Neděle 5. července 2020, Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. července 2020 Státní svátek.

Dříve kvůli uhlí, teď pro lidi. Nad Ostravou se znovu rýsuje lanovka

  11:20aktualizováno  11:20
Pro jedny super nápad, báječná vize. Pro jiné naprostá „pitomina“, předražená zbytečnost. Tak kontroverzně vnímají Ostravané plán vedení města vybudovat kabinovou lanovku mezi Dolní oblastí Vítkovic a dalšími vyhledávanými cíli: zoo či Novou Karolinou.

Takhle by měla vypadat stanice lanovky v Dolní oblasti Vítkovic. | foto: SIAL architekti a inženýři spol. s r.o. Liberec

Ještě není jasné, kdy a za čí peníze se začne stavět. Ani to, kolik bude mít nakonec tras. Jisté ale je, že radní Ostravy se stále vážněji zabývají projektem na vybudování městské lanové dráhy, jejíž výchozí stanice má být v Dolní oblasti Vítkovic (DOV).

Primátor Ostravy Tomáš Macura (ANO) a šéf odboru strategického rozvoje Václav Palička ve čtvrtek představili novinářům výsledky studie proveditelnosti, kterou si město objednalo u odborné firmy.

„Provoz městské lanovky je možný. Výstavba by mohla začít od roku 2020, ale podle mě reálně tak za pět let,“ uvedl Macura s tím, že málokterý projekt vzbudil tak rozdílné emoce a zájem jako právě městská lanovka.

Fotogalerie

„Neměla by rozdělovat, ale spojovat. Fyzicky hlavní turistické cíle a symbolicky i lidi. Ale také historii města se současností, protože řada z nás si ještě pamatuje vozíky s uhlím nad hlavami Ostravanů. Ale i současnost s budoucností - letos připravujeme strategický plán rozvoje města do roku 2023 a lanovka se může stát vlajkovou lodí nové Ostravy,“ dodal primátor.

Podle Paličky navrhli odborníci dvě hlavní a třetí doplňkovou trasu lanové dráhy. Jedna by spojila Dolní Vítkovice s Novou Karolinou. Druhá, páteřní, by vedla přes Černou louku k areálu zoo. Třetí trasa by měla vést jen z jednoho konce zoo na druhý.

„Stavba trasy z DOV přes Černou louku k zoo by měla stát 611,2 milionu korun, roční provozní náklady jsou spočítány na 14,1 milionu a provozní příjmy na 53,7 milionu korun. Investice při úvěrovém financování by se tak vrátila za 11 let,“ popsal Palička.

Shodli se s primátorem, že studie zhatila několik původních předpokladů. Například úvahu o stavbě odbočky na Landek. Nebo zahrnutí lanovky do systému městské hromadné dopravy.

„Ukázalo se, že lanovku budou využívat z 90 procent turisté, a to minimálně 120 dní v roce. To ale znamená, že nemůžeme získat evropské dotace. Proto budeme hledat buď strategického partnera nebo stavbu zcela přenecháme soukromému investorovi, pokud se takový najde. Ve světě fungují oba modely,“ uvedl Macura.

Pleskot: Lanovka k Ostravě patří

Lanovky mají v Ostravě více než stoletou historii. Nad hlavami obyvatel města jezdily vozíky v letech 1884 až 1988. Jenže tehdy vozily výhradně uhlí - z dolů do koksoven či hutí. Moderní lanovka bude mít místo vozíků kabiny pro 8 až 10 cestujících. Jednosměrná jízdenka pro dospělého by měla stát asi 90 korun.

„Za tyhle peníze se běžný Ostravan s rodinkou sveze jednou dvakrát ročně. A turisté za ni desítky milionů určitě neutratí. Podle mě je to nesmysl,“ míní odpůrce lanovky Dalibor Štolba.

Příznivců však má lanovka zatím asi víc. „Je to projekt, který může zatraktivnit Ostravu. Má naši podporu,“ říká nový hejtman kraje Ivo Vondrák (ANO).
„Je to projekt pro radost. Takové tady dlouho chyběly,“ přidal se i známý architekt Josef Pleskot, který projektuje pro DOV. „Lanovka k Ostravě patří. V budoucnu by se mohla její síť rozšířit nejen na Landek, ale třeba i do Poruby či Hrabůvky,“ podotkl.

O lanovce už zpívá Nohavica

Lanovku veřejně podporuje i zpěvák Jaromír Nohavica, který o ní zpívá. A sní o ní také dopravní odborník z Ostravy a šéfredaktor webu o lanovkách Radim Polcer.

„Jsem rozhodně pro lanovku. Jde o ekologickou a tichou dopravu s minimálními nároky na prostor. Nejen v Jižní Americe, ale už i v řadě evropských zemí je to trend - vznikají nové projekty městských lanovek,“ uvedl Polcer.

