Kvůli holinám mizí v Beskydech turistické trasy. Značky není kam malovat

  18:55aktualizováno  18:55
Polomy a obrovské plochy vykácených lesů v Beskydech trápí značkaře. Na některých místech se síť turistických tras úplně ztrácí.
Značky na stromech by mohlo v Beskydech nahradit tyčové značení. Je to však zdlouhavé a dražší řešení.

Značky na stromech by mohlo v Beskydech nahradit tyčové značení. Je to však zdlouhavé a dražší řešení. | foto: Tomáš Hejtmánek, MF DNES

Turisté, kteří se vydají na výlet do Beskyd a lokalitu neznají, se mohou dostat do potíží. Kvůli holinám mizí totiž i stromy s turistickými značkami. Pokud turisté nebudou vybavení chytrým mobilním telefonem, mohou dokonce i zabloudit. V kopcích jsou navíc mnohé úseky bez signálu, takže jim ani telefon nepomůže.

„Snažíme se značky obnovovat, jenže narážíme na problém, že není na co je namalovat. Kámen u země člověk lehce přehlédne, v zimě bude pod sněhem,“ řekl Stanislav Duchek, který má pro Klub českých turistů (KČT) na starosti značení turistických tras.

Nejhorší situace na hřbetu Ondřejníku i na Rožnovsku

Podle něj je nejkritičtější situace ve Slezských Beskydech na trase Mosty u Jablunkova směr Skalka, kam vede červená značka. Podobně je na tom žlutá trasa z Dolní Lomné, hřeben Ondřejníku i hory na Rožnovsku, jež zčásti patří do Moravskoslezského a zčásti do Zlínského kraje. „Nově postupně mizí značení na Kozubovou, padá tam jeden strom za druhým,“ doplnil Duchek.

Smrkové porosty jsou v horských oblastech silně napadené kůrovcem, přestárlé a nemocné. Proto se kácí ve velkém. „Smrk nemá hluboké kořeny. Když je oslabený kůrovcem i suchem, každý silnější vítr ho lehce vyvrátí. Není v silách lesníků a soukromníků odstraňovat všechny polomy najednou. Popadané kmeny tak ve svazích leží delší čas, z čehož zase těží kůrovec a rychle se množí,“ vysvětlil značkař.

Podle Duchka se situace zlepší odhadem až za třicet nebo čtyřicet let, kdy vyrostou smíšené lesy, které se vysazují po jednodruhových smrčinách. „Že to pomůže, nám ukazuje situace na Javorovém. Mnozí si možná pamatují, jak zničené tam byly spadem ze železáren smrky před třiceti roky. Nahradily je smíšené lesy a nyní je to jedno z mála míst, kde to drží,“ uvedl Duchek.

„Požádáme o pomoc Lesy ČR“

Klub českých turistů nyní pracuje na plánu, jak chybějící značení nahradit. Chce využít třímetrové ocelové tyče, které by se ukotvily v zemi.

„Jde však o dost nákladnou záležitost. Jeden takový ocelový kolík s povrchovou úpravou přijde asi na pětistovku. Když se k tomu připočítá betonování a práce, náklady ještě stoupnou. Proto chceme požádat podnik Lesy ČR, zda by nám nepomohl zajistit dřevěné tyče. Vytvořili bychom díky nim takové značení, jako mají v Krkonoších,“ podotkl Duchek.

Značkařských kolíků má KČT jistou zásobu. Jejich umístění předchází podrobný průzkum terénu, na kterém KČT právě pracuje a počítá, kolik jich bude potřeba. „Také potřebujeme sehnat skupiny značkařů. Většina z nich je zaměstnaná, není tak snadné domluvit jich příslušný počet na určitý termín. A také na to musíme vyhradit finance. Odhaduji, že s nejvíce zdevastovanými úseky bychom mohli začít na konci léta,“ řekl Duchek.

V Jeseníkách hrozí, že zkolabuje celá síť značení

Mluvčí Lesů ČR Eva Jouklová sdělila, že státní společnost s Klubem českých turistů spolupracuje dlouhodobě. „Mimo jiné právě na značení turistických cest. Naše spolupráce je dobrá. Až obdržíme konkrétní žádost od značkařských organizací ohledně dřevěných tyčí, určitě ji zvážíme a budeme se snažit najít řešení,“ uvedla Jouklová.

Značkař si ovšem netroufá odhadnout, jak dlouho bude náprava následků kalamity trvat. Odstraňování poškozených a nemocných lesů totiž pokračuje.

„Proto netušíme, kolik kolíků či tyčí bude potřeba. Už nyní se však obávám, že nebude v silách a možnostech jen značkařů toto vyřešit. Ještě mnohem horší situace je momentálně v Nízkém Jeseníku, kde reálně hrozí, že zkolabuje celá síť značení.“

Nejčtenější

Kočka těžce pokousala ženu, strážníci zvíře dvě hodiny unavovali

Zranění způsobená kočkou poměrně hodně krvácela.

Velmi agresivní a vytrvalá byla kočka, která v opavském bytě zaútočila na ženu. Ta zvíře před časem našla a vzala si ho...

Požár v ostravském dopravním podniku zničil 12 autobusů, škody jsou 22 milionů

Celkem dvanáct zaparkovaných autobusů poškodil požár v garážích Dopravního...

Celkem dvanáct zaparkovaných autobusů poškodil v sobotu večer požár v garážích Dopravního podniku Ostrava. Při zásahu...

Výzkum ostravského vědce může změnit pohled na dějiny Severní Ameriky

Ostravský vědec Pavel Flegontov odkrývá kombinací poznatků z genetiky,...

Na Harvard míří pětatřicetiletý vědec Ostravské univerzity. Pavel Flegontov svým výzkumem zaujal natolik, že se od září...

Mladý řidič vjel do cesty autobusu, v přepůleném autě zemřel

Střet s autobusem přepůlil auto. Řidič na místě zemřel.

Dvacetiletý řidič osobního auta zemřel na silnici mezi Karvinou a Orlovou poté, co vjel v zatáčce do protisměru a...

Pastviny v Beskydech brázdí pět měsíců v roce Ovečkin s maringotkou

Martin Jurnost vysoko v kopcích kolem rodného Jablunkova pase ovce.

Kamarádi mu říkají Ovečkin. Příjmení jednoho z nejlepších ruských hokejistů zní totiž skoro stejně jako profese...

Další z rubriky

Vědci zkoumali plyny z odvalů v příhraničí. Dopad na zdraví je malý

Slezská Ostrava s haldou Ema

I pro samotné vědce je to překvapení. Hořící haldy v českém a polském příhraničí škodí ovzduší méně, než předpokládali....

Ostravské stopy: Na Ostravě se mi líbí otevřenost, říká výtvarník Šigut

Výtvarník a grafický designér Jiří Šigut se v Ostravě narodil a nedokáže si...

Výtvarník pracující s médiem fotografie, konceptuální umělec a grafický designér Jiří Šigut patří k originálním tvářím...

Před 80 lety hořely další synagogy, lidé prý bránili hasičům v záchraně

Synagoga ve Vítkovicích patřila mezi architektonické skvosty.

Před osmdesáti lety se stalo to, čeho se mnozí obávali. Takřka čtvrt roku po okupaci zbytku Československa a vzniku...

Advantage Consulting, s.r.o.
VEDOUCÍ ÚČETNÍHO ODDĚLENÍ S NJ

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 35 000 - 55 000 Kč

Najdete na iDNES.cz