Na dálnici D1 u Brna se ani nemusí stát žádná nehoda, aby se zacpala. Jen zkrátka už řadu let kapacitně nestačí. Po dlouhodobých plánech právě letos začne její rozšiřování, které má průjezdnost výrazně zlepšit.
Před dvěma týdny Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) oznámilo, že vybralo firmu, která se do prací na dvoukilometrovém úseku pustí. „Na rozšíření dálnice D1 je vybráno sdružení MI Roads a Doprastav za nabídkovou cenu přes jednu miliardu korun bez DPH,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl s tím, že se začne někdy letos v létě. Přesnější termín nesdělil. Podle informací brněnského magistrátu mají hlavní práce začít v srpnu. Právě Brna se zcela jistě omezení kvůli rozšiřování dotkne, protože se někteří šoféři budou snažit zúžené dálnici vyhnout cestou přes město.
Celý magazín |
Podle dřívějších informací ŘSD se doprava na dálnici svede do dvou úzkých pruhů podobných těm, kterými jezdili řidiči při několikaleté modernizaci dálnice D1 z Brna do Prahy. Lze tak zároveň očekávat podobné komplikace jako v minulosti.
A město se na situaci plánuje připravit. „O prázdninách bude provedena oprava části ulice Kaštanové, Svatopetrské, Černovické a bude odstraněn havarijní stav na odvodnění komunikace na Bohunické tak, aby práce skončily před omezením na dálnici. Jedná se ale jen o předběžné informace, konkrétní podoba opatření i termíny se mohou změnit,“ vyjmenovala Anna Dudková z tiskového střediska magistrátu konkrétní ulice, kde lze kvůli pracím na dálnici očekávat vyšší provoz.
Léto, respektive srpen, nebude ale prvním okamžikem, kdy se kvůli rozšiřování dálnice budou kolem Brna pohybovat stavební stroje. První se tady objevily už v lednu, kdy začaly přípravné práce na skrývce ornice. Následoval archeologický průzkum a kácení dřevin a keřů.
„Kromě jiného bude mít rozšíření D1 příznivý vliv na životní prostředí díky výstavbě nových protihlukových stěn a novému povrchu, čímž poklesne hlukové zatížení obyvatel přilehlých obcí. Rozšíření D1 bude mít rovněž pozitivní vliv na snížení nehodovosti a bezproblémovou údržbu, což povede k zajištění větší bezpečnosti dopravy,“ zmínili silničáři, co rozšíření na šestipruh přinese. Konkrétně například protihlukové stěny v blízkosti obytné zástavby budou vysoké 4,5 až 6 metrů.
Rozšíření tohoto relativně krátkého úseku má být dokončeno v roce 2025, ani pak by ale z dálnice dělníci neměli zmizet. Šest pruhů se má totiž táhnout celých 30 kilometrů od Kývalky až po Holubice. Výstavba je rozdělená do celkem sedmi etap.
Právě už příští rok se má přidat práce na mimoúrovňovém křížení dálnice D1 a D2 či rozšíření dálnice u Černovické terasy s novými sjezdy. A podle aktuálních harmonogramů se má pokračovat v roce 2026 na dalších úsecích směrem na západ i východ. Řidiči musí počítat s postupným omezením minimálně do roku 2030, kdy skončí práce u Holubic.
Práce na městském okruhu budou hotové příští rok
Naopak lepší zprávy přichází ze samotného Brna. Zatímco dnes je frekventovaný městský okruh rozkopaný rovnou na několika místech, příští rok by se všude mělo skončit a řidiči už budou jezdit pohodlně a plynuleji než dříve.
Na západě Brna se po šesti letech dokončí práce na rozšiřování Žabovřeské ulice a také skončí letos zahájená přestavba Bauerovy podél výstaviště. Tu už budou od chodníků oddělovat svodidla, která budou i mezi jednotlivými směry. Pěší budou překonávat silnici místo přechodů po nových lávkách. Dnes je sem ovšem kvůli pracím cesta velmi komplikovaná. Na koupaliště Riviéra, kam míří v létě tisíce lidí, musí pěší dojít buď úzkým koridorem přes stavbu, nebo přijet speciálními autobusy. Návštěvníci ani nezaparkují na plochách podél výstaviště. Ty jsou dnes totiž zcela rozkopané.
Kde staví silničářiTomkovo náměstí a Rokytova - zahájení stavby: červen 2021 dokončení: rok 2024 Mosty Otakara Ševčíka - zahájení stavby: listopad 2022 dokončení: rok 2024 Žabovřeská - zahájení stavby: říjen 2018 dokončení: rok 2024 Bauerova - zahájení stavby: duben 2023 dokončení: rok 2024 Dálnice D1 - zahájení stavby: nejspíš srpen 2023 dokončení: 2030 |
Omezení skončí za rok i na Poříčí, kde je od loňska zúžení kvůli stavbě protipovodňových opatření na řece Svratce. Jejich výstavba je nutná, aby bylo možné v blízkosti řeky stavět, což dnes nelze.
Na východě Brna musí řidiči sice ještě počítat s dalšími novými komplikacemi, ale právě „jen“ příští rok, kdy se k současným stavbám přidá ještě rekonstrukce jedné poloviny Gajdošovy ulice, konkrétně kvůli rekonstrukci kanalizační a vodovodní sítě, která je tady ve špatném stavu.
Tato stavba se má stihnout příští rok, stejně jako dokončení rekonstrukce mostů v ulici Otakara Ševčíka, a také bude hotová výstavba další části velkého městského okruhu u Tomkova náměstí. „V současnosti se projednávají další fáze dopravně inženýrských opatření. Občany budeme informovat po schválení rozhodujících orgánů, které omezení v dopravě schvalují,“ dodala Dudková.