Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Olomouc plánuje desítky kilometrů nových tramvajových tratí

  18:55
Z centra až do nejvzdálenějších okrajových částí by se v budoucnu měli pohodlně dostat obyvatelé Olomouce. Město má totiž protkat hustá síť nových tramvajových tratí v osmi různých směrech. Mezi další změny patří i přesun autobusového nádraží.

Plán nových tramvajových tratí mířících do osmi směrů. Po kliknutí se zobrazí i s bližším popisem. | foto: Architektonická kancelář Knesl+Kynčl; idnes.cz

To vše jsou novinky, které do dopravy v Olomouci vnáší nový územní plán. Architekti, kteří zpracovali koncept tohoto dokumentu, chtějí, aby Olomoučané dojeli tramvají z centra do většiny stávajících nebo budoucích obytných čtvrtí. Návštěvníkům města zase plánují umožnit rychlejší přesun z vlaků na dálkové autobusy.

Všechno jsou to ale zatím jen vize. Zda bude Olomouce hustě protkaná kolejemi a na hlavním nádraží bude jednou stát kompletní dopravní terminál, bude záležet na vůli místních politiků, penězích a také na Olomoučanech. Proti některým plánům totiž obyvatelé už nyní protestují.

"Nové trasy tramvají doplňujeme tam, kde dnes chybí, nebo kde plánujeme nová městská centra či jiné významné aktivity. Po nové trati by tramvaj mohla lidi vozit například k Holickému lesu, který se bude teprve zakládat," vysvětlil Jakub Kynčl z brněnské architektonické kanceláře Knesl+Kynčl, která nový územní plán Olomouce rýsuje.

Kromě Holického lesa chystají urbanisté v územním plánu místo pro koleje například z třídy Míru k nákupním centrům v Pražské ulici, nebo odbočku tramvajové trati z Wolkerovy ulice přes Hněvotínskou až na Okružní. Tramvají se Olomoučané dostanou také až k akvaparku. K dalšímu rozšíření tramvají má posloužit dokonce i železnice (čtěte také Tramvaj na železnici, i to může být budoucností olomoucké lokálky).

"Územní plán ale neznamená, že se tratě začnou ihned stavět. Má pouze dělat prostorovou rezervu pro to, aby tam tramvaje mohly jezdit třeba za třicet let," podotkl Marek Černý z odboru koncepce a rozvoje olomouckého magistrátu.

První nová trať bude zřejmě na Nové Sady

Nejrychleji by se nových zastávek mohli dočkat obyvatelé sídliště na Nových Sadech. O trati do této hustě obydlené čtvrti se mluví nejméně deset let, ale až nyní se zdá, že město bude mít na její stavbu také peníze.

Spoléhá se přitom na pomoc Evropské unie. Magistrát už podal žádost o dotaci z takzvaných švýcarsko-českých fondů, které by mohly na stavbu za 520 milionů přispět až 277 miliony korun. Pokud město uspěje, začne se stavět v roce 2012.

O zbytek nákladů se město podělí se soukromým investorem, který stojí za projektem takzvané Šantovky. Ta má vzniknout na území bývalých závodů Milo, přes něž má nová trať vést.

Právě v tom ale vidí řada Olomoučanů problém. Jak upozornili členové Hnutí Duha Olomouc nebo sdružení Za krásnou Olomouc, koleje zničí kus přírody v centru města, neboť povede v těsném sousedství biokoridoru na břehu Mlýnského potoka.

OLOMOUCKÝ ÚZEMNÍ PLÁN

Olomoučané měli první možnost promluvit do podoby nového územního plánu, který v příštích letech významně ovlivní vzhled města (například o budoucnosti Třídy Kosmonautů čtěte zde) do konce července, dokdy bylo možné na magistrát podávat připomínky a námitky ke konceptu.

Šanci něco změnit budou mít ale znovu v dalším kole, kdy se bude připravovat konkrétní návrh územního plánu.

Sama radnice odhaduje, že plán vstoupí v platnost nejdříve na podzim příštího roku.

"Nechceme trať zrušit, ale musíme chránit zachovalou rekreační zónu podél potoka. Trať může vést Rooseveltovou nebo Schweitzerovou ulicí," namítá Miroslav Kutal z Hnutí Duha.

S oběma ulicemi počítal pro tramvaje i dosavadní územní plán. Marek Černý z magistrátu však tvrdí, že doba se změnila a budovat trať v těchto místech by bylo složité.

"Hygienické normy ohledně hluku jsou dnes tak přísné, že trať by tam snad musela vést ve skleněném tunelu," namítl.

Například olomoucký architekt Petr Daněk s tím ale nesouhlasí: "Dokud není projekt, je nesmysl argumentovat hlukem, který ještě nikdo nezkoumal. Navíc tramvaj se má stavět tam, kde žijí lidé, a ne zvířata."

Prozatím město počítá s tím, že trať na Nové Sady protne Šantovku, po pravém břehu Mlýnského potoka povede k vnitřnímu průtahu a podél Velkomoravské se napojí na Rooseveltovu ulici. Tam v první etapě skončí u křižovatky s Trnkovou. Až v dalších fázích bude zřejmě pokračovat na Zikovu, Schweitzerovu a skončí u křižovatky se Slavonínskou.

