„Zejména v pěší zóně vzhledem k menší konstrukci kol u těchto vozidel jezdí cyklisté po vysoce frekventovaných chodnících s hladkým povrchem,“ uvedla Barbora Lupečková, mluvčí obvodu Moravská Ostrava a Přívoz.
Vlivem vyšší rychlosti, kterou tudy cyklisté a lidé na koloběžkách jezdili, docházelo podle radních k velmi nebezpečným dopravním situacím. Ty ohrožovaly jak procházející chodce, tak malé děti.
„Ani jeden ze zmíněných dopravních prostředků není povinně vybaven tachometrem. Jejich uživatelé tedy jen odhadují svou rychlost a nejsou schopni zajistit dodržování maximální povolené rychlosti. To vede k řadě nebezpečných situací, kterým chceme novou vyhláškou předejít,“ zdůvodnila mluvčí.
Ve Slezské Ostravě ale nepovažují novou vyhlášku za příliš šťastné řešení, protože zahrnuje elektrokola. „Zatímco evropská města jdou cestou omezování vjezdu automobilů a k zásobování pěších zón využívají elektrických vozítek, centrální obvod se vydává opačným směrem,“ řekl starosta Slezské Ostravy Richard Vereš.
Podle něj je daleko větším problémem skutečnost, že se pěší zóna stává každý večer neregulovaným parkovištěm. „Problémy s elektrovozidly lze jistě řešit jinými způsoby, a to i ve spolupráci s provozovateli sdílených kol a koloběžek. Slezská Ostrava tedy podobný krok určitě neplánuje,“ řekl starosta.
Omezení zvažuje i Poruba
Omezení pohybu elektrokoloběžek v ulicích však nevylučují v porubském městském obvodě. „Počkáme si ale, jak se současný zákaz v centru Ostravy osvědčí,“ připustil místostarosta Ostravy-Poruby Miroslav Otisk, podle kterého bude významnou roli při rozhodování hrát i systém kontroly nově zavedeného restriktivního opatření.
„V Porubě máme přece jen trochu jinou situaci. Moravská Ostrava zavedla zákaz pouze v rámci pěší zóny, která ale u nás není. Proto se zatím snažíme případným problémům předcházet prevencí,“ dodal Otisk.