Medieval Heroes - vítejte v drsném středověku!

  • 2
Střední Evropa ve čtrnáctém století. Jednotlivé provincie spolu zápasí o nadvládu a vy se můžete tohoto soupeření sami zúčastnit. Kromě recenze této PalmOS hry týdne přinášíme i původní rozhovor s autory.

 

Arcona Magi připravil pro naše PalmOS handheldy výbornou hru. Není sice ve své kategorii úplně první a prvky takovéto strategie už byly ke spatření například ve WorldWar, vzdáleně podobný systém bojů jsme už viděli u Quest of Hero. Medieval Heroes (dále jen "MH") to vše ale poprvé krásně skloubila dohromady, a podepřela solidním příběhem a nám známým prostředím!

Popis hry by byl nošením dříví do lesa, protože autoři věnovali hodně času manuálu v HTML i ve hře samotné, na displeji je skoro všechno interaktivní. Zkrátka - vše je přizpůsobeno hráči tak, aby byl rychle vtažen do hry. Tak to má být.

 

Strategie je, oč tu běží...

Takže jen stručně: Hra se odehrává ve 14 století ve střední Evropě, která je rozdělena na 21 provincií (nechybí Čechy, ani Morava). Pět panovnických rodů se snaží získat nadvládu nad tímto územím a vy jste jeden z nich. V demoverzi se jmenujete Maurice of Strassbourg a vaším domácím územím je Holštýnsko, v plné verzi si můžete vybrat nejen svoji základnu, ale i "národnost" a celkovou obtížnost hry. Hra je zpestřená tím, že dva rody jsou německé, dva francouzské a jeden slovanský. Vyberete-li si Francouze, či Němce, může vám partner stejné národnosti nabídnout dohodu o alianci. Jste-li ale Slovan, nikdo vám ani sklenku vody nepodá, jak typické. :-)

K dobývání cizích území máte k disposici několik typů jednotek lišících se výrazně svými schopnostmi, možností pohybu, silou apod. - jsou to pěšáci, lučištníci, rytíři a samostříly na rozbíjení nepřátelských hradů. Každé dobyté území vám samozřejmě zvyšuje příjmy a za peníze můžete nakupovat (rekrutovat) další jednotky. Vaše armáda se ještě člení na útočnou skupinu, se kterou putujete po provinciích a dobýváte, a na obranné jednotky, které ponecháváte v dobyté provincii. V jednom tahu můžete přejít přes všechny provincie, které spolu sousedí, útočit, či rekrutovat vojsko.

Z této hlavní obrazovky ještě můžete vysílat zvědy do již obsazených území (abyste zjistili přibližnou sílu obranných jednotek) a můžete dokonce poslat speciální skupinu vyrabovat nepřátelskou pokladnici. :-)

Zvláštním typem zobrazení je DOMAIN (aktivujete jej zmáčknutím stejnojmenného tlačítka), které zobrazí dostupné informace o jednotlivých provinciích, stačí na ně jen klikat.

 

Boje jsou nelítostné a tvrdé - inu středověk...

Kromě této strategické obrazovky je v MH ještě propracovaný systém bojů. Bojovat můžete volitelně na různých stupních "účasti" - od toho, že svěříte vše počítači, až po detailní rozmístění jednotek a provádění každičkého úkonu v reálném čase. Zahrají si tak jednak ti, kteří mají rádi vše plně pod kontrolou a boje jsou pro ně významnou složkou hry, ale ti, které zajímá jen strategická část hry a vlastní boje nechají jen proběhnout dle parametrů soupeřících jednotek. Bojuje se buď v provincii, či o hrad, kde využijete samostříly a unikátní schopnosti všech jednotek.

