Místem s nejhustší dopravou je v Hranicích silnice I/35, která vede přes Smetanovo nábřeží, kde se potkává s druhou velmi vytíženou ulicí, Teplickou. Ta vede přes město ze sjezdu z dálnice D1.
Těmito ulicemi ve městě musejí projet všechna auta z dálnice D1 a silnice I/47, která pokračují směrem na Valašské Meziříčí a Slovensko.
Místem projede až 13 tisíc aut denně, což znamená hluk, riziko nehod, spoustu špíny a emisí. Většina z nich by v případě Palačovské spojky městu zcela vyhnula.
„Spojka je bezesporu důležitým investičním záměrem a je důležitá i pro město. Významně chrání životní prostředí a pomůže zmenšit tranzitní průjezd. Trošku chmury mám ale z toho, že celá myšlenka, záměr a požadavek padly už někdy před dvaceti lety,“ popsal starosta Hranic Jiří Kudláček.
Data o stavbě● trasa: I/35 Lešná – Palačov (5,2 km), D 48 Dub – Palačov (3,7 km) |
Podle něho hustá doprava také výrazně škodí lázním Teplice nad Bečvou, které se nacházejí v blízkosti hlavního tahu z Hranic na Slovensko.
„Na poklesu návštěvnosti má nyní téměř stoprocentní podíl pandemie koronaviru. Samozřejmě bychom ale uvítali, stejně jako naši klienti, pokud by se doprava na protějším břehu řeky omezila. Zejména při nepříznivých klimatických podmínkách neobtěžuje lidi v lázních pouze hluk, ale také emise. Palačovská spojka je pro nás určitě skvělá a jenom ji oceníme,“ popsal situaci mluvčí lázní Jiří Chvojka.
Kromě zmíněných Teplic novinka pomůže především Hustopečím a Miloticím nad Bečvou.
Archeologové už se chystají
Stavba měla začít už několikrát. V plánu je od roku 2002. Termín zahájení výstavby se však neustále posouvá.
Přípravy však v poslední době pokročily a podle údajů Ředitelství silnic a dálnic by se mělo začít již v letošním roce.
„Začátkem prosince jsme zahájili výběrové řízení na hlavního zhotovitele stavby. Termín pro podání nabídek je nyní 11. dubna. Už brzy, ve druhé polovině února, zahájíme přípravné práce. Půjde o skrývku ornice, kácení dřevin a začne také záchranný archeologický průzkum,“ zmínila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková.
Podle informací silničářů stát od roku 2016 vykoupil již téměř 99 procent pozemků.
„Bezpochyby v rámci přípravy stavby byly nejnáročnější výkupy pozemků a získání věcných břemen. Zahájení stavby teď záleží například na vývoji výběrového řízení na zhotovitele stavby. Zda se nám ho podaří vysoutěžit bez průtahů a odvolání,“ dodala mluvčí Trubelíková.
Úsek silnice mezi Lešnou na Vsetínsku a Palačovem na Novojičínsku propojí páteřní komunikace I/35 a I/48, namísto níž vzniká dálnice D48. Záměrem stavby je tak převedení evropského silničního tahu, využívaného zejména pro tranzitní dopravu, ze stávající trasy I/35 vedoucí přes Hranice a Teplice nad Bečvou na kapacitní čtyřpruhovou silnici I/35 v nové trase s napojením na D48 u Palačova. Předpokládaná cena podle ŘSD činí 2,2 miliardy bez DPH.