Pondělí 25. října 2021, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 25. října 2021 Beáta

Britové mu říkali osamělý vlk, bouřlivák z Hané se stal nezkrotným esem RAF

  4:55
Přesně před 79 lety, 21. června 1940, připlul do Velké Británie rodák z Hané Josef František. Za každou cenu chtěl bojovat proti nacistickému Německu a nakonec v Anglii proslul jako jeden z nejúspěšnějších stíhačů letecké bitvy o Británii.

Rodák z Hané Josef František byl mnohokrát vyznamenaný letec britského královského letectva a jeden z nejúspěšnějších stíhačů letecké bitvy o Británii. | foto: archiv J. Rajlicha, historika VHÚ

Bylo mu dvanáct, když Josef František zalarmoval celou rodinu tajným výletem k Prostějovu v částečně rozebraném autě. Stálo na dvoře, otec budoucího leteckého esa se totiž věnoval i výrobě karosérií. Syn se mu při práci motal pod nohama, fascinovaly ho ale motory.

Při dobrodružné vyjížďce svezl hromadu kamarádů, po šťastném návratu však hrozil obrovský výprask. Jozifek, jak mu říkali, si ale nakonec vyslechl jen kázání. Jeho táta se především smál, měl syna moc rád.

Příhoda však dobře ilustruje Františkovu nezkrotnou povahu. A také to, že všechny stroje ho i později uznávaly jako svého pána. A on to dobře věděl.

K prvorepublikovému letectvu se muž pocházející z Otaslavic na Prostějovsku přihlásil v devatenácti, 1. října 1934 se stal studentem prostějovského leteckého učiliště. Čekaly ho dva roky tvrdého výcviku.

Ani tady svou povahu neskrýval, svědčí o tom poznámka ze závěrečného hodnocení: „Sklon k nerozvážnostem. Potřebuje dozoru.“

S kázní se nebratřil, ale do létání byl zamilován, popsal ho Fajtl

Po vojenském odvodu 178 centimetrů vysoký vojín nastupuje k leteckému pluku v Olomouci. Brzy je tu známý jako velmi dobrý pilot, jenž ovšem často riskuje a porušuje předpisy. Dokládá to i vzpomínka jeho maminky Alžběty, na magnetofonový pásek ji zaznamenal jeden z Františkových životopisců Miroslav Ambrož.

Fotogalerie

„V Olomouci dělal se strojem, co neměl. Třeba podletěl pod elektrickým vedením. V Otaslavicích létal nad naším dvorem tak nízko, že jsme mysleli, že spadne. A udělal to tak mockrát. Když jsme byli na poli, letěl nad námi tak nízko, že jsme si museli lehnout,“ vzpomínala v roce 1975 již šestaosmdesátiletá paní.

„Byl desátníkem. Pořád ho za ty kumšty trestali, několikrát byl degradován. Měli jsme strach. Jeho byly stroje, a co on dokázal, nikdo nedokázal. Prosila jsem ho mockrát, ať to nedělá. Byla jsem za něho prosit i na letišti. Nic nepomohlo. Jak obleče kombinézu, neví nic o světě, zapomene na celý svět,“ dodávala.

V Olomouci se Josef František potkal s další budoucí legendou a leteckým esem Františkem Fajtlem.

U letky pracoval jako letecký pozorovatel, po desítkách let Františka v knize Vzpomínky na padlé kamarády popsal jako pohledného příjemného mladého člověka.

„Velmi rád se hlasitě smál, dbal na bezvadnou ústroj a pečlivou osobní hygienu. Měl nadměrně vyvinutý smysl pro kamarádství. S kázní se příliš nebratřil, ale do létání byl zamilován,“ vylíčil.

Stíhačem se Josef František stal v květnu 1938, v Praze absolvoval tříměsíční kurz. K olomouckému pluku se už nevrátil, na letišti ve Kbelích začal sloužit u stíhací letky. Vynikal tu ve střelbě.

Sedláka v Sudetech přikoval se svou stíhačkou k zemi

Již brzy ale bude muset do války, do níž Adolf Hitler zatáhne celý svět. Mezi prvními cíli nacistického Německa je Československo. V pohraničí obývaném z podstatné části Němci začaly nepokoje, právě Sudety chce Hitler připojit ke třetí říši.

Českoslovenští piloti tu situaci sledují při hlídkových letech, při jednom se projevila Františkova povaha i láska k armádě a vlasti. Velitel Vilém Hofman vzpomíná na německého sedláka, který na jejich roj hrozil bičem. Františkův stroj se naráz oddělil a přešel do útoku. Sedlákovi koně se plaší, on sám si kvůli nalétávající stíhačce musí lehnout.

