Stejně nebezpečné jako klasické psaní SMS je za volantem i její hlasové zadávání. Ilustrační snímek

Stejně nebezpečné jako klasické psaní SMS je za volantem i její hlasové zadávání. Ilustrační snímek | foto: AP

S autem kvůli SMS zastavte. Reakční dobu ovlivňuje i hlasové zadávání

  • 3
O možných následcích používání mobilu za volantem bylo napsáno již mnoho. Průzkum nyní prokázal, že značné riziko během řízení představuje také hlasové zadávání textových zpráv. Řidiče totiž často nutí ke kontrole správnosti zadávaného textu, a značně se tím prodlužuje jejich reakční doba.

Hlasové zadávání textových zpráv má sice ulehčit práci, avšak za volantem je tato forma stejně riziková jako fyzické zadávání textu na klávesnici. Christine Yagerová ve studii pro Texaský dopravní institut na Texas A&M University, o níž informoval portál The Washington Post, prokázala, že i tento způsob výrazně ovlivňuje chování řidičů a je rizikovým faktorem pro bezpečnost silničního provozu.

Na uzavřené trati pomocí zařízení kontrolujícího oči sledovala chování řidičů, kteří během řízení používali aplikaci k hlasovému zadávání SMS. Ti kvůli ověřování správnosti zadávaného textu často směřovali pohled na displej telefonu, a podstatně méně pozornosti tak věnovali okolnímu dění.

Reakční doba řidičů, k jejímuž vyhodnocení Yagerová využila pravidelně se rozsvěcující světlo, se značně prodloužila. "Není rozhodující, kterou metodu zadávání textu jste použili. Vaše reakční doba je dvakrát pomalejší a vaše oči sledují silnici podstatně méně často," uvedla.

Pozorovaní řidiči se nechali slyšet, že se při použití hlasového zadávání SMS cítili za volantem mnohem bezpečněji, než kdyby zadávali text ručně. "Možná však jen proto, že tuto formu sami považují za bezpečnější. Zjistili jsme přitom, že obě formy měly na jejich jízdní výkony stejný vliv," dodala Yagerová.

Výsledek studie není podle zástupce výkonného ředitele nezávislé americké asociace pro bezpečnost silničního provozu (Governors Highway Safety Association) Jonathana Adkinse nikterak překvapivý. "Cokoliv, co rozptyluje řidičovu koncentraci od řízení, představuje možné riziko. Doporučujeme tedy, aby řidiči odložili odesílání zpráv na dobu, až vůz zaparkují," dodal Adkins.

Loňská studie univerzity ve Washingtonu prokázala, že riziko dopravní nehody zvyšuje již jen pouhá myšlenka na příchozí hovor, nebo SMS. "Víme, že je důležité předcházet tomu, aby mladí řidiči používali za volantem mobilní telefon a raději hleděli na cestu," uvedla doktorka Jennifer M. Whitehillová, jedna z autorek projektu.

Psaní i pouhé čtení textových zpráv však nepředstavuje nebezpečí jen na silnici. Při vyšetřování nehody záchranářského vrtulníku, který se v roce 2011 zřítil nedaleko letiště ve městě Mosby v Missouri, vyšlo najevo, že značný podíl na tragédii měly právě textovky. Zahynuli tři členové posádky i pacient (více zde).

Američané odešlou denně v průměru 6,1 miliard textových zpráv. Většina států USA psaní SMS během řízení zakazuje. V deseti státech je pak zakázáno téměř jakékoli použití mobilního zařízení za volantem. Průzkum americké Nadace pro bezpečnost silničního provozu přitom prokázal, že 35 procent amerických řidičů si během řízení četlo textové zprávy či e-maily. Více než čtvrtina pak zprávu za volantem odeslala.