Nové olomoucké dopravní řídící centrum za 30 milionů korun má za úkol zvýšit...

Nové olomoucké dopravní řídící centrum za 30 milionů korun má za úkol zvýšit plynulost provozu v ulicích. Mimo jiné ovládá i všechny křižovatky se semafory ve městě. Na snímku pracovníci centra Martin Luňáček (vlevo) a Ivo Gajdošík. | foto: Luděk Peřina, ČTK

Olomouc testuje dopravní centrum za třicet milionů, ovládá 42 křižovatek

  • 8
Roční zkušební provoz zahájilo nové olomoucké dopravní řídicí centrum, které má na starost především všechny městské křižovatky se semafory. Ty může ovládat v závislosti na dopravní situaci s cílem zařídit plynulejší jízdu městem v případě nehod či uzavírek kvůli opravám.

Nová ústředna za zhruba třicet milionů korun, z nichž 85 procent pokryla evropská dotace z programu Integrovaných teritoriálních investic (ITI), má nahradit současné dohledové centrum. To nemá možnost na aktuální dopravní situaci ve městě aktivně reagovat a pouze ji přes kamery sleduje a informuje o ní.

„Stávající ústředna byla téměř na hranici své životnosti i kapacity. Nové řídící dopravní centrum bude umět reagovat na aktuální situaci a upravit například světelnou signalizaci podle předem připravených scénářů. Výsledkem bude lepší průjezdnost městem,“ uvedl náměstek primátora Aleš Jakubec.

Kromě ovládání křižovatek se semafory dopravní centrum také sleduje obsazenosti parkovišť pro veřejnost a mohou do něj být připojeny například dohledové kamery, ovládání proměnných značek a různé další dopravní technologie tvořící dohromady systém chytrého řízení dopravy ve městě. Operátoři dění v ulicích sledují na velkoplošných obrazovkách.

„Dopravní centrum je též připraveno pro sběr dat a řízení telematických zařízení, které magistrát města plánuje nasadit v následujících letech,“ doplnil Martin Luňáček z oddělení koncepce veřejné infrastruktury a dopravního inženýrství magistrátu, pod které centrum spadá.

Díky nasbíraným anonymním datům o hustotě a rozprostření provozu ve městě bude podle města v budoucnu možné například lépe plánovat trasy MHD nebo objížďky během oprav silnic. Plynulejší doprava s méně kolonami má navíc přispět ke snížení emisí a tedy zlepšení kvality ovzduší.

V budoucnu chce pak město spustit informační webový portál a aplikaci pro chytré telefony, které budou poskytovat lidem údaje o dopravní situaci včetně aktuální polohy autobusů a tramvají nebo volných parkovacích místech.