Vizualizace vodního koridoru Dunaj–Odra–Labe

Vizualizace vodního koridoru Dunaj–Odra–Labe | foto: Ministerstvo dopravy ČR

Krajští politici se přeli kvůli splavnění Odry a „pyramidě pro prezidenta“

  • 44
Polemiku krajských zastupitelů při jejich jednání vyvolal minulý týden krajský postoj k oderské větvi plánovaného vodního kanálu Dunaj–Odra–Labe. Někteří zastupitelé považují stanovisko k průplavu a přístavu u Ostravy za příliš vstřícné ke stavbařům, jiní zase varují před přílišnou přísností a definitivním verdiktem.

Krajští zastupitelé schvalovali odpověď městu Ostrava, jehož zástupci požadovali, aby se kraj podílel na přehodnocení nebo dokonce zastavení plánu.

Krajští radní to zatím odmítají, jelikož neznají varianty splavnění Odry od polských hranic po Ostravu, zejména pak možnosti umístění přístaviště.

V krajské odpovědi Ostravě se píše, že „... v této fázi není žádoucí a nemělo by ani smysl navrhovat zrušení projektu koridoru, přičemž poukazujeme i na skutečnost, že zamýšlený projekt zasahuje na území více krajů, které jsou v této věci v rovném postavení.“

Současně však ve vyjádření nechybí zdůraznění, že umístění přístavu bude projednáno s odborníky, dotčenými podniky, veřejností a bude posouzen vliv záměru na životní prostředí, takzvaná SEA.

„Za prioritní považujeme, že nesmí dojít k poškození meandrů řeky Odry, stavba musí být na českém území co nejkratší, případný přístav v Mariánských Horách nebo ve Svinově je obtížně akceptovatelný a nesmí být ovlivněn a zdržen projekty rekonstrukce železničního uzlu a vysokorychlostní tratě Ostrava–Přerov,“ stojí v dopisu.

Krajské zastupitelce Zuzaně Klusové z Pirátů se krajská odpověď nezamlouvala. „Jsem docela zklamaná, když kraj podporuje projekt navzdory Ostravě. Kanál je nesmysl z dopravního, ekonomického i ekologického hlediska,“ konstatovala Klusová.

„Kanál je mrtvý, ale bavme se o Odře“

Náměstek hejtmana pro průmysl, energetiku a chytrý region Jakub Unucka (ODS) oponoval, že dopis průplav určitě nepodporuje. „Kanál je mrtvý, už ho snad nikdo nechce, ale projekt splavnění Odry ať ministerstvo dopravy konkretizuje a představí parametry. Pak se uvidí,“ vysvětlil.

Podle Klusové dopis vyznívá tak, že kraj s kanálem nemá zásadní problém a přístav v Přívozu by byl možný. Komunista Josef Babka naopak řekl, že oceňuje, když vedení kraje není kategoricky proti. 

„Musíme zvažovat i širší otázky, například nutnost zadržování vody v krajině nebo energetiku, která je méně škodlivá než solární,“ připomínal. Zmínil, že třeba zastupitelé Přerova s kanálem nesouhlasili, ale když hovořili s odborníky na vodní cesty, stanovisko přehodnotili.

Radní pro územní plánování Petr Kajnar (ČSSD) upozornil, že kraj s ministerstvem dopravy jedná i o dalších důležitých projektech, například o vysokorychlostní trati. „Nevím proto, jestli by bylo diplomatické nyní říci kategorické ne,“ uvedl Kajnar.

Cesta pro břidlicový plyn?

Další z Pirátů Ondřej Ručka prohlásil, že kraj svou podporou staví pyramidu prezidentovi Zemanovi.

„Žádnou pyramidu nikomu nestavíme, tady se vysílá jen jeden signál, a to ať ministerstvo dopravy předloží, jak by splavnění Odry mohlo vypadat a jaké jsou možné varianty,“ reagoval hejtman Ivo Vondrák (ANO).

Zdůraznil, že splavnost může být klíčová. „A to například při případném dovozu břidlicového plynu. Po ukončení těžby uhlí nevyřešíme energetiku v kraji jen obnovitelnými zdroji. Bez plynu se neobejdeme. Proto musíme znát možnosti,“ dodal hejtman.

Na to Klusová řekla, že studie proveditelnosti za 27 milionů už prokázala nereálnost projektu, kdežto náměstek Lukáš Curylo (KDU-ČSL) připomněl, že na polské straně se už intenzivně pracuje.

Krajská zastupitelka a také náměstkyně ostravského primátora Kateřina Šebestová (ANO) uvedla, že krajskou odpověď chápe jako pokračování jednání. „Tedy že debata bude probíhat a že se k možnostem územního rozvoje a průplavu ještě vrátíme,“ zmínila.

Většina krajských zastupitelů pak navržené stanovisko schválila.