„Na mou otázku, co to mělo znamenat, Josef František odpovídá: ‚Ten nácek na nás hrozil bičem a to si nesmí dovolit‘,“ vybavil si Hofman.

Dějiny se ale nemilosrdně řítí kupředu. Po Mnichovské dohodě ztrácí Československo Sudety, posléze 15. března 1939 do zbytku republiky nakráčí wehrmacht. František je propuštěn do civilu. V něm by se ale horkokrevný stíhač utrápil, v červnu 1939 odchází s dalšími piloty do Polska. Doufá, že dostane šanci bojovat. Otaslavice ani rodiče už neuvidí.

„Loučení nebylo lehké. Otec mu odchod rozmlouval, ale Josef nepovolil. Na okupanty se nemohl ani podívat, dělalo se mu z nich fyzicky zle,“ popisuje Jiří Rajlich v knize Josef František.

Zářijový začátek 2. světové války zastihl Josefa Františka na největší polské letecké základně v Deblinu. Pro moderní německou armádu ale bylo Polsko snadnou kořistí. On sám to poznal hned 2. září, kdy se deblinské letiště při zdrcujícím bombardování proměnilo doslova v peklo. Polské zastaralé letouny nemohly ničemu zabránit, František ani nestačil odstartovat.

Jakmile nálet skončil, v chaosu plném plamenů, explozí a nářku zraněných pomáhal, kde se dalo. Od té chvíle polské letectvo především ustupovalo před dotírajícím wehrmachtem, piloti přelétávali se starými či cvičnými lehkými stroji z jednoho polního letiště na druhé.

Statek obsazený Němci "bombardoval" aspoň granáty

Nakonec i v poraženém Polsku se Františkovi splnil sen a došlo na boj s Němci. Při průzkumném letu objevil statek, který obsadil wehrmacht se svými tanky. Po návratu na základně zorganizoval improvizované bombardování. S několika piloty se nad německé ležení vrátil s nákladem granátů. Úspěšná akce. S německým přívalem, jenž Polsko zakrátko zcela zaplavil, ale ani Františkova smělost nemohla udělat vůbec nic.

Dalším útočištěm v hroutící se Evropě byla Francie. František se do ní dostal v říjnu 1939. Právě tady se rozhodlo, že budoucí letecké eso zůstane v polské uniformě. Po příjezdu do Paříže však s dalšími kamarády z polské anabáze toužil po místě v československé jednotce.

Vše se zvrtlo v sídle její vojenské správy. Dva důstojníci letcům vynadali, že do Francie dorazili pozdě, padla i slova o flákání.

„Pro impulzivního Františka, vracejícího se z fronty, to bylo naprosto nepřijatelné,“ uvádí Rajlich. Ostrá hádka skončila odchodem letců. Bylo to jasné, letec z Otaslavic zůstal u Poláků.

„Je třeba říct, že nebyl národním odrodilcem, jak by se snad někomu mohlo zdát. Sami Poláci uznávají, že se národu nikdy neodcizil,“ zdůrazňuje Rajlich.

Ani Francii nebylo přáno, aby Hitlera zastavila. Letci museli znovu ustupovat, poslední nadějí se stala Anglie. Josef František do ní připlul 21. června 1940, jeho rodinou se stala 303. polská stíhací peruť RAF.

Zrodil se osamělý lovec, pro kterého neplatily předpisy

Do prvního kontaktu s nepřítelem se na britském nebi dostal 2. září 1940. Přesně rok po zničení deblinského letiště měl rázný letec konečně šanci se pomstít. Za mrtvé kamarády z hořící základny i za okupovanou vlast.

Teď měl vše, co potřeboval. Před dvanácti měsíci se musel krčit před padajícími bombami, nyní seděl v moderní britské stíhačce. První sestřel německého letounu byl na světě.

Dohromady si jich zapsal sedmnáct plus jeden pravděpodobný. V jedné bitvě dokonce sestřelil tři stíhačky během několika minut. Jeho poslední vítězství nese datum 30. září 1940, ve vzduchu byl téměř pořád.

Stále je to ale Josef František, ani v RAF si neláme hlavu s předpisy. S Hitlerovými piloty rád bojuje na vlastní pěst v rytířských soubojích jeden na jednoho.

„Létání ve formaci ho omrzelo, začíná zkoušet volné stíhání. Opouští sestavu a nad kanálem La Manche číhá na vracející se nepřátele. Poláci to nazývali Metoda Frantiszek,“ líčí Vladimír Ambros z Klubu vojenské historie Otaslavice.

Františkovi nadřízení se nejprve snaží sólového hráče zkrotit. Všechno je marné. Slib neopouštět letku poruší po dvou dnech. Pokušení je příliš silné. Velitel nechce o skvělého pilota přijít, vymýšlí proto originální řešení.

