Nejvyšší hovorné pro domácnosti v roce 2002

Díky rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu známe nejvyšší ceny hovorného v příštím roce u Telecomu. Jde i o ceny bytových tarifů Home Mini a Home Standard.
(ČIA) - Cenové rozhodnutí stanovující podmínky při zpracování maximálních cen pro rok 2002 za služby, které jsou součástí takzvané univerzální služby poskytované Českým Telecomem, dnes zveřejnil Český telekomunikační úřad (ČTÚ) jako regulátor trhu. Informoval o tom předseda úřadu David Stádník.

Český Telecom nyní musí do 15 dnů od nabytí účinnosti dnešního rozhodnutí předložit úřadu pro účely stanovení maximálních cen za uvedené služby návrhy zpracované postupem uvedeném v tomto cenovém rozhodnutí. ČTÚ pak do 30 dnů ověří, zda Český Telecom dodržel stanovené podmínky regulace cen. Pokud Český Telecom návrh nepředloží, budou pro rok 2002 platit maximální ceny stanovené předchozím cenovým rozhodnutím ČTÚ.

Úřad mimo jiné stanovil, že pro cenové plány Home Mini a Home Standard činí minimální nepřevoditelný hovorový kredit na cenově regulované vybrané služby, které jsou součástí univerzální služby, částku 90 korun měsíčně. U cenového plánu Standard pro podnikové zákazníky činí tento kredit minimálně 100 korun měsíčně. Ceny hovorného v cenovém programu Home Mini lze uplatnit maximálně ve výši dvojnásobku cen hovorného stanoveného v cenovém programu Home Standard. Maximální ceny za automaticky uskutečněné místní hovory v programu Standard pro domácnosti i podnikové uživatele jsou stanoveny na 1,40 koruny za minutu v silném provozu a 0,70 koruny ve slabém provozu. Další podrobnosti jsou uvedeny na internetových stránkách ČTÚ.

Telekomunikační zákon definuje univerzální službu jako minimální soubor služeb, které jsou dostupné ve stanovené kvalitě všem uživatelům na celém území státu za dostupnou cenu. Operátora s povinností poskytovat univerzální službu určuje ČTÚ. Operátor pak může nárokovat tzv. prokazatelnou ztrátu jako rozdíl mezi náklady, které by mu nevznikly, kdyby povinnost poskytovat univerzální službu neměl - tj. kdyby nebyl nucen obsluhovat takové zákazníky a provozovat takové služby, které jsou pro něj ztrátové, například zavádění telefonních přípojek do odlehlých obcí.