Samsung vládne světu mobilů. Prodává víc, než tři další výrobci dohromady.

Samsung vládne světu mobilů. Prodává víc, než tři další výrobci dohromady. | foto: Profimedia.cz

Samsung je jako Nokia před mnoha lety. Poráží konkurenci na hlavu

  • 31
Samsung za třetí čtvrtletí letošního roku prodal víc mobilních telefonů než druhá Nokia, třetí Apple a čtvrté LG dohromady. Rostou čínské značky, Huawei se stal pátým největším výrobcem mobilů na světě.

Současná situace na celosvětovém trhu s mobily připomíná doby nedávno minulé. Ještě před pár lety jasně dominovala Nokia. Prodávala ročně víc přístrojů, než tři další výrobci dohromady (detaily najdete například v tomto článku).

Dnes je Nokia druhá a její podíl každý kvartál klesá. Její pozici teď převzal Samsung, který je s velkou převahou největším výrobcem mobilů na světě. A i on aktuálně prodal za třetí kvartál letošního roku víc přístrojů než tři další firmy v pořadí.

Samsung prodal ve třetím čtvrtletí 120,1 milionu mobilů, z toho pak 88,4 milionu smartphonů (více v samostatném článku o celosvětových prodejích smartphonů). Obě statistiky vydala agentura Strategy Analytics a jako obvykle jsou k dispozici jen údaje pro pět největších výrobců.

Celosvětové prodeje prodeje a tržní podíl za 3Q/2013 (miliony kusů)
ZnačkaProdeje Q3/2012Prodeje Q3/2013Podíl Q3/2012Podíl Q3/2013
Samsung103120,126,4 %28,7 %
Nokia82,964,621,2 %15,5 %
Apple26,933,86,9 %8,1 %
LG14,418,33,7 %4,4 %
Huawei12,114,63,1 %3,5 %
Ostatní151,1166,438,7 %39,8 %
Celkem390,4417,8100 %100 %

Druhá Nokia si podle agentury polepšila v prodejích smartphonů řady Lumia (ale bez konkrétních čísel), naopak prodeje obyčejných mobilů (včetně řady Asha) značce stále klesají. Meziročně Nokii prodeje spadly o 18,3 milionu kusů. Ale oproti druhému čtvrtletí letošního roku prodala Nokia o 3,5 milionu přístrojů více, což by mohlo ukazovat na stabilizaci situace.

Třetí Apple na rozdíl od všech konkurentů prodává jen smartphony, což jeho pozici ještě umocňuje. Meziročně prodal o sedm milionů více iPhonů a přestože třetí čtvrtletí je pro Apple nejslabší, prodal více přístrojů i mezikvartálně.

Celosvětové prodeje smartphonů a tržní podíl za 3Q/2013 (miliony kusů)
ZnačkaProdeje Q3/2012Prodeje Q3/2013Podíl Q3/2012Podíl Q3/2013
Samsung56,988,432,9 %35,2 %
Apple26,933,815,6 %13,4 %
Huawei7,612,74,4 %5,1 %
LG7,4124,1 %4,8 %
Lenovo6,410,83,7 %4,3 %
Ostatní6893,739,4 %37,3 %
Celkem172,8251,4100 %100 %

Slušně rostou prodeje i jihokorejskému koncernu LG, meziročně o čtyři miliony kusů. Štikou v rybníce je pátý Huawei. Na této pozici vystřídal rivala ZTE. Huawei vsadil na smartphony, které tvoří většinu jeho prodejů.

Podle agentury nejvíce rostly prodeje menších čínských značek TCL Alcatel a Coolpad. První značka těží z prodejních úspěchů v Evropě, druhá pak na čínském trhu. Bohužel, ani u jedné z nich agentura Strategy Analytics podrobnosti neuvádí.

Celkově platí, že podíl dalších výrobců (tedy v tabulce agentury Strategy Analytics od šestého místa dále) stále nepatrně roste. Aktuálně drží celosvětově již téměř čtyřicetiprocentní podíl z celkových téměř 418 milionů prodaných mobilů za čtvrtletí.