Tramvaje Dopravního podniku Ostrava.

Tramvaje Dopravního podniku Ostrava. | foto: Adolf Horsinka

Nová tramvajová trať pro Ostravu se stále odkládá, bude ji řešit soud

  • 14
Ostrava stále investuje čas a peníze do projektu nové tramvajové trati. Stavba je ale v nedohlednu a dál přibývá problémů i odpůrců.

Už pár let měly v Ostravě jezdit velkokapacitní tramvaje po nové trati přes Porubu a Pustkovec až ke Globusu v Plesné.

„Když budu optimista, tak první tramvaj tam pojede nejdříve v roce 2019, ale spíš až v roce 2020,“ odhadoval před šesti lety tehdejší ostravský náměstek pro dopravu Lukáš Semerák (Ostravak).

Politici i další obyvatelé města, kteří si stavbu přejí, ale mají smůlu. Vyhrávají odpůrci. Město zatím stavět nemůže a projekt zůstává jen na papíru. Dál ale rostou výdaje, odhadované náklady a přibývá sporů i odpůrců stavby.

Kromě ostravských se projektem musí zabývat i zaměstnanci dalších úřadů včetně ministerstev a nově také Krajský soud v Brně, kam Ostrava loni v říjnu poslala správní žalobu na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Město chce vysoudit zpátky 100 tisíc korun, které muselo zaplatit za pochybení při zadání veřejné zakázky na projektovou dokumentaci pro trať. ÚOHS pokutoval druhý dodatek smlouvy, který městu umožnil vyplatit dvěma firmám přes 2,6 milionu z celkové částky 10,5 milionu před dodáním finální verze dokumentace. Odevzdání celé dokumentace bylo přitom původně podmínkou pro vyplacení odměny.

Soud bude trvat měsíce

Podle primátora Ostravy Tomáše Macury se mimořádně prodloužila doba příprav. „ÚOHS se z velké části nevypořádal s právní argumentací města, proto žádáme soudní přezkum,“ vysvětlil Macura.

Podle mluvčí brněnského soudu Kláry Belkovové ale potrvá měsíce, než padne verdikt. „Datum jednání nebylo stanoveno a není možné je ani odhadnout. Zatím nejsou hotové procesní úkony v přípravě řízení, například účastníci nebyli vyzváni ke sdělení, zda souhlasí s projednáním a vydáním rozhodnutí bez nařízení jednání. Prodlevu mohou vyvolat i častější absence z důvodu covidu,“ nastínila Belkovová.

Ale zatímco soudní řízení nemá přímý vliv na samotnou stavbu, běží jiné spory, které ji blokují.

Město například nemůže stavět, dokud nezíská doklad, že projekt nemá negativní dopad na životní prostředí. Posuzování vlivů stavby na životní prostředí v procesu EIA sice krajský úřad zahájil už v létě 2018, ale dosud neukončil.

Chybí EIA a hned tak nebude

Při veřejném projednání EIA v létě 2020 měli odpůrci stavby tolik námitek, že kraj akci pozdě večer přerušil a dosud neobnovil. Důvody byly nejméně dva: epidemie koronaviru a námitky k podjatosti Moravskoslezského kraje podané spolkem Prosíme, přemýšlejme.

Ministerstvo životního prostředí už oznámilo, že krajský úřad podjatý není. A jeho ředitel poté rozhodl, že podjatý není ani nikdo z úředníků. Nový termín veřejného projednání ale kraj nestanovil.

„Spolek Prosíme, přemýšlejme opětovně podal námitku systémové podjatosti krajského úřadu. Odvolal se proti usnesení, kterým ředitel úřadu tuto podjatost vyloučil. Spis je proto opět na ministerstvu životního prostředí, které rozhodne o odvolání. Termín veřejného projednání proto krajský úřad zatím stanovit nemůže,“ uvedla mluvčí kraje Nikola Birklenová.

Lidé se bojí hluku

Podle mluvčí spolku sdružujícího odpůrce stavby Markéty Vysloužilové nemá jejich odvolání odkladný účinek a krajský úřad by mohl pokračovat v projednávání. „Ale i kdyby EIA dopadla pro Ostravu dobře, zřejmě se odvoláme a případ skončí u soudu,“ zmínila Vysloužilová.

Proti nové trati jsou hlavně zastupitelé Pustkovce a lidé, kteří nechtějí stavební ruch a pak tramvaje pod svými okny. Obávají se hluku, kritizují, že kvůli stavbě má padnout řada vzrostlých stromů i další zeleň. A jsou přesvědčení, že v dnešní době už taková stavba za zhruba dvě miliardy nemá opodstatnění.

Trať už nepodporuje ani její bývalý zastánce, opoziční zastupitel Semerák. „S vývojem času, prodloužením Rudné i chystanou stavbou Severního spoje jsem změnil názor,“ přiznal. „Propásli jsme příležitost. Dál už bychom neměli do projektu sypat peníze. Nestihneme trať postavit do roku 2023, přijdeme o dotace a nové už nebudou,“ doplnil.