ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Podívejte se, jak se čínské značky smutně dívají Applu na záda

  • 42
Čínské značky chrlí desítky nových modelů ročně, ale v prémiovém segmentu se jim globálně nedaří. Přitom právě drahé telefony generují největší příjmy. Nová statistika ukazuje velmi zajímavé údaje o mobilním trhu.

Analytická společnost Counterpoint Research zveřejnila statistiku o prodejích prémiových telefonů za rok 2023. To jsou podle společnosti přístroje s velkoobchodní cenou 600 dolarů (13 500 Kč) a výše. V praxi to tak jsou přístroje s koncovou cenou od 18 tisíc korun (připočtené daně a obvyklé marže prodejců).

Globálně tento segment telefonů představuje jen čtvrtinu celého trhu, ale generuje 60 procent příjmů. Což je výrazný nepoměr, který ukazuje, že produkce levných modelů je velmi náročné odvětví, kde je nutné prodávat velké objemy, jinak se nevyplatí.

Jenže ani produkce drahých telefonů není snadná záležitost. Podle Couterpoint Research totiž 90 procent prémiového segmentu patří jen dvěma výrobcům. Nepřekvapivě to jsou Apple a Samsung. V roce 2022 měl Apple v tomto segmentu 75procentní podíl, loni trochu klesl na 71 procent. Ale i to je extrémně dominantní postavení.

Prodeje prémiových smartphonů 2023

Samsung si meziročně o procento polepšil z 16procentního podílu na sedmnáctiprocentní. Podle Couterpointu se mu dařilo s řadou S23 a skládacími modely. Ty pak mají být důležitým prvkem v růstu prodejů v prémiovém segmentu. Apple třeba zatím žádnou skládačku nemá, což by se letos mohlo změnit.

Čínské značky v prémiovém segmentu paběrkují. Jedním z důvodů může být, že mimo domácí trh se s drahými přístroji zatím pouští jen v omezené míře. Naopak na domácím trhu prodává velkou část přístrojů s parametry prémiové třídy s cenou pod 600 dolarů. Což může statistiku trochu zkreslovat.

Prodeje prémiových smartphonů 2023

V každém případě může být překvapením, že trojkou v segmentu prémiových smartphonů je za rok 2023 Huawei s podílem pěti procent. Huawei globálně prodává minimálně, ale na domácím čínském trhu prorazil s kontroverzním modelem Mate 60 Pro. Navíc Huawei v Číně prodává v podstatě za globální ceny, je mnohem dražší než konkurenti, ale zákazníci s tím očividně problém nemají.

Z velkých značek má na trhu prémiových smartphonů dvouprocentní podíl ještě Xiaomi a jednoprocentní Oppo. Celý zbytek trhu drží čtyři procenta.

Podle Counterpointu trh prémiových smartphonů od roku 2016 vyrostl třikrát a meziročně o šest procent. Solidní růst je predikován i pro letošní rok. Navíc roste kategorie ultraprémiových přístrojů s velkoobchodní cenou nad tisíc dolarů (asi 22 600 korun). Už v loňském roce tyto velmi drahé přístroje představovaly třetinu prémiového segmentu.

Výsledky prémiového segmentu jsou v přímém rozporu s výsledky celého trhu, který v posledních letech kontinuálně klesá.