z výstavy Biedermeier – Umění a kultura - Antonín Machek, Podobizna Josefy Daubkové se synem Eduardem, 1817 | foto: Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze

Na Hradě ožívá biedermeier, styl plný fantazie

Jednoduchá elegance – tak by se dal dvěma slovy charakterizovat nejen nábytek ve stylu biedermeieru. Obdivovat ji mohou ti, kteří přijdou na výstavu Biedermeier – Umění a kultura v českých zemích 1814–1848, která ve středu začíná v Jízdárně Pražského hradu.

Téměř dvě stě let staré čalouněné židle, divany z ořechového dřeva, sklápěcí kulaté stoly z dýhového dřeva, žirafový mahagonový klavír, kolébku s hadem a mnoho dalších dobových ukázek osobitého stylu užitého i volného umění první poloviny 19. století. Tyto předměty a řada dalších bude na Hradě vystavena do 28. září.

z výstavy Biedermeier – Umění a kulturaVýstava nabízí více než sedm set exponátů. Biedermeier se zrodil v německy mluvících zemích Střední Evropy a Skandinávii v prvních desetiletích 19. století. Na našem území se prosadil biedermeier především v Praze a ve Vídni v době vlády kancléře Metternicha, který usiloval o udržení integrity Rakouska za napoleonských válek.

Nábytek, obrazy i porcelán
Biedermeier vznikal ve společnosti, která byla nedůvěřivá  k velikášství a oslavě hrdinství, reflektovala klid, stabilitu a rodinnou pospolitost. Dal by se tedy považovat za umělecký výraz politického a sociálního sytému.

Ačkoliv vznikl jako designový styl určený aristokracii, postupně se rozšířil do měšťanských stavů až do té míry, že kolem roku 1830 zasáhl všechny vrstvy společnosti. Stal se synonymem pro měšťanský styl, jehož základními hodnotami byly jednoduchost, užitečnost a pohodlí.

z výstavy Biedermeier – Umění a kulturaNa výstavě jsou zastoupeny všechny obory uměleckého řemesla, které proslavilo české a moravské tvůrce na mnoha místech Evropy. Špičkové exponáty představuje kromě nábytku i sklářská tvorba, porcelán, móda či umělecká litina. Zastoupeny jsou tu také tradiční volné disciplíny – malba, kresba a grafika v dílech Antonína Machka, Antonína Mánesa či Josefa Navrátila.

Výstavu připravilo Uměleckoprůmyslové muzeum ve spolupráci se Správou Pražského hradu. Značnou část obrazů zapůjčila Národní galerie. Konečné podobě výstavy předcházel dlouholetý průzkum českých i zahraničních sbírek.

"Během příprav, které trvaly řadu let, se před námi rodil obraz uměleckého stylu, který se na jedné straně vyznačoval nenápadností, ale svým přínosem se nesporně zařadil mezi velké umělecké epochy," uvedl hlavní kurátor výstavy Radim Vondráček.

Inspirace moderního umění
z výstavy Biedermeier – Umění a kulturaPo výstavách připomínajících významná období historie českých zemí, ať už šlo o výstavu doby Karla IV., Rudolfa II. či Albrechta z Valdštejna, se nyní na Hradě představuje další historické období, jehož umělecký styl se promítl mimo jiné do tvorby moderního designu a architektury třicátých let 20. století. Ukázkám neobiedermeieru je věnován ochoz Jízdárny.

"Hrad si cení této výstavy jako mimořádného projektu nejen z hlediska kvality a množství exponátů, ale zejména kvůli zajímavému přístupu k tématu," řekla vedoucí Oddělení kultury Správy Pražského hradu Kateřina Horníčková.

"Koncepce výstavy zapadá do trendu mezinárodního výstavnictví." Kromě průvodce nabízí výstava také bohatý doprovodný program. 

Než se kolekce dostala do Prahy, její exponáty putovaly po Spojených státech a byly vystavené ve vídeňské Albertině či v pařížském Louvru.