V Olomouci zkoušeli novou metodu opravy silnic, asfalt rozehřejí mikrovlny

  • 27
Nový způsob oprav výtluků vyzkoušelo Ředitelství silnic a dálnic na jedné z olomouckých křižovatek. Obejde se bez frézování a je možný téměř za každého počasí. Technologie totiž využívá mikrovlnné záření, které opravovaný kousek silnice před vyplněním rozehřeje, aby se starý a nový materiál lépe propojil.

Jeden z testů se uskutečnil na křižovatce olomouckých ulic Foerstrova a Na Vozovce. Pracovníci po rozehřátí výtluk vyplnili asfaltovou směsí, rovněž rozehřátou v mikrovlnné peci, a poté místo upěchovali.

„Zařízení funguje na principu mikrovlnného záření, v podstatě na stejném jako klasická domácí mikrovlnná trouba. S pomocí záření dochází k šetrnému ohřátí asfaltového povrchu, neboť není dosaženo vysokých teplot, při kterých by hrozila degradace povrchu,“ popsal Václav Mlynařík, vedoucí vývojového oddělení společnosti Futtec.

Firma novou technologii vyvinula ve spolupráci s Akademií věd České republiky. Výhodou je možnost téměř neomezeného celoročního nasazení, limitem jsou pouze teploty nižší než pět stupňů pod nulou.

Velikost opravovaných výtluků je prozatím omezená. V současnosti zvládne stroj rozehřát na teploty v rozmezí 120 až 140 stupňů Celsia plochy do rozměru 80 krát 60 centimetrů. Oprava je hotová zhruba za hodinu a má trvanlivost až pět let.

Lepší propojení má zabránit znovuvytvoření výtluků

„Při využití této technologie nedochází k vytvoření takzvané pracovní spáry, která je pak náchylná k dalším narušením. Očekáváme, že při využití této technologie bude mít oprava větší odolnost a nebude tolik docházet k opakovanému tvoření výtluků,“ řekl Milan Navrátil, vedoucí provozního úseku olomoucké správy Ředitelství silnic a dálnic.

Výtluky se podle něj doposud opravovaly hlavně studenou asfaltovou směsí, pokud bylo místo v havarijním stavu, a následně pak teplou asfaltovou směsí.

„Ovšem protože se podklad neprohříval, tak pak to propojení teplé a studené vrstvy nebylo stoprocentní. Proto zkoušíme tuto technologii, která by měla přinést vyšší trvanlivost výsledné opravy. Cenově vychází zhruba podobně jako doposud používaná technologie,“ dodal Navrátil.

Novou technologii silničáři otestují i na dalších místech v Olomouckém kraji. V Olomouci půjde o rušné silnice v ulicích Velkomoravská a Tovární, dále pak o dvě místa v katastru Lipníku nad Bečvou na silnicích I/47 a I/35, na druhé jmenované silnici pak ještě i v Miloticích nad Bečvou.

,