Jednotek je ve hře poměrně málo, o to důležitější je ale znát detailně jejich možnosti, přednosti i slabiny. Zdánlivě pompézní seskupení rytířů před vaším hradem rozseká středně silná jednotka lučištníků, protože rytíři musí čekat, až jsou pobořeny hradby, a jen pěšáci umějí překonat řeku bez dobytí mostu. Vaši obrovitou jednotku lučištníků bez ochrany pěších jednotek ale v otevřeném terénu pobije jeden rytíř, kterému se k ní podaří dostat. Atd. atd... Z boje můžete i prchnout a zachránit tak zbytky své zdecimované armády, ne vždy je to však možné. Boje můžete ostatně nacvičovat i mimo vlastní hru ve zvláštním tréningovém režimu v menu

Závěr?

Hru jsem testoval poměrně krátce, zato však intenzivně. Je to první vydání a u tohoto typu hry se dá očekávat v brzké době dopilování a vyvážení jednotlivých prvků na základě připomínek a podnětů uživatelů. Autoři sami oznámili další vývoj hry - nová verze by měla být v HiResu.

A naše rada? Stahujte - stojí to za to! 

Medieval Heroes

Středověká strategicko-akční hra

Autor: Arcona Magi
Verze: 1.0
Jazyk: anglicky
Podporované počítače: PalmOS
Cena: 14,- USD

Hodnocení Palmare.cz

+ 
Moc se mi líbí grafické zpracování - někomu bude možná připadat trošku kostrbaté, ale z prostředí 160x160 pixelů se toho asi víc vytáhnout nedá.
Herní část je výborná a na první "release" i docela vyvážená. Možnosti nastavení umožní přeskočit akční část a hrát jen strategii.
Vyzdvihnul bych user-friendly prostředí - takřka vše je interaktivní, stylová nápověda vás bude provázet celou hrou, dobře je zpracovaná i nápověda na PC.
Půvab hry zvyšuje i prostředí, ve kterém se hra odehrává (střední Evropa).

-  
Mám v podstatě jen drobnější postřehy, v čem by se hra dala vylepšit. Třeba na hlavní mapě alespoň značkou u každé vlastní provincie znázornit jednotky, které ji brání (či alespoň podbarvit jiným odstínem nechráněné). Jinak je v tom hrozný zmatek a neustálé klikání na ně za chvíli omrzí. Líbila by se mi možnost přejmenovat svého hrdiny (co třeba Jan Žižka z Trocnova?).

 
Hratelnost a zábava:   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Zpracování a ovládání:   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Rychlost a stabilita:   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Dokumentace a nápověda:   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Poměr cena/výkon:   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
 
Celkové hodnocení


 

 


Malý rozhovor s autory
(odpovídal Dmitriy Drevniy, team leader Arcona Magi, Sankt Peterburg)

Řeknete nám něco zajímavého o vaší hře - v čem je jedinečná, proč by si ji měl uživatel koupit?

Proč by ji měli koupit? MH je tahová strategie s real-time bitvami. Začít ji hrát je docela jednoduché (ovládání hry a její schopnosti jsme před jejím vydáním opravdu dlouho testovali). A jestli nemáte dost času na hraní celé hry, můžete použít tréningový modul, kde můžete rychleji vylepšit svoje bojové dovednosti v bojích, či dobýváních hradu. Hra má i hezkou "středověkou" grafiku. :-)

A jaké s ní máte další plány?

Ze všeho nejdřív chystáme HiRes verzi. Pak plánujeme vydání MH II s podporou multiplayer režimu a mnoha dalšími možnostmi, jako třeba výrazné vylepšení systému bojů, větší mapy, další scénáře (také editor scénářů) a tak dál.

Máte nějaké další PalmOS projekty?

V současné době ne, ale v budoucnu bychom se chtěli zaměřit na vývoj multiplayer her pro PDA.

Jaký máte palm a jaký je váš TOP5 nejpoužívanějších programů?

Používám Sony Clie PEG N770C/U. A můj TOP5?

1. DateBk5
2. PG Pocket
3. AudioPlayer ;-)
4. ToDo List
5. Space Trader :-)