ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Zrušit či změnit tarif operátor může. Musí však splnit řadu podmínek

  • 1
Začátkem října představil T-Mobile novou tarifní nabídku. Informoval přitom, že na nové tarify postupně převede i všechny stávající zákazníky. Má na to operátor právo? Podle zákona ano. Musí však splnit řadu podmínek, připomíná Český telekomunikační úřad.

„Důležité je říci, že operátor má na zrušení tarifu nebo jeho změnu právo,“ zmiňuje ČTÚ v říjnové monitorovací zprávě s tím, že jde o změnu smluvních podmínek, kterou zákon o elektronických komunikacích připouští. Podotýká však, že možnost takové změny včetně jejího rozsahu musí být sjednány ve smlouvě uzavřené se zákazníkem.

Ten přitom nemusí se změnou souhlasit a smlouvu může ze zákona vypovědět, a to bez jakýchkoli sankcí. Úřad nicméně připomíná, že toto neplatí v případě, pokud je změna výhradně k lepšímu, tedy typicky třeba zlevnění stávajícího tarifu či navýšení v něm obsažených volných jednotek.

Zákazník musí být ze strany operátora o chystané změně včas informován. Operátor má povinnost učinit nejpozději jeden měsíc před nabytím účinnosti změny smlouvy, a to v textové podobě jasným a srozumitelným způsobem. Obvykle tak činí přímo ve vyúčtování, zákazníci by mu tak měli věnovat vždy pozornost, na což úřad již v minulosti opakovaně upozornil.

Právo na bezplatné ukončení smlouvy nevzniká pokud:

  • je změna smlouvy výhradně k lepšímu
  • jde o změny čistě administrativní povahy a s neutrálními dopady
  • byla smlouva změněna na základě změny právní úpravy
  • byla smlouva změněna na základě rozhodnutí úřadu

„Jednoduše řečeno, zákazník musí písemně obdržet veškeré informace o datu změny, novém tarifu a jeho ceně. Zároveň poskytovatel služby musí zákazníka informovat o jeho právu vypovědět závazek ze smlouvy, aniž by mu vznikly jakékoli další náklady, jsou-li splněny zákonné požadavky na toto bezplatné ukončení závazku,“ upřesnil ČTÚ.

Avšak v případě, kdy zákazník využívá například dotovaný telefon, má operátor právo na úhradu. Nesmí však požadovat více než poměrnou část hodnoty daného zařízení, která byla dohodnuta při uzavření smlouvy, nebo části ceny za služby, kterou zbývá uhradit do zániku závazku. Podle úřadu je rozhodující, která z těchto dvou částek je nižší.

Jako modelovou situaci uvádí telefon v hodnotě 12 tisíc korun, který zákazník při uzavření smlouvy dostal k tarifu bezplatně, a v době, kdy jej operátor převádí na nový tarif, což zákazník neakceptuje, zbývá do konce závazku sedm měsíců.

„Jeho cena se musí rozpočítat do celkové délky závazku, například 24 měsíců. Cena vychází na 500 Kč měsíčně – zaplatím tedy sedmkrát 500 Kč, pokud jsem platil paušál vyšší než 500, nebo zbývající paušál, pokud by tato částka byla nižší,“ vysvětlil ČTÚ v monitorovací zprávě s tím, že v případě jakýchkoli nejasností ohledně ukončení tarifu a jeho změny na jiný se mohou zákazníci na úřad obrátit s dotazem, stížností či prostřednictvím námitkového řízení.