Damien Hirst: Království

Damien Hirst: Království | foto: Profimedia.cz

Výstavu Hirsta jsme podcenili, ale bude. Na jaře, říká odcházející galerista

  • 0
Výstavu slavného Damiena Hirsta plánovala Galerie Středočeského kraje na letošní říjen, pak ji odložila na prosinec. "Výstava bude, ohrožena není," tvrdí ředitel GASK Jan Třeštík.

Výstava britského umělce Damiena Hirsta v Kutné hoře se měla stát kulturní událostí letošního roku. Nakonec to však vypadá, že slavní žraloci ve formaldehydu zřejmě připlují do Čech až v březnu. "Podcenili jsme čas," prozradil ředitel galerie Jan Třeštík.

Výstava Damiena Hirsta se odkládala už dvakrát. Dočkáme se jí vůbec?
Snažíme se, abychom mohli výstavu představit na jaře příštího roku. Po zkušenostech v posledních týdnech si však nyní netroufám stanovit přesný termín. To až si budu stoprocentně jistý, že výstavu nemůže již nic ohrozit.

Damien Hirst - The Fate of Man, 2005David Bailey & Damien Hirst - Ježíš přikován na kříž

Okolo posouvání té výstavy je spousta spekulací. Jaké jsou skutečné důvody?
Důvodů je řada, od vlastní náročnosti projektu spojené s nezkušeností – typu komplikovaného vyjednávání o pojištění exponátů – až po čistě praktické stránky spojené například se složením celní jistiny u děl, která jsou zapůjčena ze Švýcarska. Podcenili jsme při plánování dostatečné časové rezervy právě pro případ možných komplikací, čímž jsme se octli v situaci, kdy nebylo již zodpovědné ani důstojné výstavu narychlo spouštět.

Mluvilo se také o tom, že vám došly peníze...
To není pravda. Financování bylo od začátku hlavní podmínkou, zajistili jsme soukromé sponzory. Náklady na výstavu se pohybují kolem deseti milionů korun, a to představuje v naší situaci více než třetinu celého ročního rozpočtu galerie, což by bylo pro GASK nemyslitelné.

Damien Hirst: Rakovina kůže, prosvícený mikrosnímek

Jak se na odsunu výstavy podepsalo přání hejtmana Davida Ratha, abyste ji nechali až jaro?
Nijak. Jen jsme spolu hovořili o vhodnosti původního termínu, jeho výhodách a nevýhodách. Hlavním argumentem hejtmana bylo přesvědčení, že jarní termín přiláká do GASK mnohem více návštěvníků a turistů.

Ale to je docela logický argument...
Samozřejmě. Na druhou stranu si myslím, že v létě by měly dostat místo projekty, které nejsou primárně tak atraktivní. V zimě potřebujeme turisty přitáhnout. Šlo nám však především o to propojit Hirsta s Alfonsem Muchou a výstavním projektem pro mladé umělce Startpoint, které jsou v naší galerii teď. Jejich spojení pro mě představuje jiný typ výstavní logiky a s nadsázkou řečeno i správný poměr kýčovitosti, kterou si ještě můžeme dovolit. Mucha a Hirst spolu vytváří skvělý kontrast, komunikují spolu. Od začátku jsme to brali tak, že Hirst je v GASK jakoby mimochodem, a tento paradox oproti přikládanému významu je téměř kouzelný. Teď přemýšlíme, jak tento efekt zachovat.

Kolik děl nakonec na výstavě bude? Nejsou odkládáním některé výpůjčky ohrožené?
Pevným jádrem je od začátku třicet šest exponátů. Právě jednáme o tom, co nám na jaře půjčí a co budeme muset nahradit. Se třemi nebo čtyřmi kousky byl problém, ale ty nahradíme. Žraloci ohrožení nejsou. Výstava byla zamýšlena jako průřez komplexním dílem Hirsta. Troufám si říci, že půjde o to nejlepší, co kdy vytvořil.

Středočeský hejtman David Rath (uprostřed), ředitel Galerie Středočeského kraje Jan Třeštík (vpravo), generální ředitel Národní knihovny Pavel Hazuka (vlevo) a expert Národní knihovny (NK) Zdeněk Uhlíř (v pozadí) se vzácnou iluminací z 15. století.Vy sám z GASK odcházíte, nemrzí vás, že přijdete o zásluhy?
Na projektu nepracuji kvůli osobní slávě. GASK se dokáže touto výstavou katapultovat na vyšší úroveň galerijního provozu. Takto prestižní výstava zvyšuje šanci vyjednat v budoucnu snadněji sponzory.

Takže neodcházíte kvůli komplikacím okolo Hirsta?
Můj odchod je avizovaný už od léta a nezpůsobil jej spor s hejtmanem kvůli výstavě. Nastupoval jsem do GASK jako krizový manažer. Skutečně mě zajímala ta fáze tvorby a budování galerie v prvopočátku.