„Už téměř před dvěma lety jsem svému operátorovi zaslal písemnou žádost o ukončení smlouvy, protože jsem se rozhodl přejít ke konkurenci. I přes mé telefonické urgence mi ale každý měsíc stále chodí upomínky o úhradě paušálu a moje dlužná částka se stále navyšuje. Jak se mám bránit?“
Pouhý výmysl? Nebo může něco podobného potkat každého? Mohou z nás operátoři opravdu beztrestně vymáhat peníze, přestože jsme jednali podle platných pravidel a zaslali operátorovi výpověď písemně? Realita je neúprosná: vy jste ten, kdo musí operátorovi dokázat jeho pochybení. Stačí trocha liknavosti nebo nedůslednosti a každý z operátorů z vás může vytáhnout tisíce korun. Právo bude na jeho straně.
Operátor je v takovém případě vázán Všeobecnými podmínkami, které jsou součástí smlouvy, již jste s operátorem podepsali. V těch jsou přesně stanovena pravidla, kterými se musíte řídit v případě, že se rozhodnete smlouvu s operátorem rozvázat. Vydržme tedy trochu strohosti úřednického žargonu a podívejme se na konkrétní pasáže ve Všeobecných podmínkách jednotlivých operátorů, které se tématem rozvázání smlouvy přímo zabývají (pod jménem operátora je uvedeno pořadové číslo a název článku tak, jak je najdete v daných Všeobecných podmínkách).
Eurotel
12. Trvání smlouvy
Účastník může vypovědět písemně vypovědět smlouvu:
- pokud EuroTel změní Všeobecné podmínky, a to od účinnosti změny Všeobecných podmínek, výpověď nabývá účinnosti dnem doručení výpovědi EuroTelu, nebo
- bez uvedení důvodu ve lhůtě jednoho měsíce, která začne běžet od první dne měsíce následujícího po doručení výpovědi EuroTelu.
- Výpovědí smlouvy není dotčena povinnost učastníka uhradit EuroTelu veškeré dlužné částky.
Paegas
14. Platnost a účinnost Účastnické smlouvy
Účastník může vypovědět Účastnickou smlouvu, a to písemně, následujících případech:
- bez udání důvodu v jednoměsíční lhůtě, která začne běžet od prvního dne následujícího měsíce po doručení výpovědi RadioMobilu.
- Během 20 kalendářních dnů od oznámení změny Všeobecných podmínek a Ceníku Služeb RadioMobilem s výpovědní lhůtou 15 kalendářních dnů, která počíná běžet dnem doručení účastníkova oznámení o jeho výpovědi Radiomobilu.
- Výpovědí účastnické smlouvy i nadále trvá závazek účastníka uhradit RadioMobilu řádně veškeré dlužné částky.
Oskar
8. Doba platnosti a ukončení smlouvy
- Účastník může kdykoli požádat poskytovatele o ukončení Smlouvy v rozsahu jednoho, více nebo všech programů služeb, a to zasláním písemného oznámení obsahujícího identifikaci účastníka, jeho telefonní číslo přidělené poskytovatelem a program služeb, které má účastník v úmyslu ukončit.
- K platnému ukončení programu služeb se vyžaduje, aby toto oznámení bylo doručeno poskytovateli nejméně čtyři (4) kalendářní dny před koncem fakturačního období.
- V takovém případě dojde k ukončení příslušného programu posledním dnem tohoto fakturačního období.
- Pokud poskytovatel obdrží oznámení účastníka o ukončení v období kratším než čtyři (4) kalendářní dny před ukončením fakturačního období, ukončení příslušného programu služeb nabývá účinnosti posledním dnem bezprostředně následujícího fakturačního období.
- Okamžik ukončení nemá v žádném případě vliv na stanovené měsíční ceny a účastník je povinnen uhradit všechny ceny za užívání služeb vzniklé před datem účinnosti ukončení.
Co z uvedených informací vyplývá pro každého uživatele? Zaklínací formule typu den doručení nebo den, kdy bylo oznámení doručeno říkají jasně: „Dokažte, že jsme vaše oznámení o ukončení smlouvy skutečně obdrželi!“ Účty za paušál tedy mohou zákazníkovi chodit ještě libovolně dlouhou dobu, dokud operátor sám smlouvu nevypoví z důvodů prodlevy platby. Proč by to ale v takovém případě dělal? Jakoby si operátor říkal: „Chceš ke konkurenci? Opatrně, panáčku!“
Jistě, lze namítnout, že operátor něco takového nemá za potřebí a naopak si musí držet prestiž. Každopádně ale Všeobecné podmínky všech tří tuzemských operátorů dávají vzniku podobné situace prostor byť třeba jen „malým pochybením“ jednoho ze svých zaměstnanců a výše uvedený dopis čtenáře se zcela jistě může zakládat na pravdě.