Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kraj zachrání za 3,5 milionu vlaky jezdící z Jeseníku přes Polsko

  8:36
Olomoucký kraj bude Českým drahám přispívat na rychlíky pendlující mezi Jeseníkem a Ostravou přes polské Glucholazy, které stát už nechtěl dál platit. Čtyři páry vlaků denně jej přijdou zhruba na 3,5 milionu korun ročně. Svůj podíl za tyto spoje zaplatí také Moravskoslezský kraj.

Mezi Jeseníkem a Ostravou budou jezdit čtyři páry rychlíků. Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

O podobných tuzemských spojích, které projíždějí z části polským územím, bude navíc jednat i ministerstvo dopravy. Chce, aby se změnily podmínky smlouvy uzavřené už v roce 1948. Dohoda upravuje provoz českých a moravských vlaků využívajících polské koleje i platby za tuto službu.

Na co dají peníze?

Na provoz čtyř párů vlaků bude hejtmanství platit od 9. prosince, kdy vejde v platnost nový jízdní řád. Celkem kvůli tomu sáhne při hrazení ztráty z provozu na trati po 3,5 milionu za rok. Zvýšit přitažlivost spojů z Jeseníku přes Krnov do Ostravy by mělo i zřízení druhé zastávky v Glucholazech.

Právě poplatek za využívání železnice u severních sousedů podstatně zvyšuje cenu přepravy. "V našem případě u zmíněné trati dělá z potřebných 11,5 milionu skoro třetinu právě poplatek za využívání trati na polské straně," popsal ředitel Koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje Jaroslav Tomík.

Na provoz čtyř párů vlaků bude hejtmanství platit od 9. prosince, kdy vejde v platnost nový jízdní řád. Celkem kvůli tomu sáhne při hrazení ztráty z provozu na trati po 3,5 milionu za rok. Tyto peníze ušetří jinde. Například tam, kde ve stejné době jely na stejném úseku vlakové i autobusové spoje. "Pro Olomoucký a Moravskoslezský kraj jde o důležité spojení, a to i se sousedním Polskem. Proto jsme se dohodli v rámci krajů, že vlaky budeme objednávat my a zajistíme úhradu příslušné ztráty," dodal Tomík.

Zmíněný, asi 17 kilometrů dlouhý úsek vedoucí Polskem je již delší dobu předmětem jednání mezi českou a polskou stranou. Trať je zanedbaná a jezdí se na ní v průměru rychlostí 34 kilometrů v hodině. "Naši odborníci upozorňovali na špatný stav kolejí vedoucích územím našich severních sousedů, kterému navíc neodpovídají neúměrně vysoké poplatky za jejich používání," potvrdil Tomík.

Je třeba zrevidovat starou smlouvu

Pomoci s řešením situace chce i stát. Ministerstvo dopravy se hodlá s Poláky dohodnout na změně 64 let staré smlouvy. "Oficiálně jsme polskou stranu ale ještě neoslovili, chystáme ještě podklady. Na polské kolegy se obrátíme do konce roku," uvedl mluvčí resortu Martin Novák.

Podle něj je původní dohoda z roku 1948 o úpravě přeshraniční drážní dopravy zastaralá a neodpovídá současným právním podmínkám. "Obávám se, že se placení za využívání tratí zcela nevyhneme, ale vše je otázka jednání. Každopádně budeme chtít smlouvu revidovat," podotkl Novák.

Na fakt, že trať přes Glucholazy není zrovna v ideálním stavu, už delší dobu upozorňuje olomoucké hejtmanství. Zatím se mu podařilo dohodnout částečnou opravu. "Poláci samozřejmě trať udržují, aby zůstala životaschopná. Aby se tam zvýšila rychlost z dnešního průměru, by ale vyžadovalo rozsáhlou modernizaci, musely by se například narovnat oblouky," vypočítal Jaroslav Tomík.

Zvýšit přitažlivost vlakových spojů z Jeseníku přes Krnov do Ostravy by měla i stále reálnější šance na zřízení druhé zastávky v Glucholazech. A to jen pár set metrů od tamního náměstí. První železniční zastávka je asi dva kilometry od centra, což nepřispívá k turistické atraktivitě tohoto dopravního spojení mezi oběma státy.

"Pokud bude možné nastoupit a vystoupit přímo v Glucholazech, jistě to přispěje k rozvoji přeshraniční turistiky," je přesvědčený Tomík. Dosud mezi Jeseníkem a Ostravou jezdily denně čtyři páry vlaků. Ty kraje zachovají a spojení budou zajišťovat i původní rychlíkové soupravy.

  • Nejčtenější

Skiareál z evropských dotací za 126 milionů lyžaře netáhl, je roky zavřený

2. května 2024

Dotace z Evropské unie se staly nedílnou součástí většiny velkých projektů v Olomouckém kraji....

Spor o platy graduje, řidiči se chystají soudit. Chtějí senzaci, tvrdí dopravce

30. dubna 2024

Premium Počet řidičů autobusů z Olomouckého kraje, kteří jsou odhodlaní domáhat se u soudu části mezd,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sumčí albín z výstaviště si oblíbil makrely. Lidé si občas myslí, že je mrtvý

29. dubna 2024  4:51

Jan Nebor zaplácá do vody a sumec se začne obracet, aby si připlul pro makrelu. Je bílý a jmenuje...

Olomouc se po 25 letech chystá převzít zpět od Francouzů správu pitné vody

3. května 2024  4:55

Vodohospodářskou společnost VHS Olomouc začne už brzy vést nový ředitel, jehož hlavním úkolem bude...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

D35 u Litovle blokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad

2. května 2024  10:45,  aktualizováno  16:36

Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici komplikovala více než sedm hodin nehoda...

Hr. Králové - Olomouc 3:1, hosté neudrželi vedení, nalomil je vlastní gól

5. května 2024  14:40,  aktualizováno  20:35

Rychle vedli, ale ještě do přestávky prohrávali o dvě branky. Olomoučtí fotbalisté nenavázali na...

Hradec, nový domov. Spáčil za rok a půl povýšil z krajského přeboru do první ligy

5. května 2024  8:53

Klidně mohl v neděli stát na druhé straně barikády. Fotbalová Olomouc po něm pošilhávala,...

Co chcete v Přerově za milion a půl? Město spustilo participativní rozpočet

5. května 2024  6:59

Přerovský magistrát spustil 2. května projekt participativního rozpočtu. Sběr nápadů potrvá do 30....

Nabije kolo či mobil, ale též zachrání život. Cyklostojan ukrývá i defibrilátor

4. května 2024  6:56

Přístroj s velmi širokým rozsahem využití začal nedávno sloužit v olomouckých Smetanových sadech....

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....