ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Štve vás operátor? Ode dneška se ho zbavíte rychleji a zdarma

  • 82
Ve středu 1. dubna vstupuje v platnost novela zákona o elektronických komunikacích. Jednou ze zásadních novinek je výrazné zjednodušení změny poskytovatele služeb. Odchod je zdarma a zákazník se může obrátit pouze na nového operátora, který zajistí vše potřebné. Samotný přenos čísla nesmí trvat déle než dva dny.

Novela totiž přináší možnost takzvaného one-stop-shopu. To znamená, že zákazník, který se rozhodne pro změnu operátora, už nemusí vůbec komunikovat s tím současným. Vše potřebné totiž za zákazníka vyřídí nový poskytovatel služeb. Jeho povinností je například i kontaktování toho opouštěného, kterého musí informovat o žádosti, a to ve lhůtě jednoho dne od jejího obdržení od zájemce.

Zákazníkovi tak odpadá třeba starost se žádostí o vygenerování ČVOP (číslo výpovědi opouštěného poskytovatele), které obsahuje i nejbližší možné datum pro přenos ze strany opouštěného operátora, jak tomu bylo doteď. Až poté se mohl zákazník obrátit na nového operátora. Od dubna ovšem veškeré záležitosti nutné k úspěšnému přenosu čísla za zákazníka vyřizuje nový poskytovatel, právě on informuje toho opouštěného.

„Spolu s ním pak provede všechny nezbytné kroky tak, aby mohla být smlouva ukončena a služba aktivována u nového poskytovatele v požadovaném termínu – nejpozději do dvou pracovních dnů od okamžiku, kdy přejímající poskytovatel informuje opouštěného,“ informuje Český telekomunikační úřad v březnové monitorovací zprávě.

Úřad podotýká, že celková lhůta pro přenesení telefonního čísla se odvíjí od okamžiku, kdy zájemce o přenesení kontaktuje svého vybraného nového poskytovatele.

„Od té chvíle běží lhůta jednoho pracovního dne, ve které musí přejímající poskytovatel informovat opouštěného, a během následujících dvou pracovních dnů musí být zajištěny všechny úkony potřebné k přenesení telefonního čísla,“ dodává s tím, že smluvní vztah s opouštěným poskytovatelem je ukončen až následující pracovní den.

Poslanci mají velké oči. Ne všechny operátorské změny musí projít

Záleží tedy, jak rychle nový operátor toho opouštěného informuje. Podle toho jsou služby starého operátora deaktivovány a přejímajícího poskytovatele aktivovány buď již čtvrtý, nebo až pátý den od podání žádosti zákazníkem. Rozhodujícím faktorem bude, zda nový operátor o této skutečnosti opouštěného informuje okamžitě, nebo využije zákonem dané lhůty a učiní tak až následující pracovní den.

Následuje-li tedy po uplynutí lhůty dvou pracovních dnů víkend či svátek, pak služba bude poskytována opouštěným poskytovatelem až do následujícího pracovního dne, kdy číslo aktivuje přejímající poskytovatel služby. Pokud tedy podá zákazník žádost u nového poskytovatele například ve čtvrtek, pak musí počítat s tím, že jeho služeb bude moci využívat nejdříve od úterý následujícího týdne. Tedy v případě, že opouštěný operátor bude informován už v den podání žádosti – na vyřízení všech náležitostí k převodu čísla tak připadají pátek a pondělí, dny volna se totiž do zákonné lhůty nepočítají.

ČTÚ podotýká, že zákonem nastavené lhůty se aplikují i na případ, kdy dojde k ukončení smlouvy nebo její výpovědi, a teprve následné žádosti přejímajícího o přenesení svého telefonního čísla. 

„Potom v případě, kdy smlouva s opouštěným poskytovatelem skončí dříve, než uplynou předepsané lhůty pro zajištění přenositelnosti, může dojít k přerušení poskytování služby. Typicky k tomu dojde v případě, kdy účastník požádá o přenesení až v samotném závěru výpovědní lhůty ze smlouvy (např. jeden den před ukončením smlouvy),“ upřesnil úřad v monitorovací zprávě.

Předčasný odchod bez pokuty platí pro všechny smlouvy

Další výraznou změnou, která platí od 1. dubna, je zásadní úprava pokuty při předčasném ukončení smlouvy. Nově tato bude maximálně ve výši pouhých pěti procent součtu měsíčních paušálů (či minimálního měsíčního plnění) zbývajících do konce úvazku. Výše úhrady se přitom počítá z částky placené v průběhu trvání smluvního vztahu.

Tato sankce platí ovšem pouze v případě, je-li smlouva ukončena do tří měsíců od jejího uzavření. Po uplynutí této lhůty nesmí totiž operátor nově zákazníka za předčasné ukončení smluvního vztahu jakkoli sankcionovat. Změna operátora tak zákazníka po uplynutí třech měsíců nebude stát nic.

Úřad přitom upozorňuje, že nová právní úprava se vztahuje na všechny smlouvy. Tedy nejen na ty uzavřené od 1. dubna, kdy novela vstoupila v platnost, ale i na všechny stávající, tedy na ty dříve uzavřené.

Takto by měl vypadat odchod od operátora. Po třech měsících bez sankce

Dodržování zákonných povinností bude ČTÚ kontrolovat. A to nejen, zda operátoři uvádí ve smlouvě všechny zákonné informace, ale dohlédne právě i na případné rozpory s novelizací zákona týkající se uplatňování podmínek pro ukončení smlouvy na dobu určitou.

„Za uvedené přestupky lze uložit pokutu až 15 milionů korun nebo do výše 5 procent čistého obratu pachatele přestupku dosaženého za poslední ukončené účetní období, podle toho, která z těchto hodnot je vyšší,“ uvedl úřad.

Současná krize může počet přenosů výrazně navýšit

Počet přenesených čísel byl od roku 2016 podle statistik ČTÚ víceméně stabilní, pohyboval se v rozmezí 419 až 479 tisíc. Například loni bylo přeneseno celkem 448 300 čísel. Od zavedení přenositelnosti telefonních čísel v mobilních sítích v roce 2006 tak bylo do loňského roku uskutečněno celkem 5 212 316 přenesení.

Počet přenesených mobilních čísel od roku 2011
2011336 214
2012350 205
2013495 000
2014752 000
2015506 600
2016418 100
2017479 000
2018423 100
2019448 300

„Ne všechna čísla v přenesených blocích jsou však aktivně využívána,“ informoval redakci Mobil.iDNES.cz Jan Vaněk z tiskového oddělení ČTÚ.

Podle Vaňka nelze chování zákazníků operátorů po 1. dubnu predikovat. Nevylučuje však, že by se do počtu přenesených mobilních čísel nemohla výrazně promítnout současná situace ohledně koronavirové epidemii. „Je samozřejmě možné, že zájem o změnu poskytovatele bude ze strany spotřebitelů i OSVČ vyšší,“ dodal Vaněk.

Chystáte se po 1. dubnu změnit operátora?

celkem hlasů: 3792

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 7. dubna 2020. Anketa je uzavřena.

Uvažuji o tom
Uvažuji o tom 1684
Ano
Ano 961
Ne, nemám důvod ke změně
Ne, nemám důvod ke změně 891
Ne, poskytovatele jsem změnil již před tímto datem
Ne, poskytovatele jsem změnil již před tímto datem 256