Čísla od IDC potvrdila fakt, že z trh handheldů meziročně poklesl ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku o 21,3%. A i když bývá porovnání kvartálů leckdy ošidné (čekání na novo modely například odsune poptávku do dalšího období apod.), je pokračující stagnace a pokles prodejů nepříjemnou zprávu pro všechny, kteří se těšili na očekávané oživení tohoto trhu.
Tento nepříznivý vývoj dávají analytikové nejčastěji do souvislostí s pokračující ekonomickou nestabilitou, konfliktem v Iráku i určitými sezónními vlivy. Nedaří se stále rozhodující průnik do firemní sféry, kde poptávka zůstává za očekáváním.
Zaznamenali jsme několik zajímavých skutečností a trendů:
Palm si drží postavení jedničky trhu, ale...
Palm si udržel postavení největšího prodejce handheldů s dvojnásobným počtem prodaných PDA oproti dvojce trhu HP. Toto postavení ale uhájil především díky low-endovým Palmům Zire za 99USD, který zdaleka nevytváří takové marže jako dražší typy. Naopak prodej Tungstenů T zůstal zatím za očekáváním.
Hewlett-Packard si udržel postavení dvojky, ale "o prsa"
HP je stále druhý (i s modely bývalého Compaqu), ale o odřenýma ušima před dravcem Sony. I HP se ale drží díky low-endovému modelu (iPAQ 1910) a jeho zisky rozhodně nebudou enormní. Přesto lze uvést, že se HP podařilo s přehledem udržet si pozici největšího prodejce PocketPC handheldů.
Sony je třetí
Postup Sony mezi největší prodejce PDA není překvapivý, je strmý a má rostoucí tendenci. I přes pokles celkového trhu se Sony daří stálý "růst" a v poštu prodaných handheldů se již takřka dotáhla na Hewlett-Packard.
Tito tři výrobci si drží výrazný odstup od ostatních a ovládají asi 70% trhu.
Dell - napoprvé čtvrté místo
IDC potvrzují opatrné předpovědi o úspěchu Aximů po zahájení jejich prodeje. 160.000 prodaných PDA - to je velmi slušný úspěch, zvlášť u nových modelů a zdá se, že se Dellu zatím daří naplňovat přijatou strategii. Očekává se, že letos doplní svoji řadu o high-tech model a hodlá se stát velmi nepříjemnou konkurencí "ipaqům".
Pátá je Toshiba
Toshiba si drží solidní postavení, potřebovala by ale výraznější goodwill PDA výrobce.
Pořadí | Firma | 1Q 2003 prodeje | 1Q 2003 podíl na trhu |
1 | Palm | 881,709 | 36.0% |
2 | Hewlett-Packard | 444,000 | 18.1% |
3 | Sony | 400,000 | 16.3% |
4 | Dell | 159,000 | 6.5% |
5 | Toshiba | 87,322 | 3.6% |
6 | Casio | 83,250 | 3.4% |
7 | Handspring | 70,000 | 2.9% |
8 | Sharp | 68,960 | 2.8% |
9 | RIM | 51,000 | 2.1% |
10 | GSL | 48,500 | 2.0% |
Další | 158,300 | 6.5% | |
Celkem | 2,452,041 | 100% |
Další postřehy:
Sestup Handspringu
Pokles prodejů PDA firmy Handspring je v souladu s novou strategií firmy, která se zaměřuje na komunikátor. Měla by dát ale na trhu nový model, nebo na tomto trhu ztratí dynamiku.
Dynamický trh v Asii
Oproti zbytku světa roste trh handheldů v Asii a významní PDA výrobci tam obracejí svoji pozornost.