Diskuze

Značek je u silnic už moc a řidiči je nevnímají, říká dopravní expert

Příliš mnoho značek, jež řidiče otupí tak, že valnou část z nich už ani pořádně nevnímají. Taková je podle dopravního psychologa Matúše Šuchy situace na českých silnicích. Přitom v lednu 2016 se u nich po novele vyhlášky objeví další nové značky. O zvýšení bezpečnosti ale vedoucí katedry psychologie na olomoucké Univerzitě Palackého pochybuje.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
PM

P75a37v86e44l 47M60a94t65a15s

13. 11. 2015 17:01

Nepleťte se! To není věc umístění dopravního značení, ale otázka údržby silnice (spíš Údržby silnic příslušného kraje, popř. příslušného správce komunikace).

1 0
možnosti
IZ

Přísnější postih, nic nepůsobí na zbystření smyslů lépe.

0 1
možnosti
BK

Jak to ten psycholog umí správně prodat. ;-D Normálně tu zdejší čtenáři - autaři nadávají na zbytečně zúžené ulice, snižování počtu jízdních pruhů a zbytečné příčné prahy, ale když jim to pan psycholog správně podá, tak mu za to ještě vespolek tleskají, jak to těm úředníkům nandal. A ještě přijde s tím geniálním nápadem sázet stromořadí těsně vedle vozovky: asi pana psychologa mrzí, že školáci a důchodci, kteří se chystají vběhnout do vozovky, jsou takhle bez stromů moc zdálky vidět, zatímco když jsou schovaní mezi stromy, posiluje to u řidičů pocit odpovědnosti.

0 2
možnosti
Foto

J71i57ř38í 58E14r47b33e51n

14. 11. 2015 18:17

Zelený pruh není jen stromořadí, ale i trávník nebo keře o půlmetrové výšce. A ty mají kromě psychologického efektu i efekt ekologický - chytají prach a velmi výrazně tlumí hluk.

0 0
možnosti
BK

Milý pane psychologu, úpravu provozu na pozemních komunikacích nižších tříd (II, III a místní komunikace) stanoví obecní úřad obce s rozšířenou působností, což je orgán přenesené působnosti státu. O dopravním značení tedy všude (kromě účelových komunikací) rozhoduje stát. Myslíte si, že pokud správní rozhodování bude místo státních správních orgánů dělat ozbrojený bezpečnostní sbor, že pak o tom v celé republice bude rozhodovat jeden a tentýž policajt? To aby měl hlavu jako pátrací balón. Nikoliv, i za policii to budou dělat jednotlivá oblastní pracoviště a v nich jednotliví úředníci, z nichž každý bude mít jiný přístup, jiné zkušenosti, jiné preference. Tak tomu bude i kdyby o dopravním značení rozhodovala armáda, rozvědka nebo komu všemu by to nějaký zelený mozek byl schopen svěřit. Co takhle kdyby o dopravním značení rozhodovala záchranná nebo pohřební služba, když byste chtěl někoho, kdo má nejvíce zkušeností s následky dopravních nehod? 

Větší legislativní problém je s tím, že od roku 2001 úřady rozhodují jen o "místní a přechodné úpravě provozu dopravními značkami..." Takže o těch dopravních značkách, které neupravují provoz, ale pouze informují nebo varují, vlastně dnes není pověřen rozhodovat nikdo. Ale tato mezera v zákoně evidentně nikomu nevadí, protože typičtí policajti, úředníci a řidiči jsou stejně prosťáčci, kteří se řídí víc jakýmisi tradičními výklady než skutečným zněním zákonů.

0 2
možnosti
PM

P24a78v51e52l 71M17a97t87a49s

13. 11. 2015 15:47

§61 odst. 2 zák. č. 361/2000Sb: "Místní úprava provozu na pozemních komunikacích je úprava provozu na pozemních komunikacích provedená dopravními značkami.....", a to bez rozlišení druhu dopravních značek!!!

Takže 2. odstavec Vašeho příspěvku je blábol z neznalosti.....

0 0
možnosti
PS

Souhlasím že zodpovědnost a pravomoce obcí za osazování značek (PČR jim jen doporučuje) je hloupost. Spíš se divím, že tu není ještě větší paskvil. Značky "obec" umístěné kilometr před zástavbou nebo omezení rychlosti 30km/h v nesmyslných místech stejně většina řidičů nebere moc vážně.

1 1
možnosti
BK

K tomu by hlavně bylo třeba, aby za každé rozhodnutí byl někdo odpovědný - aby byl pasport dopravního značení veřejně přístupný a u aby u každé dopravní značky v něm bylo přesně uvedeno, kdo, kdy, z jakého podnětu a s jakým odůvodněním o ní rozhodl, jak se vypořádal s námitkami a jakým způsobem lze toto rozhodnutí zvrátit, odvolat se atd. Tedy svěřit rozhodování civilním odborným úřadům byl správný krok, jen je třeba pokračovat. Nejsme vojenská diktatura, aby o občanských záležitostech rozhodovala policie, která na vlastní odpovědnost vůbec není zvyklá.

0 1
možnosti
JE

J51i24ř79í 62E93u61l43e82r

13. 11. 2015 11:07

A co takhle výrazně zvětšit rozměr značek, hlavně těch nejdůležitějších? Aby si jich řidiči opravdu všimli. 314

0 1
možnosti
BK

Už se stalo. Větší rozměry už by byly kontraproduktivní, značky by pak zakrývaly silnici i výhled a řidiči by se taková značka ani nevešla do zorného pole, takže by ji musel číst po částech.

0 0
možnosti
PD

P22a66v22e30l 34D91a23v42i47d

13. 11. 2015 10:06

A proto budou další značky pozor (žáby, kanci, srny, jeleni, zajíci,jezevci a možná i tetřev hlušec)8-o

5 1
možnosti

a přitom ta nejdůležitější - blbcům vjezd zakázán - chybí :D

2 0
možnosti

Tak takovyhle rozhovor v mediu typu iDnes.. smekam. Lupa ma ode mne male, bezvyznamne, plus.

2 1
možnosti

Plus, je skvele videt, ze ne kazdy, kdo je oznacen za experta je idi...

0 0
možnosti
JL

Tak jsem si vzpomnl na vtip:

Cikán se učí řídit v autoškole a při cvičné jízdě mu instruktor říká

- Viděl jste tu značku?

- Viděl.

- A jaká to byla?

- Ocelóva. Mám se pro ni vrátit?

3 0
možnosti
BK

Já to teda znám s hliníkovou.

1 0
možnosti

P21e28t24r 21Š88k38o89d13a

13. 11. 2015 9:45

Souhlasím, ten člověk má v mnohém pravdu. Značky by se měly dávat s rozumem, měli by o nich rozhodovat jak obce, tak policie. Je zbytečné dávat v místě, kde se jezdí pomalu např. značku "Dej přednost v jízdě", ale to se taky na to místo musí někdo nejdřív podívat a vyhodnotit, jak se tam jezdí. Ono když je řidič na širší silnici a má dát přednost zprava podle pravidla pravé ruky někomu, kdo jede po menší silnici, je pravděpodobné, že to neudělá. Proč? Protože psychologicky se domnívá, že je na hlavní. Pak je lepší, když tam ta značka je. V místě, kde jsou silnice stejné, je to ale zbytečné. Prostě v téhle oblasti není možné zobecňovat, vždy je potřeba přihlížet k místním podmínkám a situaci.

0 0
možnosti
PM

P55a11v73e16l 56M68a12t44a24s

13. 11. 2015 15:53

S výhradami souhlasím.

0 0
možnosti