Ale pozor, v depozitářích jsou jen díla zobrazující válečnou tematiku nebo ta, která k ní jasně odkazují. Moravská galerie v Brně je první, která připravila velkou expozici válečného umění.
A výstava nazvaná Pole tvůrčí a válečná v brněnském Místodržitelském paláci je mimořádně silná. Mapuje válečná pole tvůrčím způsobem - a nemělo by nás to překvapovat.
Po válečných filmech, které v posledních letech zažívají pozoruhodný vzestup, i po velkých válečných literárních dílech uzrál čas vidět válku i očima malířů či sochařů. Pohled je to dramatický, osudový, místy však, když mezi portréty zraněných vojáků a spálené země problesknou karikatury vládců a vojevůdců, i uvolněně satirický.
Od Zborova ke Stalinovi
Chronologicky řazená díla (nejstarší je z roku 1916) provází návštěvníka výstavy od první světové války přes desetileté výročí bitvy u Zborova v roce 1927 až po vítězství spojeneckých armád ve druhé světové válce.
Desítky formátem malých kreseb autoři výstavy včlenili do skupin, které mají nejenom vnitřní soudržnost, ale odkazují k sobě navzájem i jako celky. Vlčkovy a Parolkovy krajiny působí na první pohled téměř idylicky a pachuť války získají až s přečtením názvu (Úsvit nad lodí Prezident Grant by mohl být námořnickým zátiším s impresionistickým sluncem třpytícím se na hladině oceánu, kdybychom v podpalubí netušili vojáky jedoucí od Vladivostoku) či s nahlédnutím další kresebné série, kde se z atmosférou podobné krajiny vynoří zraněný voják a rázem atmosféru mění.
Pak však přicházejí poslední dvě místnosti (členění Místodržitelského paláce nahrává jasnému dělení historických etap), jimž vévodí portrét Stalina v nadživotní velikosti doplněný dobovými plakáty oslavujícími pracující lid - a válečné hrůzy najednou jen trapně čekají v předsálí.
Bez vysvětlení (a bez varování) se tak návštěvník výstavy po Němečkových bombách podél cesty do Chestres a po Majzlíkově pobřežním opevnění kolem Dovercourtu, po Kupkově Smrti praporečníka Bezdíčka a po sugestivních Divišových kresbách z vězení dozví rudé na bílém, že Mír ubráníme.
Vojenský historický ústav má ve svých depozitářích zmapovaná ještě šedesátá a sedmdesátá léta plná podobných spartakiádních a prvomájových agitek. Ale vedle mrtvých z obou světových válek působí nepatřičně. To neznamená, že k naší historii nepatří - jen pole studenoválečná už nebyla příliš tvůrčí. Výstava v Moravské galerii by tak byla sevřenější a jednoznačnější bez posledních dvou sálů. Bez Stalina.
Pole tvůrčí a válečná
Moravská galerie v Brně, Místodržitelský palác, výstava trvá do 8. února 2009, vstupné 80, snížené 40 korun, 17. listopadu vstup volný.
Hodnocení: 70 %