Česká linka 158 je mezi nejlepšími v Evropě

Denně se na této lince řeší stovky hovorů, desítky problémů. Její dokonalé fungování je důležité pro bezchybný chod celé policie. Kvalitní technika a zkušení operátoři z ní dělají linku, na níž se občané mohou spolehnout.
Další obyčejný den na lince 158. Přichází jeden telefon za druhým, operátoři je přijímají zapisují a předávají k řešení policistům. Operační středisko Policie v Praze je jedním z nejkvalitnějších v Evropě. Kombinace moderního vybavení a kvalitní obsluhy zaručuje dobré fungování celého střediska a tedy spolehlivost linek 158 a 112.

„Dobrý den, chtěl bych nahlásit krádež!“
„Dobře, co vám ukradli?“
Kliknutí myši, klapot klávesnice.
„Tašku, mám v ní i peněženku a doklady.“
„Vaše jméno, prosím.“
„Jan Bezmocný.“
Několik klapnutí klávesnice.
„Kde jste, pane Bezmocný.“
„Na Národní třídě, před Národním Divadlem.“
„Dobře, děkuji vám, hned tam někoho pošlu...“

Hovory na bezplatné policejní lince 158, respektive 112 v případě volání z mobilního telefonu, jsou v oblasti Prahy zpracovávány v Operačním středisku v Kongresové ulici. Toto středisko prošlo v roce 1999 rozsáhlými inovacemi za 35 miliónů.

V současné době je k dispozici 15 digitálních linek, na nichž sedí operátoři a vyřizují jednotlivá volání. Pokud jsou všichni obsazeni, hovor je zařazen do fronty. Jakmile se na něj dostane řada, volný operátor jej přijme a zjistí, o co se jedná. Pokud nejde o nesmyslné volání (omyl, vtipálek), operátor založí tzv. akci, což je jakýsi soubor s informacemi o případu. Vše samozřejmě probíhá na počítačích.

U každé akce se ihned uvedou tato základní data: datum a čas (vyplní se automaticky při vytvoření akce), jméno občana, který případ ohlásil, adresa a druh případu (krádež, přepadení apod.). Každé akci se samozřejmě také automaticky přiřadí identifikační číslo.

„První obvod.“
„Máme tady krádež na Národní, před divadlem. Pošlete tam někoho.“
„OK.“

Když operátor zjistí všechny tyto údaje, rozhodne, koho uvědomit. Většinou se obrátí na ústřednu příslušného obvodu, případně na motorizovanou jednotku nebo jiný specializovaný útvar. Další vývoj případu je stále sledován a zapisován do složky akce.

Pokud by bylo třeba někdy hlouběji analyzovat průběh celého telefonátu, v rozmezí jednoho měsíce to není problém. Po takovou jsou totiž všechny hovory zálohovány v digitálním formátu na médiu DAT.

„Tady hlídka 22, chytli jsme toho zloděje z národní zloděje v ulici Karolíny Světlé. Vezeme ho k nám.“
„Beru na vědomí.“

Když je případ vyřešen, akce je uzavřena. A odchází do archivu. Takovýchto akcí bylo na lince 158 od roku 1989 založeno více než 120 tisíc.

Operátoři na této lince prochází šestitýdenním kurzem, během nichž jsou školeni v oblasti psychologie, práva, techniky a ovládání telefonních terminálů. Kombinace výborného technického zázemí a kvalitní, zaběhlé obsluhy činí z české linky 158 evropskou špičku.