Společnost Continental je po celém světě známá jako výrobce prvotřídních pneumatik. Věděli jste však, že její záběr je mnohem širší? Continental Automotive v Brandýse nad Labem, který zaměstnává tři tisíce lidí, patří mezi přední světové dodavatele elektroniky pro výrobce automobilů. Na trh dodává palubní přístroje, ovládací panely klimatizací, multimediální systémy, autorádia nebo moderní displeje. Firma do jejich výroby zavádí nejnovější technologické trendy. O vyšší efektivitu a kvalitu výroby se starají kromě lidí také roboti, dosáhnout lepších výsledků napomáhá rozšířená virtuální realita a směny zaměstnancům pomáhá plánovat speciální aplikace. Inovace pronikají i do administrativy.
Jednou z vlajkových lodí středočeského závodu jsou displeje. Ty v současnosti u čím dál většího množství řidičů přispívají ke kvalitnímu zážitku z jízdy. Nabízejí širokou škálu možností od sledování navigace přes přehrávání hudby až po spárování s chytrým telefonem a využívání různých aplikací. Moderní displej dávno neslouží pouze k naladění rádiové stanice, ale je centrální tváří celého auta. „V Continentalu vyvíjíme nové technologie, které dokážou ovládání displeje v autě ještě více zjednodušit a zintenzivnit požitek z řízení,“ říká ředitel brandýského závodu Tomáš Vondrák.
Displej na půl. Film pro spolujezdce, informace pro řidiče
Špičkové nanotechnologie umožňují v podstatě nekonečný výběr forem a tvarů. Společnost má v nabídce několik variant, které displejům přinášejí jedinečnost. „Design doplňujeme například o 3D prvky pro lepší orientaci řidiče, a to bez ohledu na to, zda se na obrazovku zrovna dívá, nebo ne,“ vysvětluje Tomáš Vondrák.
Kvůli většímu komfortu řidiče i spolujezdce dochází ke sjednocování menších displejů do jednoho velkého palubního kokpitu. V Brandýse nad Labem na konci loňského roku začali sériově vyrábět velkoformátový displej, jenž pokrývá víc než polovinu předního kokpitu. Od roku 2024 Continental plánuje na globální úrovni produkovat displeje přes celý přední kokpit.
Unikátní technologie Optical bonding a Hybrid bonding vybavují displeje antireflexní vrstvou, která neodráží světlo, a nedochází tak k oslňování řidiče během jízdy. Bezpečí posádky zajišťuje multitasking displeje. Spolujezdec díky tomu může sledovat na své půlce obrazovky film, zatímco řidič se stoprocentně věnuje jízdě.
V pohodlném ovládání pomáhají „neviditelná“ tlačítka. Senzory rozpoznají přibližující se prst a zobrazí symboly, které navodí pocit drobných výstupků z obrazu. Potom změří tlak vynaložený při dotyku, aby nedošlo k náhodné aktivaci nějaké funkce. Při odtažení ruky displej zhasne a vrátí se do původního režimu. Continental připravuje další technologické vychytávky. Plánuje třeba začlenění hlasového asistenta Alexa od Amazonu přímo do vozu.
Kondici linky monitoruje chytrý displej
Continental v Brandýse nad Labem soustavným zaváděním technologických novinek naplňuje vizi plně digitálního závodu. Dlouhodobým cílem podniku je digitalizovat všechny procesy ve výrobě, skladu i administrativě, což povede ke zlepšení kvality výrobků a zjednodušení celého výrobního řetězce. Digitalizace by podle společnosti měla přinést také značné finanční úspory.
Chytrých technologií a aplikací využívá středočeský závod celou řadu. Systém plánování výrobního personálu kombinuje data o objednávkách a zaměstnancích s výrobními daty z linky. Na základě toho předpovídá počet zaměstnanců potřebných ve výrobě. Firma má aplikaci pro plánování směn a systém, který hlídá, zda na lince pracuje zaškolený operátor. Aktuální kondici linky monitoruje chytrý displej DashBoard: zobrazuje počet kusů vyrobených za hodinu, která směna je nejslabší i to, jestli na lince během výroby nevznikla nějaká komplikace.
Od roku 2020 se výrobce elektroniky do automobilů zabývá projekty založenými na rozšířené virtuální realitě a simulaci výrobních linek. Začleňování robotů do výroby se věnuje speciální pracovní tým Smart Automation. Kolaborativní roboty dnes doplňují sedmiosé robotické systémy. Díky flexibilitě a přidané horizontální ose, po které jezdí, zvládají komplexnější operace. „Robot má větší operační rádius a dokáže obsloužit více pracovišť,“ poznamenává vedoucí týmu Smart Automation Jakub Hamerník. Brandýský Continental jako první v České republice instaloval unikátní skladovací systém AutoStore s vlastní AI, která řídí roboty.
Stůl i parkovací místo si zaměstnanci rezervují přes telefon
K plánování výroby závod využívá virtuálního dvojčete. Výrobní linka naprogramovaná do digitálního světa vypadá úplně stejně jako skutečná. „Simulace nám umožňuje offline přípravu programů pro ovládání robotů a celé linky. Díky tomu jsme schopni například zabránit kolizním stavům robotů s dopravníky, a získáváme tak čas pro uvedení do reálné výroby,“ objasňuje Jakub Hamerník. Virtuální realita jde v Continentalu ještě dál. Zákazníci si díky chytrým brýlím mohou prohlédnout linku nebo celou výrobní halu předtím, než bude vůbec postavena.
Podobně inovativní je Continental také v administrativě. Loni rozšířil stávající areál v Brandýse nad Labem o multifunkční budovu. Unikátní koncept je založený na otevřeném kooperativním prostoru, v němž se prolínají potřeby jednotlivce a kolektivu. Týmy se střídají u sdílených pracovních stolů i parkovacích míst. „Kromě moderního designu a speciálního osvětlení pro povzbuzení kreativity multifunkční budova disponuje rozsáhlým tréninkovým centrem, které pracuje s virtuální realitou, fyziocentrem, střediskem závodního lékaře, odpočinkovou místností, kavárnou nebo hlídacím koutkem pro děti,“ popisuje ředitel závodu Tomáš Vondrák.
Novinkou je také digitální laboratoř s virtuální realitou. Pracovníci, kteří působí v jiných administrativních prostorách, si mohou místo v nové budově jednoduše zarezervovat ze svého chytrého telefonu. Stejným způsobem si rezervují také místo na parkovišti.