V Prostějově, kde je díky rovinatému terénu jízda na kole velmi populární,...

V Prostějově, kde je díky rovinatému terénu jízda na kole velmi populární, otevřela od začátku března veřejná půjčovna bicyklů. | foto: Stanislav Heloňa, MAFRA

Lidé z Olomouce a Prostějova mohou sdílet modrá kola přes mobilní aplikaci

  • 1
Tři stovky sdílených jízdních kol mohou od nynějška využívat lidé v Olomouci, kde svůj systém půjčování bicyklů zprovoznila česko-německá firma Nextbike. Olomouc je po Ostravě, Prostějově a Havířově čtvrtým městem v Česku, kde firma sdílená kola nabízí. Lidé mohou v Olomouci využít více než stovku stanic. V Prostějově jich je čtyřicet.

Podle jednatele Nextbike Lukáše Luňáka jsou stanice v centru Olomouce i v jeho okrajových částech. Jedna je i na Svatém Kopečku.

Systém sdílených kol je založený na mobilní aplikaci. Zapůjčené kolo je sledováno přes GPS a má vlastní zámek a stojánek. Třírychlostní charakteristická modrá kola městského typu budou uživatelé moci odkládat do městských cyklostojanů.

Kolo si lidé budou moci půjčit také přes zákaznickou linku. „Celý proces trvá pouze pár sekund. Základní jízdní tarif je nastaven na 16 korun za 30 minut jízdy, měsíční tarif je za 149 korun,“ uvedl Luňák.

Prostějov v projektu sdílení kol pokračuje po loňské premiéře. Zájemci mají k dispozici stovku bicyklů na deseti pevných stanicích na frekventovaných místech. 

„Je pohodlné, když se obyvatelé nebo návštěvníci města rozhodnou někam přemístit a mohou využít kolo. Síť cyklostezek je u nás rozsáhlá. Z pilotní fáze projektu víme, že služba sdílení kol je velmi oblíbená,“ řekl primátor Prostějova František Jura.

V Prostějově budou kromě deseti oficiálních stanovišť fungovat také takzvané virtuální stanice. Jsou to především městské stojany, kam lidé mohou vypůjčená kola odložit. Ve městě tak bude dohromady přes čtyřicet stanic.

„Virtuální stanice slouží především k vrácení kola. V případě, že je ve virtuální stanici kolo, může si ho zde zájemce samozřejmě opět vypůjčit. Nelze ale zajistit, aby ve všech virtuálních stanicích bylo kolo dostupné celý den, jak je tomu u pevných stanic,“ vysvětlil systém náměstek primátora Prostějova Jiří Pospíšil. 

Jen za první měsíc si kolo půjčilo téměř osm tisíc lidí

Prostějovu se přezdívá malá Šanghaj nebo malý Vietnam, protože leží na rovině, a cyklistická doprava je zde nesmírně populární. Hned za první měsíc, loňský březen, co sdílení kol fungovalo, byl počet výpůjček 7890, což znamenalo, že každé kolo si někdo půjčil v průměru dvaapůlkrát za den. 

Podle radnice to byl fenomenální nástup. Pilotní projekt, který skončil před prázdninami, město přišel zhruba na 400 tisíc korun. Po něm až do konce roku následoval standardní provoz, který pokračuje i letos. 

Společnost Nextbike na tuzemský trh vstoupila v loňském roce. V Prostějově, Ostravě a Havířově zaznamenala 40 tisíc uživatelů, kteří si kolo půjčili na více než 600 tisíc jízd. 

„Co si do března bez kola počnu. Na půjčování jsem si zvykla a kolo využívám každý den. Dostupnost je dobrá a už se těším zase na jaro,“ svěřovala se například jedna ze spokojených zákaznic Jana Dostálová.

,