4 Díra v plotě
Dírou v plotě mezi nádražími. Nejrychlejší cesta mezi vlakovým a autobusovým nádražím v České Lípě vede skrz plot, který oba dopravní terminály dlouhodobě odděluje. Nádraží jsou od sebe vzdálená vzdušnou čarou asi sto metrů, pokud je cestující obchází po chodníku, cestu si prodlouží na půl kilometru.
Ušetřených pět až deset minut přitom může hrát při přestupu rozhodující roli. Zkratky znalí lidé se proto často nežinýrují a využívají nevábně vypadající cestu. Od vlaku zamíří parkem do příkopu přes nevyužívané koleje, přelezou zídku, plot či bránu až do relativně bezpečnější zóny autobusových stání.
Díru v plotě využívají i řidiči autobusů, kteří tudy prolézají, když se potřebují rychle dostat do nedalekého kiosku. Vedení města o neutěšené situaci v okolí obou nádraží ví, v březnu 2018 zveřejnilo územní studii č. 6, která se zabývala tím, jak by mohlo území do budoucna vypadat. Už tehdy hodnotila technický stav konstrukcí autobusového nádraží jako nevyhovující současným trendům, investice od dob jeho vzniku byly jen minimální.
„Ve studii se řeší nejen propojení obou nádraží pro pěší, ale také kompletní dopravní řešení celé lokality či vybudování podjezdu pod železniční tratí,“ přibližuje mluvčí českolipské radnice Kristýna Kňákal Brožová, podle níž je ale realizace navržených opatření extrémně náročná – a to jak časově, tak finančně. O dotčené území se navíc dělí více než 17 vlastníků, problémy se proto dají očekávat i v otázce pozemkových vztahů.
„V nejbližším období proto připadá v úvahu pouze vybudování provizorního propojení obou nádraží pro pěší nejkratší možnou trasou,“ konstatovala Kňákal Brožová.