"Cílem bylo rozšířit počet míst, kde může vrtulník záchranné služby přistát i v noci, a to zejména v odlehlejších částech regionu, odkud je to do nejbližších nemocnic daleko. Mimo patřičně vybavené heliporty může totiž vrtulník přistát jen ve dne," vysvětlil náměstek hejtmana pro zdravotnictví Michael Fischer.
Nový heliport vydlážděný zámkovou dlažbou a vybavený osvětlením, větrným rukávem a zábleskovým majákem proto už dříve vznikl v Kojetíně a nyní také ve Zlatých Horách a v Protivanově. Dalšími zvažovanými místy pro jejich stavbu jsou Moravský Beroun a Vápenná.
V regionu jsou kromě nich další heliporty v nemocnicích, a to v přerovské, olomoucké fakultní a v nemocnici v Hranicích. Další se pak nachází na základně letecké záchranné služby v Hněvotínské ulici v Olomouci a dále v Jeseníku či v Šumperku.
"Ty jsou výrazně lépe vybavené, ale také stály mnohem více peněz. Proto jsme se pokusili jít touto zhruba dvacetkrát levnější cestou, která umožní mít více heliportů i v dalších částech kraje za dodržení patřičných leteckých předpisů," vysvětlil Fischer.
Náklady zaplatily obce a hejtmanství
Pozemky na nové heliporty a zhruba polovinou nákladů zajistily stavbu samotné obce, hejtmanství pak každé z nich přispělo částkou 250 tisíc korun.
Letecká záchranná služba podle ČTK ročně na území Olomouckého kraje vzlétne k pěti až šesti stovkám případů, zasahuje ale i v přilehlých regionech. Zhruba 85 procent letů představují zásahy u vážných dopravních nehod, závažných úrazů, cévních mozkových příhod či infarktů. Malou část letů pak tvoří transporty mezi zdravotnickými zařízeními.