„Neukázněného Čecha velkoryse jmenovali hostem perutě. Ovšem neoficiálně, žádný takový statut de iure neexistoval. Jako host si může leccos dovolit a nemusí být vázán povinnostmi tak striktně,“ dodává Rajlich. Zrození osamělého vlka, jak Františkovi přezdívali Britové, je dokonáno.

Závada, únava či riskantní akrobacie? Nehodu obestírá tajemství

Blíží se však jeho pád. Žádný německý pilot ho ale nepřemohl. Příčiny tragédie z 8. října 1940 nejsou úplně jasné. Jedním z mála známých faktů je, že jí předcházela obrovská únava. Na Františkovi i na dalších letcích 303. perutě byla po týdnech plných bojů jednoznačně znát.

Svoji neblahou roli však velmi pravděpodobně sehrál i Františkův vnitřní nepřítel – nekázeň. Jisté je, že se při návratu na základnu ztratil všem z očí. Na volání přes vysílačku neodpovídal.

„Ještě téhož dne byl na jižním předměstí Londýna nalezen havarovaný a rozbitý Hurricane i s mrtvým pilotem,“ konstatuje Rajlich. Byl to Josef František, den před tím oslavil narozeniny. Bylo mu 26 let.

Důvodem, proč opustil spolubojovníky, může být i snaha ukázat letecké umění nad domem milované dívky. Řada pilotů se do takové riskantní akrobacie často pouštěla, František nebyl výjimkou. Nikdo také nemůže úplně pominout možnou závadu na letadle či selhání přívodu kyslíku. Důkazy pro či proti ale neexistují, jde jen o teorii.

„Nelze vyloučit kombinaci fyzické a psychické únavy a letecké nekázně. To je asi všechno, co k jeho tragickému pádu můžeme říct. Vše ostatní si vzal do hrobu,“ uzavírá Rajlich.

Parlamentní volby v roce 2021 se konaly v pátek 8. října a v sobotu 9. října. Ve volbách jsme vybírali dvě stovky poslanců Sněmovny ve 14 volebních krajích.

Výsledky podle města a obcíOlomoucProstějovPřerovŠumperkJeseník, další

  • Nejčtenější

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Nový pokus v Hranickém krasu. Nejhlubší zatopená jeskyně světa bude ještě hlubší

Premium Nedávno uplynulo pět let od chvíle, kdy se Hranická propast stala se 404 metry nejhlubší zatopenou sladkovodní jeskyní...

Pod školou zůstal tajný kryt železničářů, za války by odtud řídili vlaky

Když se ve světě rozhořela studená válka, rostl i strach komunistů z útoku Západu. Na Šumperk proto padla volba, aby...

Kamion sjel do příkopu, poškodil 20 metrů plotu a převrátil se na dům

Opřený o dům s levými koly ve vzduchu, tak skončil kamion, který v pondělí boural v osadě Široký Brod na Jesenicku. Vůz...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Olomouc sužují neukáznění cyklisté a koloběžkáři, jezdí i v podchodech

Už více než tisíc přestupků cyklistů či koloběžkářů letos řešili olomoučtí strážníci. Při nedávné kontrole rozdali za...

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Vládu nad olomouckými kostely převzaly vůně a aranžmá květin

Až do 29. října mohou zájemci obdivovat jedinečná květinová aranžmá, která ozdobila interiéry v olomouckých sakrálních...

Pila, která zastavila převoz dřeva z Jeseníků, najela na ostrý provoz

Úspěšná kolaudace ukončila zkušební provoz pilařského závodu ve Vápenné u Javorníku, jediné pily na okrese. Provozují...

Napravují zločiny scelování polí a mezi lány vracejí aleje

Spolek Živé cesty alejí se zasazuje o obnovu historických cest, které vedly mezi poli. Jedna z nich se stala součástí...

Koupání je legrace. Zvlášť, když voda šumí, bublá a je barevná
Koupání je legrace. Zvlášť, když voda šumí, bublá a je barevná

Večerní hygiena je důležitá. A co teprve u dětí, které přes den nemyslí na to, že se nemají umazat. Jak zařídit, aby se děti do vany těšily a vy...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Pavel Liška se omluvil za reklamy pro dodavatele elektřiny a plynu

Pavel Liška měl potřebu se vyjádřit ke svému dlouholetému účinkování v reklamách pro dodavatele plynu a elektřiny...

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Střelba proti kameře je běžná, ale herec za nehodu nemůže, tvrdí Dvořák

Zpráva, že americký herec Alec Baldwin při natáčení westernu zastřelil kameramanku a postřelil režiséra, vyvolala...