Mobilní telefony stále táhnou. Loni se jich prodalo mnohem více než v roce 2003. Rozdíl je téměř 30%, což je úctyhodný výsledek. Výrobci hlavně mohou mít radost, že se jednalo především o trh výměny stávajících mobilů za nové. Výborných výsledků bylo dosaženo i na některých rozvojových trzích, například v Latinské Americe, jak dodává analytická společnost Gartner.
Ze zveřejněných tabulek lze vyčíst, že dlouhodobý premiant trhu, finská Nokia, za celý loňský rok ztratila přibližně čtyři procenta tržního podílu ve srovnání s předchozím rokem. Nokia měla slabé především první dva měsíce, naopak předvánoční boj opět s přehledem vyhrála.
Dařilo se skoro všem, tedy alespoň šestici největších světových výrobců. V celoročním přehledu každý z těchto šesti výrobců prodal více telefonů než před rokem. Nejmenší nárůst zaznamenal Siemens, který i ztratil část tržního podílu, podobně jako Nokia. Siemenu se ale na rozdíl od Nokie nedařilo na konci roku. Ostatní výrobci z první šestky naopak tržní podíl získali. Nejvíce Samsung, zhruba o procento si pak polepšil Sony Ericsson a také jihokorejské LG.
Vzrostl i prodej ostatních výrobců, které ale Gartner zařadil do kolonky ostatní, přesná statistika není k dispozici. Tržní podíl všech ostatních značek zůstal celkově na stejné úrovni.
Výrobce |
Prodej 2004 |
Tržní podíl 2004 |
Prodej 2003 |
Tržní podíl 2003 |
Nokia | 207 231 300 | 30,7% | 180 672 400 | 34,8% |
Motorola | 104 124 200 | 15,4% | 75 177 100 | 14,5% |
Samsung | 85 238 400 | 12,6% | 54 475 100 | 10,5% |
Siemens | 48 455 800 | 7,2% | 43 754 300 | 8,4% |
LG | 42 276 800 | 6,3% | 26 213 700 | 5,0% |
SE | 42 031 700 | 6,2% | 26 686 300 | 5,1% |
Ostatní | 144 643 700 | 21,6% | 113 009 600 | 21,7% |
Celkem |
674 001 900 |
100% | 519 988 500 | 100% |
Gartner pozitivně hodnotí Motorolu, které se dařilo především na konci roku a kdy se jí podařilo odpoutat od dotírajícího Samsungu. Motorola uspěla především na severoamerickém trhu a začalo se jí, po velmi dlouhé době, dařit i v Evropě. Samsungu se také daří, ale podle analytiků Gartneru se bude muset soustředit i na nižší segmenty trhu, pokud se v prodejních statistikách chce dotáhnout na Nokii a Motorolu.
V západní Evropě byl prodej mobilů nejvyšší v předvánočním období. Zákazníci se nechali nalákat na speciální nabídky, často v kombinaci s výhodnou tarifní nabídkou. Prodeji pomáhala i agresivní cenová politika a nové funkce mobilů. Podobně na tom byl i severoamerický trh, kde převládal prodej v segmentu výměny starých mobilů za nové. Nové zákazníky se stále daří lákat v Číně a výrazně roste jihoamerický trh.
Prodej mobilů by měl růst i v letošním roce. Gartner odhaduje celkové prodeje na 730 milionů mobilních telefonů. Na vyspělých trzích prodej opět potáhnou technologické novinky a výměna starých mobilů za nové modely. Na rozvojových trzích se očekává bitva v segmentu mobilů s cenou pod 50 USD.
Výrobce |
Prodej 4Q/04 |
Tržní podíl 4Q/04 |
Prodej 4Q/03 |
Tržní podíl 4Q/03 |
Nokia | 64 387 300 | 33% | 54 581 500 | 34,7% |
Motorola | 31 744 300 | 16,3% | 22 255 300 | 14,1% |
Samsung | 23 883 700 | 12,2% | 15 524 700 | 9,9% |
LG | 13 340 500 | 6,8% | 8 727 300 | 5,5% |
Siemens | 12 588 900 | 6,4% | 14 907 100 | 9,5% |
SE | 12 335 800 | 6,3% | 7 965 600 | 5,1% |
Ostatní | 37 040 000 | 19% | 33 323 700 | 21,2% |
Celkem |
195 320 500 |
100% | 519 988 500 | 100% |