Předpokládané náklady:

  • Lanová dráha 1

Dolní Vítkovice - Nová Karolina

Investiční náklady - 326,9 milionu

Roční provozní náklady - 7,3 milionu

Roční provozní příjmy - 26,8 milionu

Doba návratnosti - 12,1 let

  • Lanová dráha 2

DOV - Černá louka - ZOO

Investiční náklady - 611,2 milionu

Roční provozní náklady - 14,1 milionu

Roční provozní příjmy - 53,7 milionu

Doba návratnosti - 11,2 let

  • Lanová dráha 3

ZOO 1 - ZOO 2

Investiční náklady - 285,6 milionu

Roční provozní náklady - 5,1 milionu

Roční provozní příjmy - 15,9 milionu

Doba návratnosti - 18 let

Upozornil však, že v Ostravě by měla opodstatnění zřejmě jen nejvyužívanější páteřní trasa z Dolních Vítkovic přes Černou louku k zoo. „Rozsáhlejší síť lanovek by stavbu i provoz značně prodražila,“ míní.

Návrhů na výstavbu lanové dráhy pro lidi vznikla v Ostravě v uplynulých desetiletích celá řada. Počítal s ní například Karel Kublín ve svém návrhu podnikatelského projektu z roku 1998.

Lanovka je v něm součástí rekreačního a lázeňského komplexu nazvaného Karbonský a tropický ráj. Ten měl vyrůst na tehdy ještě volném prostoru po koksovně Karolině. Na něj měl navázat obří sportovní a zábavní park, který by zabral celé území Dolní oblasti Vítkovic.

Součástí týmu, který tehdy návrh prosazoval, byl i jeho zeť, současný opoziční zastupitel města za ČSSD Ivo Hařovský. „Jsem pro stavbu lanovky. Ale bude nutné postupem času vyřešit řadu technických problémů,“ říká zastupitel.

O stavbě se rozhodne příští rok

Záměr podporuje i šéf opozičního klubu zastupitelů za KSČM Josef Babka: „Je to atraktivní záležitost. Bude ale záležet na technických detailech stavby i následného provozu.“

Naopak koaliční radní pro dopravu Lukáš Semerák (Ostravak) je v pohledu na projekt lanovky zdrženlivý. „Nejsem proti stavbě, vize je to dobrá. Ale podle mě se dá začít stavět tak za deset let. Nejdříve musíme dotvořit území, kterým má lanová dráha procházet. Nemůžeme zastavět sloupy a zadrátovat Černou louku nebo území mezi DOV a Novou Karolinou a teprve pak řešit, co tam vlastně bude,“ říká Semerák.

Macura si nemyslí, že je nutné čekat tak dlouho. Některým potížím lze předejít tím, že Dolní Vítkovice s Novou Karolinou spojí samostatná trasa. „O stavbě lanové dráhy a její případné etapizaci chceme rozhodnout už příští rok. Pokud zastupitelé projekt schválí, v roce 2018 budeme pracovat na změně územního plánu a studii vlivu na životní prostředí. V roce 2020 by město mělo najít strategického investora,“ nastínil další postup přípravy projektu lanové dráhy primátor.

Souhlasíte s vybudováním městské lanové dráhy v Ostravě?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 23. prosince 2016. Anketa je uzavřena.

Ano 536
Ne 176
  • Nejčtenější

Roušky jen v metru a na vnitřních akcích v Praze, Karvinsko opatření zpřísní

V Praze zůstanou kvůli většímu riziku šíření koronaviru i po rozvolnění opatření od 1. července povinné roušky v metru...

Liga v ohrožení. V Karviné se šíří nákaza, do karantény jde celý tým

Nejprve byly všechny tři sobotní zápasy prvoligové skupiny o záchranu odloženy na neurčito, teď už fotbalisté Karviné...

OKD přeruší kvůli koronaviru těžbu ve všech svých dolech

Společnost OKD od zítřka přerušuje těžbu ve všech svých čtyřech dolech. Důvodem je koronavirová epidemie na šachtách....

Zemřel náměstek krajského policejního ředitele, údajně spáchal sebevraždu

Náměstek moravskoslezského krajského ředitele policie Radím Daněk je po smrti. Podle informací Novinek.cz spáchal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fotbalista Baroš končí kariéru. Zdraví už mi nedovolí pokračovat, řekl

Stal se nejlepším střelcem mistrovství Evropy, se spoluhráčem Vladimírem Šmicerem jako první český fotbalista v...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Nepovedené napojení obchvatu v Opavě nahradí kruhový objezd

Dlouhé kolony aut, problematické odbočení směrem do města, časté dopravní nehody. Napojení jižního obchvatu Opavy na...

Přes deset let plánovaná stavba domova seniorů v Kopřivnici se blíží

Před devíti lety v Kopřivnici slavnostně otevřeli novou stravovnu pro budoucí domov pro seniory, k jeho stavbě se ale...

Zahradní sál zámku v Bruntále je po kompletní opravě

Svoji původní podobu dostal zahradní sál bruntálského zámku. Pozůstatek pivovarských sklepů později přeměněný v...

OKD přeruší kvůli koronaviru těžbu ve všech svých dolech

Společnost OKD od zítřka přerušuje těžbu ve všech svých čtyřech dolech. Důvodem je koronavirová epidemie na šachtách....

SOUTĚŽ: Vyhrajte hodnotné vouchery na spodní prádlo z Trenýrkárny
SOUTĚŽ: Vyhrajte hodnotné vouchery na spodní prádlo z Trenýrkárny

Vybavte se na léto sexy prádlem nebo pohodlnými trenýrkami díky voucheru do e-shopu Trenýrkárna.cz.

Najdete na iDNES.cz