny po těžbě se musí zalesnit a sazenice listnáčů, které zčásti nahradí vykácené jednodruhové smrkové porosty, hlavní příčinu kůrovcové kalamity, se stávají nedostatkovým zbožím,“ řekl Kučera.

Dovážet sazenice nelze

„Dovážet sazenice ze zahraničí, tak jako se před dvěma stoletími semeny z celé Evropy zalesnila Šumava, nesmíme. Povolená jsou pouze semena vhodná do určité nadmořské výšky a od nás,“ vysvětlil Kučera.

K němu se přidal Richard Podstatzký-Thonsern zastupující soukromé vlastníky lesů na severní Moravě. Podle něj se na konci května sejde výbor SVOL a bezprostředně poté bude jednat se zástupci státu.

„Půjde o meziresortní setkání, protože kalamita se dotýká mnoha oblastí nejen životního prostředí a zemědělství. Přítomni budou také lidé za církevní, vojenské a státní lesy. Chceme problémy okolo kůrovcové kalamity podrobně probrat a najít řešení pro výše uvedené potíže, které brzdí rychlejší postup při likvidaci nemocných lesů a jejich ozdravení,“ podotkl Podstatzký-Thonsern.

Rány po kůrovci si šumavská příroda zhojí sama, přesvědčují správci parku:

Nejčtenější

Smrt tři lidí u Opavy zavinilo předjíždění v zatáčce, stav dítěte se lepší

Při tragické nehodě na Opavsku zemřeli tři lidé.

Vážně zraněná pětiletá holčička, která jediná přežila čtvrteční nehodu na Opavsku, se podle lékařů dostala z...

Blesk v Beskydech zasáhl pětici převážně mladých turistů, jsou v nemocnici

Ilustrační snímek

Skupinu turistů v Beskydech zasáhl odpoledne blesk. Jeden z nich je popálený, další utrpěli otřes a poranění způsobená...

Při srážce aut na Opavsku zemřeli tři lidé a těžce se zranilo dítě

Při tragické nehodě na Opavsku zemřeli tři lidé.

U Neplachovic na Opavsku odpoledne při srážce osobních aut zemřeli tři lidé. Nehoda se stala na silnici I/11. Dva lidé...

Jediný český kybernetický nůž dosluhuje. Přibývá poruch, říká onkolog

Přednosta onkologie Jakub Cvek s dosluhujícím ozařovacím přístrojem.

Lékař Jakub Cvek je už dva roky přednostou onkologické kliniky Fakultní nemocnice Ostrava. Je mu 40 let, patří tedy...

Za sto milionů je volný, řekl o něm kouč. Reiter teď přestoupil do Baníku

Denis Granečný (v bílém) z Ostravy v souboji s Rudolfem Reiterem z Bohemians.

Ofenzivní záložník Rudolf Reiter po dvou letech opouští Bohemians 1905 a přestupuje do Baníku Ostrava, který o něj měl...

Další z rubriky

V Bohumíně draží zapomenuté věci. Nejvíce jich je z vlakových kupé

Tahákem loňské dražby bylo tajemné auto z Anglie.

Loni vůz, letos invalidní vozík. Bohumínská dražba nabízí tradičně pestrou škálu ztracených předmětů, které si mohou...

Unikátní loď zatím nemůže vozit výletníky na Hartě, čeká na osvědčení

Slezská Harta má novou elektroloď. A kromě ní také velké plány na svůj...

Ačkoliv o objednávky není nouze a každý den se na vyhlídkovou plavbu po přehradě Slezská Harta ptají další zájemci,...

Bakala OKD zničil už vyčleněním bytů a dopravy, tvrdí správci pohledávek

Uhlobaron Zdeněk Bakala.

Vyčlenění bytů OKD, dopravy, včetně železniční, a dalších činností nesouvisejících přímo s těžbou černého uhlí mělo...

Advantage Consulting, s.r.o.
SVÁŘEČ MAG, MIG

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 28 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz