Pátek 21. ledna 2022, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. ledna 2022 Běla

Dříve kvůli uhlí, teď pro lidi. Nad Ostravou se znovu rýsuje lanovka

  11:20
Pro jedny super nápad, báječná vize. Pro jiné naprostá „pitomina“, předražená zbytečnost. Tak kontroverzně vnímají Ostravané plán vedení města vybudovat kabinovou lanovku mezi Dolní oblastí Vítkovic a dalšími vyhledávanými cíli: zoo či Novou Karolinou.

Takhle by měla vypadat stanice lanovky v Dolní oblasti Vítkovic. | foto: SIAL architekti a inženýři spol. s r.o. Liberec

Ještě není jasné, kdy a za čí peníze se začne stavět. Ani to, kolik bude mít nakonec tras. Jisté ale je, že radní Ostravy se stále vážněji zabývají projektem na vybudování městské lanové dráhy, jejíž výchozí stanice má být v Dolní oblasti Vítkovic (DOV).

Primátor Ostravy Tomáš Macura (ANO) a šéf odboru strategického rozvoje Václav Palička ve čtvrtek představili novinářům výsledky studie proveditelnosti, kterou si město objednalo u odborné firmy.

„Provoz městské lanovky je možný. Výstavba by mohla začít od roku 2020, ale podle mě reálně tak za pět let,“ uvedl Macura s tím, že málokterý projekt vzbudil tak rozdílné emoce a zájem jako právě městská lanovka.

Fotogalerie

„Neměla by rozdělovat, ale spojovat. Fyzicky hlavní turistické cíle a symbolicky i lidi. Ale také historii města se současností, protože řada z nás si ještě pamatuje vozíky s uhlím nad hlavami Ostravanů. Ale i současnost s budoucností - letos připravujeme strategický plán rozvoje města do roku 2023 a lanovka se může stát vlajkovou lodí nové Ostravy,“ dodal primátor.

Podle Paličky navrhli odborníci dvě hlavní a třetí doplňkovou trasu lanové dráhy. Jedna by spojila Dolní Vítkovice s Novou Karolinou. Druhá, páteřní, by vedla přes Černou louku k areálu zoo. Třetí trasa by měla vést jen z jednoho konce zoo na druhý.

„Stavba trasy z DOV přes Černou louku k zoo by měla stát 611,2 milionu korun, roční provozní náklady jsou spočítány na 14,1 milionu a provozní příjmy na 53,7 milionu korun. Investice při úvěrovém financování by se tak vrátila za 11 let,“ popsal Palička.

Shodli se s primátorem, že studie zhatila několik původních předpokladů. Například úvahu o stavbě odbočky na Landek. Nebo zahrnutí lanovky do systému městské hromadné dopravy.

„Ukázalo se, že lanovku budou využívat z 90 procent turisté, a to minimálně 120 dní v roce. To ale znamená, že nemůžeme získat evropské dotace. Proto budeme hledat buď strategického partnera nebo stavbu zcela přenecháme soukromému investorovi, pokud se takový najde. Ve světě fungují oba modely,“ uvedl Macura.

Pleskot: Lanovka k Ostravě patří

Lanovky mají v Ostravě více než stoletou historii. Nad hlavami obyvatel města jezdily vozíky v letech 1884 až 1988. Jenže tehdy vozily výhradně uhlí - z dolů do koksoven či hutí. Moderní lanovka bude mít místo vozíků kabiny pro 8 až 10 cestujících. Jednosměrná jízdenka pro dospělého by měla stát asi 90 korun.

„Za tyhle peníze se běžný Ostravan s rodinkou sveze jednou dvakrát ročně. A turisté za ni desítky milionů určitě neutratí. Podle mě je to nesmysl,“ míní odpůrce lanovky Dalibor Štolba.

Příznivců však má lanovka zatím asi víc. „Je to projekt, který může zatraktivnit Ostravu. Má naši podporu,“ říká nový hejtman kraje Ivo Vondrák (ANO).
„Je to projekt pro radost. Takové tady dlouho chyběly,“ přidal se i známý architekt Josef Pleskot, který projektuje pro DOV. „Lanovka k Ostravě patří. V budoucnu by se mohla její síť rozšířit nejen na Landek, ale třeba i do Poruby či Hrabůvky,“ podotkl.

O lanovce už zpívá Nohavica

Lanovku veřejně podporuje i zpěvák Jaromír Nohavica, který o ní zpívá. A sní o ní také dopravní odborník z Ostravy a šéfredaktor webu o lanovkách Radim Polcer.

„Jsem rozhodně pro lanovku. Jde o ekologickou a tichou dopravu s minimálními nároky na prostor. Nejen v Jižní Americe, ale už i v řadě evropských zemí je to trend - vznikají nové projekty městských lanovek,“ uvedl Polcer.

Předpokládané náklady:

  • Lanová dráha 1

Dolní Vítkovice - Nová Karolina

Investiční náklady - 326,9 milionu

Roční provozní náklady - 7,3 milionu

Roční provozní příjmy - 26,8 milionu

Doba návratnosti - 12,1 let

  • Lanová dráha 2

DOV - Černá louka - ZOO

Investiční náklady - 611,2 milionu

Roční provozní náklady - 14,1 milionu

Roční provozní příjmy - 53,7 milionu

Doba návratnosti - 11,2 let

  • Lanová dráha 3

ZOO 1 - ZOO 2

Investiční náklady - 285,6 milionu

Roční provozní náklady - 5,1 milionu

Roční provozní příjmy - 15,9 milionu

Doba návratnosti - 18 let

Upozornil však, že v Ostravě by měla opodstatnění zřejmě jen nejvyužívanější páteřní trasa z Dolních Vítkovic přes Černou louku k zoo. „Rozsáhlejší síť lanovek by stavbu i provoz značně prodražila,“ míní.

Návrhů na výstavbu lanové dráhy pro lidi vznikla v Ostravě v uplynulých desetiletích celá řada. Počítal s ní například Karel Kublín ve svém návrhu podnikatelského projektu z roku 1998.

Lanovka je v něm součástí rekreačního a lázeňského komplexu nazvaného Karbonský a tropický ráj. Ten měl vyrůst na tehdy ještě volném prostoru po koksovně Karolině. Na něj měl navázat obří sportovní a zábavní park, který by zabral celé území Dolní oblasti Vítkovic.

Součástí týmu, který tehdy návrh prosazoval, byl i jeho zeť, současný opoziční zastupitel města za ČSSD Ivo Hařovský. „Jsem pro stavbu lanovky. Ale bude nutné postupem času vyřešit řadu technických problémů,“ říká zastupitel.

O stavbě se rozhodne příští rok

Záměr podporuje i šéf opozičního klubu zastupitelů za KSČM Josef Babka: „Je to atraktivní záležitost. Bude ale záležet na technických detailech stavby i následného provozu.“

Naopak koaliční radní pro dopravu Lukáš Semerák (Ostravak) je v pohledu na projekt lanovky zdrženlivý. „Nejsem proti stavbě, vize je to dobrá. Ale podle mě se dá začít stavět tak za deset let. Nejdříve musíme dotvořit území, kterým má lanová dráha procházet. Nemůžeme zastavět sloupy a zadrátovat Černou louku nebo území mezi DOV a Novou Karolinou a teprve pak řešit, co tam vlastně bude,“ říká Semerák.

Macura si nemyslí, že je nutné čekat tak dlouho. Některým potížím lze předejít tím, že Dolní Vítkovice s Novou Karolinou spojí samostatná trasa. „O stavbě lanové dráhy a její případné etapizaci chceme rozhodnout už příští rok. Pokud zastupitelé projekt schválí, v roce 2018 budeme pracovat na změně územního plánu a studii vlivu na životní prostředí. V roce 2020 by město mělo najít strategického investora,“ nastínil další postup přípravy projektu lanové dráhy primátor.

Souhlasíte s vybudováním městské lanové dráhy v Ostravě?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 23. prosince 2016. Anketa je uzavřena.

Ano 536
Ne 176
  • Nejčtenější

Vykašlal se na doktorát na matfyzu a začal stavět unikátní kamna

Jeho kamna váží tři tuny a stojí tolik jako nové auto. Jejich tvůrce Jan Křivonožka z Fulneku původně vystudoval...

V Ostravě hořelo v bytovém domě. Seniorka zemřela, šest lidí se zranilo

V Ostravě-Porubě ve středu večer hořelo v bytovém domě. Nepřežila 79letá žena, kterou hasiči nalezli v bytě, kde požár...

Přes Slezsko se prohnala sněhová bouřka, blýskalo se i na Lysé hoře

Neobvyklá sněhová bouřka se prohnala v pondělí částí Moravskoslezského kraje. Hřmění slyšeli obyvatelé kolem Opavy,...

Drtivé roky. Přežili jsme jen dva výrobci, říká nový ředitel vítkovické železárny

Premium Nový generální ředitel Vítkovice Steel Radek Strouhal v minulosti vedl kopřivnickou automobilku Tatra. Ve vítkovických...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sor téměř slávistou. Talent odletěl z kempu Baníku, přestup je blízko

Fotbalová Slavia je blízko k získání další posily. Jedenadvacetiletý křídelník Yira Sor opustil soustředění ostravského...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Opavská lesní navzdory soudu nechává oboru zavřenou, zákon prý neporušuje

Společnost Opavská lesní, spoluvlastník obory Jelenice na Opavsku, nepostupuje v rozporu se zákonem, když oboru nechává...

O vánoční kluziště v centru Ostravy je zájem, zůstane do konce ledna

Zájem o bezplatné bruslení v centru Ostravy přiměl vedení města k rozhodnutí opakovaně prodloužit provoz kluziště s...

Ostravská zoo se těší na potomky nově dovezených zvířat včetně lva a žirafy

V minulém roce odchovali v ostravské zoo skoro dva tisíce mláďat. Nově dovezená zvířata z jiných zahrad už utváří...

Lidé mají kontejnery na použité oleje u dveří. Třídit ale nechtějí

Zhruba dvě stě tun olejů a jedlých tuků z domácností odevzdali v minulém roce lidé v Moravskoslezském kraji do...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...