Lukáš Průcha z liberecké pobočky Člověka v tísni.

Lukáš Průcha z liberecké pobočky Člověka v tísni. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Kvůli zdražování nám přibudou noví klienti, říká šéf pobočky Člověka v tísni

  • 1
Pandemie covidu-19 momentálně netrápí klienty Člověka v tísni v Libereckém kraji tak jako třeba zdražování energií a dluhy. Na organizaci se obrací velké množství lidí, ať už telefonicky, přes helplinku nebo osobně, kteří potřebují poradit. Nejčastěji nevědí, na co mají právo a jak postupovat.

To se týká obou výzev, kterým pracovníci Člověka v tísni čelí – programu na oddlužení Milostivé léto a zdražování energií v důsledku ukončení činnosti dodavatele Bohemia Energy.

„Jestliže se zdražují energie, benzin a nafta, předpokládáme, že se budou zdražovat také základní potraviny. A to jsou věci, které musíme s klienty řešit. Dávka je vypočítaná, v zaměstnání si vydělají nějaké peníze. Ale leckomu to nestačí ani na normální život,“ sdělil ředitel pobočky v Liberci Lukáš Průcha. 

Očekává, že situace nejvíc dopadne na lidi, kteří žili na hraně. Těm, kteří vycházeli od výplaty k výplatě a neměli příliš našetřeno, už nebudou peníze stačit. 

„A brzy se objeví u nás ve dveřích. Počítám, že ti, kteří o nás před půl rokem nebo před rokem neslyšeli, nás budou potřebovat. Nebo jinou sociální službu či podporu z úřadu práce,“ říká ředitel.

Problémy se projeví pravděpodobně až za čas. A to v okamžiku, kdy lidem přijde vyúčtování služeb.

„Teď řešíme s klienty přechod od dodavatele poslední instance k tomu běžnému a zvyšování záloh. Pomáháme jim najít nejvhodnějšího dodavatele. A pokud na to nestačí finančně, radíme jim při jednání s úřadem práce, když žádají o sociální dávku,“ vysvětlil Průcha.

Veřejná sbírka

Největší nárůst klientů nyní zaznamenali v souvislosti s programem na oddlužení nazvaným Milostivé léto. To je téma společné pro všechny pobočky po celé republice.

Člověk v tísni otevřel veřejnou sbírku, jejíž výtěžek má podpořit lidi, kterým by program sice pomohl z dluhové pasti, ale kteří nemají šanci výši dluhu splatit. Narostla do závratných výšin například kvůli úrokům, penále a dalšímu příslušenství. 

„Zároveň je důležité připomenout, že nejde o odpuštění dluhu samotného, ten musí lidé splatit. Odpuštěno bude pouze příslušenství, tedy úroky a další sankce z dluhu vyplývající,“ uvedl Daniel Hůle, vedoucí dluhového poradenství Člověka v tísni.

„Peníze použijeme v případech, kdy zastavení exekucí dostane lidi z dluhové pasti. Cílit budeme primárně na nejzranitelnější skupiny, tedy seniory, samoživitele či rodiny s dětmi.“

Kromě nových výzev obstarává liberecký Člověk v tísni i běžnou agendu, jako je doučování v rodinách, nízkoprahový předškolní klub či poradenství. Do ní patří i covid, který se postupně přesunul spíš do kategorie každodenní rutiny. 

„Dřív jsme rozdávali roušky a respirátory, teď poskytujeme informace o očkování, o opatřeních. Ne každý klient je s nimi seznámený,“ konstatoval Průcha. Pro klienty se toho prý s nynější vlnou zatím moc nezměnilo, pracovní příležitosti nezmizely a provozovny a továrny fungují dál.

Některým rodinám chybí notebooky

Neočekává, že by se měly uzavírat školy, přesto se bude Člověk v tísni nadále angažovat v zapůjčování techniky do rodin, aby se mohly děti připojovat k případné distanční výuce nebo k doučování. 

V některých rodinách schází notebook nebo jiná technika, jinde chybí připojení k internetu. „Týká se to desítek rodin v kraji, možná pár stovek. S několika jednotlivci řešíme i to, že nemají elektřinu,“ řekl Průcha.

Počítače se osvědčily rovněž k doučování – při lockdownu začali s doučováním na dálku. „Náš dobrovolník momentálně sedí ve Vídni a doučuje dítě v Hrádku němčinu. To je věc, kterou jsme si před dvěma lety nedokázali vůbec představit. A teď nám přijde úplně běžná,“ doplnil Průcha.