„Zjišťujeme aktuální stav. Jakmile budeme mít více informací, tak se ozveme,“ sdělila v pondělí ráno iDNES.cz Zuzana Netolická, členka komunikačního týmu firmy.
Po jedenácté hodině Netolická uvedla, že výpadek se týkal celé republiky a trval zhruba 12 minut. Pdle reakcí mnoha uživatelů na sociálních sítích operátora byl mnohem delší.
„Příčina se vyšetřuje, jednou z možných verzí je i DDoS útok. Vysílače do provozu nabíhaly řízeně postupně, proto zákazníci mohli zaznamenat potíže ještě i v pozdějším čase. Na dílčích opravách se stále intenzivně pracuje,“ upřesnila problémy Netolická.
DDoS útoky spočívají v tom, že hackery ovládané počítače velkým počtem dotazů zahltí napadený server, a tím ho vyřadí z provozu. Útoky je možné si objednat na internetu. Nedávno jim čelily například České dráhy, skupina Vltava Labe Media, některá letiště nebo portál veřejné správy.
Problémy potvrdila iDNES.cz i další zaměstnankyně T-Mobilu, která si nepřála být jmenována. Uvedla, že se společnost s výpadkem potýkala přibližně od půl deváté, i když někteří zákazníci hlásili problémy i dříve. „Aktuálně je to velmi čerstvé, pořádně ani nevíme, co se stalo. Jen víme, že je problém napříč celým Českem, a že lidé mohou mít problémy s voláním a internetem,“ řekla.
Nejde přitom o první výpadek v poslední době. Před čtyřmi měsíci firma čelila pro změnu rozsáhlému výpadku služeb po útoku hackerů. Zákazníci měli problémy s mobilními daty i voláním, nemohli se dovolat na zákaznickou linku, dostat na web firmy nebo spustit aplikaci. Později v noci T-Mobile uvedl, že čelil kybernetickému útoku.
T-Mobile je s 6,3 milionu zákazníků největším mobilním operátorem na trhu a svou sítí páté generace pokrývá 21 procent obyvatel ČR. Firma patří do mezinárodní skupiny Deutsche Telekom.
Na T-mobile zaútočili hackeři. Operátor měl v neděli výpadky služeb |
Přestože aktuální výpadek byl celorepublikovou záležitostí, kromě zákaznické podpory, kam se kvůli výpadku nedařilo většině lidí ani dovolat, neinformovala firma o problému docela dlouho na žádném svém veřejném komunikačním kanálu. Lidé si tak informace předávali na sociálních sítích sami.
„Jsem sám, nebo má T-Mobile problém? eSIM se odhlásila od sítě, nejde můj TMobile ani v aplikaci, ani na webu,“ rozčiloval se jeden z uživatelů.
„Taky jsem přišel o veškeré služby a na podpoře to nikdo nezvedá,“ štvalo dalšího komentujícího.
Žádné informace o výpadku nebyly dopoledne na webu operátora, který se navíc načítal velmi pomalu. O výpadku firma v jeho průběhu neinformovala ani na svém Facebooku, kde nereagovala ani na množství zpráv. Jediná reakce operátora byla z počátku k nalezení jen na Twitteru, ovšem jen v odpovědi na dotaz jednoho ze zákazníků.
Jeden z diskutujících přišel na možnost, jak služby údajně alespoň částečně zprovoznit. „Vypněte 4G a nechte preferovanou pouze 2G síť. Pak manuálně připojit k 2G a funguje. Je to dočasné, ale snad pomůže,“ uvedl.