Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vláda schválila první přípravy kanálu Dunaj-Odra u hranic s Polskem

  10:20aktualizováno  11:30
Za deset let by mohla, podle vyjádření ministra dopravy Karla Havlíčka, začít stavba části kanálu Dunaj - Odra mezi polským přístavem Kędzierzyn-Koźle a Ostravou. Stavbu vláda prosadila i přes silný odpor ekologů a některých politiků.

Vizualizace vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe | foto: Ministerstvo dopravy ČR

Schválení stavby vidí Karel Havlíček jako jednu z cest, jak podpořit ekonomický růst v Moravskoslezském kraji.

„Usnesení dává zelenou kanálu Koźle - Ostrava, který umožní podporu v oblasti ekonomiky, energetiky dopravy i rekreace. Průmysl a logistika v pětimilionové Slezské aglomeraci budou mít snazší přístup na evropské a světové trhy. Počítá se i s rekreační plavbou a turistickým využitím,“ komentoval schválení Havlíček.

Výstavba první etapy vodního koridoru mezi Ostravou a polskými hranicemi by měla stát zhruba 15 miliard korun. Další desítky miliard pak bude stát polská část do Koźle.

Souhlas vlády ale automaticky neznamená, že se stavět skutečně bude. A že kanál skutečně vznikne. Ministři zatím souhlasili jen se stavbou části kanálu mezi hranicí s Polskem a Ostravou, kde by měl kanál zatím končit ve Svinově.

„Je možné, že se kanál nakonec stavět nebude, ale naší povinností je tento projekt připravit, ať o dalším rozhodnou následující vlády,“ řekl ministr dopravy.

A vymezil se i proti výhradám odpůrcům stavby. „Není to megalomanský projekt, je to klasický nadnárodní projekt, který bude z nemalé části realizován z evropských zdrojů, budeme se snažit o jeho zařazení do sítě TEN-T projektů,“ dodal.

Ekolog: Otáčet Odru a pouštět ji do Dunaje je nesmysl

Proti stavbě kanálu jako takového dlouhodobě vystupuje například Petr Orel, ekolog a senátor. „Je to jedna z obrovských investic, která zatíží tento kraj,“ tvrdí.

Alespoň částečně smysl má podle něj jen stavba kanálu mezi Polskem a Ostravou. 

„Jediné, co dává ekonomicky trochu smysl, je stavba úseku Svinov - Polsko, to v případě, že to budou Poláci brát vážně. Z hlediska ekologie i ochrany krajiny by tato záležitost šla skousnout. Další propojování směrem na Dunaj pak už logiku nemá. Je naprosto nepřijatelné otáčet Odru a pouštět ji do Dunaje, je to naprostý nesmysl,“ dodal Orel. 

Kanálu stojí v cestě meandry

Možné stavbě kanálu pak stojí v cestě i problém s meandry Odry, cenným přírodním územím na české straně hranice s Polskem.

Kanál je zatím plánován tak, že by tyto menandry zasáhl a poškodil, což je z hlediska ochrany přírody nepřijatelné.

„Zatím se počítá s variantou pravobřežního napojení kanálu na Odru, my spolu s polskou obcí Krzyżanowice preferujeme napojení z levého břehu,“ vysvětluje starosta Bohumína Petr Vícha. „Na pravém břehu jsou jezera, čistírna odpadních vod, trasa by zasahovala do ochranného území Olše...,“ vypočítal starosta nejpalčivější problémy plánované stavby.

Aby se mohlo stavět, musel by se podle něj změnit územní plán. „A nejen to, musely by se uzavřít i mezinárodní dohody. Jsem na radnici 26 let, po celou tu dobu se stavba zahajuje. O tom, jestli se někdy skutečně začne stavět, dost pochybuju,“ dodal Petr Vícha. 

Vedení kraje se k zahájení stavby staví zdrženlivě.  „Využití mezinárodní lodní dopravy může kraji a celé republice zajistit další ekonomické i logistické možnosti. Pro Moravskoslezský kraj je klíčové nejdříve protáhnout kanál od Baltského moře, který vede přes celé Polsko, do Bohumína. Další propojení kanálu až do Ostravy je nutné důkladně projednat s vedením statutárního města Ostravy. Pro náš region a lidi, kteří v něm žijí, je výrazně podstatnější výstavba vysokorychlostních železničních tratí. Ty jsou klíčovým módem pro propojení kraje se zbytkem republiky a Evropou,“ řekl náměstek hejtmana Lukáš Curylo.

Koridor měl podle původních plánů spojit Odru s Dunajem a Labem v nákladech přesahujících 580 miliard korun. Ministerstvo ale loni rozhodlo, že se zaměří na Dunajsko-Oderskou větev. Z ekonomického hlediska se jeví jako nejvýhodnější,“ zdůvodnil ministr dopravy Havlíček.

19. listopadu 2018

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Pětiletá dívenka vdechla párek v rohlíku, za pár dní v nemocnici zemřela

6. května 2024  17:30

Velká tragédie se odehrála na konci dubna v Kravařích na Opavsku. Pětiletá dívka si šla o přestávce...

Třinecké železárny promění energetiku, končí s uhlím. Za dvě miliardy

8. května 2024  7:17

Snížení emisí CO2 o celou třetinu si slibují manažeři Třineckých železáren od modernizace...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Soud řeší brutální útok sekerou. Na staré roky jsem si zavařil, vzdychal obžalovaný

6. května 2024  13:21

Krajský soud v Ostravě začal projednávat pokus vraždy z loňského května v Třinci. Na lavici...

ČSSZ podle Jurečky vyčíslila nedoplatek odvodů u Liberty. Huť má lhůtu osm dní

6. května 2024  21:12

Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) vyčíslila nedoplatky na sociálních odvodech, které má...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Konec Dolu Lazy. Obří věž za dva měsíce odstřelí, menší díky památkářům zůstane

7. května 2024  15:33

Další loučení čeká horníky pracující pod zemí na Karvinsku. Státní podnik Diamo už ví, jaké budou...

Auta i autobusy mají smůlu, výjezd na Ovčárnu omezí další opravy

14. května 2024  9:41

Turisté, kteří chtějí do sedla pod Pradědem jinak než pěšky, si letos musejí dát větší pozor....

Hezčí první gól jsem si přát nemohl, culil se Boháč. A penalta? Neviděl jsem to

14. května 2024  9:19

Krásnou střelou z dálky Sebastian Boháč rozjásal karvinské fotbalisty. Vedli nad Zlínem 1:0. Leč...

Nechodila a měla deprese. Díky farmaceutům z Ostravy se žena vrátila do života

13. května 2024  16:19

Dávkování a množství léků hospitalizovaných i ambulantních pacientů posuzuje v Městské nemocnici...

Vítkovické nádraží čeká proměna za 275 milionů, oprava potrvá asi dva roky

13. května 2024  13:03

V květnu má začít rekonstrukce nádraží v Ostravě - Vítkovicích. Památkově chráněnou budovu opraví...

Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness
Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness

Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...