Autobusové nádraží u podchodu v Hodolanech? Urbanisté jsou pro

Odpor mají už nyní někteří Olomoučané i k plánům přestěhovat stávající autobusové nádraží ve Sladkovského ulici k železničnímu podchodu v Hodolanech.

"Současné nádraží se nedávno celé rekonstruovalo, navíc to nově navrhované by těsně sousedilo s vilovou čtvrtí. Jak by se tam asi autobusy dostávaly?" protestovala na veřejném projednávání konceptu územního plánu například Magdalena Krátká z Hodolan.

Urbanisté v tom však problém nevidí. Tvrdí, že nové nádraží by nemohlo vzniknout bez adekvátního dopravního napojení, pravděpodobně z Tovární ulice.

"Zásah do lokality bude minimální," ujišťuje architekt Jakub Kynčl. Za vzor si vzal například spojený dopravní terminál v Basileji nebo finském městě Jyväskylä.

Architekti se při představě nového vzhledu a fungování vlakového a autobusového nádraží inspirovali v Basileji, kde nádraží spojuje čtvrť rozdělenou tratí.

Architekti se při představách o novém spojeném vlakovém a autobusovém nádraží inspirovali i v Basileji, kde nádraží spojuje čtvrť rozdělenou tratí. Foto: Architekt. kancelář Knesl+Kynčl

"V Olomouci dnes musí lidé složitě přejíždět k autobusům tramvají, což není komfortní. Navíc je tu obrovský tlak od autobusových dopravců aby mohli zajíždět do prostoru před vlakovým nádražím, a ten není nafukovací," podotkl Marek Černý z magistrátu.

Pro další tramvaje bude třeba nové depo

Víc než pravděpodobné už je také to, že se přestěhuje vozovna olomouckého dopravního podniku ze Sokolské ulice do Holice. Nové depo je v územním plánu za tamními holobyty poblíž železniční tratě na Přerov. Z hlavního nádraží se tam soupravy dostanou po nových kolejích vedoucích pod hodolanským nadjezdem.

"Nové tramvaje, které chceme kupovat, se už do stávajícího depa nevejdou. Než bude nová vozovna, budou muset být odstavené například na točně v Neředíně," popsal náměstek olomouckého primátora Svatopluk Ščudlík, který má na starosti dopravu. Radnice už podle něj na novou vozovnu shání peníze.

  • Nejčtenější

Skiareál z evropských dotací za 126 milionů lyžaře netáhl, je roky zavřený

2. května 2024

Dotace z Evropské unie se staly nedílnou součástí většiny velkých projektů v Olomouckém kraji....

Spor o platy graduje, řidiči se chystají soudit. Chtějí senzaci, tvrdí dopravce

30. dubna 2024

Premium Počet řidičů autobusů z Olomouckého kraje, kteří jsou odhodlaní domáhat se u soudu části mezd,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sumčí albín z výstaviště si oblíbil makrely. Lidé si občas myslí, že je mrtvý

29. dubna 2024  4:51

Jan Nebor zaplácá do vody a sumec se začne obracet, aby si připlul pro makrelu. Je bílý a jmenuje...

Olomouc se po 25 letech chystá převzít zpět od Francouzů správu pitné vody

3. května 2024  4:55

Vodohospodářskou společnost VHS Olomouc začne už brzy vést nový ředitel, jehož hlavním úkolem bude...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

D35 u Litovle blokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad

2. května 2024  10:45,  aktualizováno  16:36

Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici komplikovala více než sedm hodin nehoda...

Hr. Králové - Olomouc 3:1, hosté neudrželi vedení, nalomil je vlastní gól

5. května 2024  14:40,  aktualizováno  20:35

Rychle vedli, ale ještě do přestávky prohrávali o dvě branky. Olomoučtí fotbalisté nenavázali na...

Hradec, nový domov. Spáčil za rok a půl povýšil z krajského přeboru do první ligy

5. května 2024  8:53

Klidně mohl v neděli stát na druhé straně barikády. Fotbalová Olomouc po něm pošilhávala,...

Co chcete v Přerově za milion a půl? Město spustilo participativní rozpočet

5. května 2024  6:59

Přerovský magistrát spustil 2. května projekt participativního rozpočtu. Sběr nápadů potrvá do 30....

Nabije kolo či mobil, ale též zachrání život. Cyklostojan ukrývá i defibrilátor

4. května 2024  6:56

Přístroj s velmi širokým rozsahem využití začal nedávno sloužit v olomouckých Smetanových sadech....

ManpowerGroup s.r.o.
Elektrikář do Hranic

ManpowerGroup s.r.o.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 35 000 - 45 000 Kč

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ostrov kanibalů. Stalinistický režim na Sibiři zrealizoval noční můru

Pochytali na moskevských ulicích tisíce lidí, zločince, straníky, dělníky, matky od rodin. Deportovali je na Sibiř....